Psychologie
Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
pojem spojením slov psyché = duše a logos = věda psychologie = věda o duši psychologie využívá a je využívána ostatními společ. i přírod. vědami
pohled do historie slavný řecký filozof Platón chápal duši jako čistě duchovní princip. tedy nikoliv jako součást lidského těla dokonalý člověk ve starověku má v souladu duši i těla (=kalokaghatia), obě jsou stejně důležité ve středověku je lidské těla chápáno negativně, zatímco duše pozitivně
změny vnímání a citů člověka při nemoci nebo nějaké nehodě, přivedly už ve středověku některé lékaře a filozofy k myšlence, že nejsou projevem nehmotné duše, ale činností mozku
psychologie chce porozumět chování, prožívání a jednání lidí, předvídat je a pomoci je formulovat
předvědecké období psychologie (do 19. století) 1. etapa duše – antika, středověk v antice duše chápána jako: princip, síla oživující tělo : jádro nebo podstata lidské bytosti (tzv. bytostné určení)
Platon – duše je uvězněna v těle Aristoteles – tím, čím jsme, se teprve musíme stát (založeno na naší rozumnosti) sv. Augustýn, Tomáš Akvinský
2. etapa vědomí – René Déscartes – duše mizí z centra dění, nahradit něčím předpokládaným (vědomím) John Locke – zabýval se tím, co se děje v mysli (=introspekce) - snaží se najít prvky vědomí a z nich se skládá duševní – vědomý život
2 druhy prvků – sensation (počitky a vjemy) - reflection („Nic není v mysli, co nebylo dříve ve smyslech“)
1. laboratoř psychologie v Lipsku r – zakladatel W. Wundt (navazoval na Locka)
20. století 1. Hlubinná psychologie - zahrnuje psychoanalýzu (Sigmund Freud) - analytickou psychologii (Carl Gustav Jung) - individuální psych. (Alfred Adler)
- za běžnými projevy našeho prožívání, usilování a jednání hledá hlubší vrstvu působících činitelů, která tyto projevy ovlivňuje nebo ovládá - činitelé např. dřívější zážitky
2. Behaviorismus - důraz na chování - tvrdí, že chování je sledem naučených věcí - přeceňuje význam učení - jak lidé reagují na podněty - představitelé: I. P. Pavlov, Edward L. Thorndike
Pokusy se zvířaty (např. tzv. slinící psy – podmíněný reflex) Dnes užíváno při fobiích, obsesích, poruchách příjmu potravy
3. Kognitivní psychologie = poznávací - navazuje na gestaltismus - snaží se odhalit, co se děje v těle od průniku k reakci - vytváření tzv. vnitřních obrazů (modelů) vnějšího světa
- člověk se aktivně účastní na zpracování a myšlení - představitelé: G. A. Kelly
4. Humanistická psychologie - autentické (sobě vlastní) sebevyjádření člověka, jeho pravá identita, jeho seberealizace - člověk je mírou všeho - představitelé: C. Rogers
psychologické disciplíny 1. Teoretické a) obecná psych. – to, co je lidem společné (poznávací procesy, city, emoce, dynamika, zaměřenost,…) b) psych. osobnosti – zvláštní pro každého člověka, čím se lidé liší (podobnosti a odlišnosti mezi lidmi)
c) vývojová psych. – pojetí psych. vývoje, činitelé ovlivňující vývoj (např. dětská psych.) d) sociální psych. – formy a začleňování lidí do společnosti (hl. sociální skupiny) e) patopsych. – psych. poruchy a potíže
2. Praktické - vycházejí ze závěrů teoretických - slouží k řešení určitých problémů - např. klinická (lékařství, psychiatrie); pedagogická; psych. práce; psych. sportu; psych. reklamy; forenzní psych.
3. Speciální
zadání: O=obecná psych.; V = vývojová psych.; P = psych. osobnosti; S = sociální psych. Jaký je vztah mezi myšlením a řečí? Je výkon závislý na atmosféře v pracovní skupině? Jak dlouho si zapamatujeme text, kterému se máme naučit nazpaměť? Jak se projevuje temperament a charakter člověka? Jaké jsou projevy dítěte v tzv. období vzdoru? Můžeme pozorovat rozdíly v chování u příslušníků různých národů? Jak vznikají smyslové klamy? Co dokáže pětileté dítě? Je inteligence podmínkou hudebního nadání? Jak charakterizujeme vrstevnickou skupinu?
správné řešení O, S, O, P, V, S, O,V, P, S
závěr psychologie studuje člověka a vše, co je s ním spojené a pomáhá praxi všude tam, kde potřebujeme poznávat lidi; působit na lidi; uspořádat věci a podmínky, ve kterých lidé žijí a pracují lépe poznat sama sebe a využít toho k lepšímu způsobu učení a práce, k lepšímu porozumění s druhými lidmi, ke spokojenějšímu životu
scénky přesvědčit rodiče, aby dali dítě do speciální školy kosmetická firma nabízí ženě sadu kosmetiky pozvat zcela neznámou dívku na schůzku přesvědč svého nadřízeného o svých schopnostech při přijímacím řízení