Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_218 AutorMgr. Romana Rybiařová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obyvatelstvo Pohlaví Věk Rasová příslušnost Etnická příslušnost Jazyk
Advertisements

RASISMUS Zuzana Dvořáková.
Základní lidská práva.
LIDSKÉ RASY.
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol
Etnická antropologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
 VY_32_INOVACE_16_19  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
vytvořený v projektu OP VK
Rasismus.
MULTIKULTURa.
Národnostní menšiny a etnika
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Studijní obor: Sociální činnost
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Problémy menšinových skupin I
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Národnosti Jazyky.
Europoidní Negroidní Mongoloidní
Lidské rasy.
Společenské a hospodářské prostředí
Sociální patologie SCPT SCPA
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
REALIZACE PRÁV PŘÍSLUŠNÍKŮ NÁRODNOSTNÍCH MENŠIN
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Lidské rasy, národy, jazyky
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Model transkulturní péče
Multikulturní výchova
Etnografie a národnostní politika ČLR
OBYVATELSTVO A SÍDLA.
Menšina většinou znamená menší část z nějakého celku. Ve státě většinou žije jeden hlavní národ. Mezi námi žijí i příslušníci národnostních menšin. MAJORITA.
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
N ÁRODNOSTNÍ MENŠINY NA ÚZEMÍ Č ESKÉ REPUBLIKY Jana Hřebíčková 4.B.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
Migrace Z latinského migratio = stěhování změna sídliště přecházením z jednoho kraje do druhého (přesídlování, stěhování) Emigrant = dobrovolný nebo sociálně.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
ETNICKÉ SKUPINY.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
LIDSKÉ RASY.
Občanská práva a povinnosti
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
MENŠINY, ETNICITA, RASA.
LIDSKÉ RASY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Digitální učební materiál
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Lidské rasy.
práva a povinnosti občana ČR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Státy světa podle původu a počtu obyvatel.
Obyvatelstvo Na Zemi žije v současnosti více než 7 miliard lidí.
Občanská práva a povinnosti
Tolerance k národnostním menšinám
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Národ VY_32_INOVACE_03-46 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola, Hradec Králové
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Stát III. Národnost, národ, etnika, majority, minority, multikulturní soužití, azylanti.
LIDSKÁ PRÁVA y.
Rasy, národy a náboženství
Transkript prezentace:

Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_218 AutorMgr. Romana Rybiařová Název Multikulturní společnost Datum (období)Květen 2014 Ročník9. ročník ZŠ praktická, lehké mentální postižení Vzdělávací oblastGlobální výchova Anotace Prezentace je určena žákům 9. ročníku ZŠ praktické. Slouží k besedě a diskusi na téma – Multikulturní společnost, multikulturalismus, národnostní menšiny, rasa, národ, xenofobie, rasismus a multikulturní tolerance. Žáci se seznámí s těmito pojmy, naučí se na příkladech ze života rozpoznat xenofobní a rasistické chování a pochopí význam multikulturní společnosti.

mají společný rasový původ obvykle společný jazyk sdílejí společnou kulturu Národnostní menšiny a etnika Etnikum – etnická skupina  je společenství lidí, kteří:  je to tedy každá skupina lidí, která se odlišuje významnými etnickými znaky od většinové společnosti  je společenství občanů žijících na území současné České republiky, kteří se odlišují od ostatních občanů Národnostní (et­nická) menšina společným etnickým původem jazykem kulturou tradicemi jazykem, kulturními tradicemi, mentalitou atd.

Bulharská národnostní menšina Chorvatská národnostní menšina Maďarská národnostní menšina Německá národnostní menšina Polská národnostní menšina Romská národnostní menšina Rusínská národnostní menšina Ruská národnostní menšina Řecká národnostní menšina Slovenská národnostní menšina Srbská národnostní menšina Ukrajinská národnostní menšina Národnostní menšiny v ČR  Na území České republiky žijí tyto menšiny  dále jsou zde etnické a národností skupiny, avšak nejedná se o menšiny, neboť nejsou občany České republiky – např. Vietnamci, Rumuni

 je vše, co vytváří lidská civilizace umění náboženství morálku, zvyky vzdělávací systémy politiku právo  díky své kultuře hodnotíme svůj pohled na vše kolem sebe  skrz kulturu si určujeme co je krásné a co je ošklivé, co je spravedlivé a nespravedlivé, čestné a nečestné nebo pravdivé a nepravdivé  v názorech na krásu, či jiná estetická kritéria snadněji shodnou dva jedinci žijící ve střední Evropě, než kupříkladu Afričan a Asijec  z toho vyplývá, že stejně tomu bude i v nazírání na svět mezi různými světovými kulturami Kultura  nutné tyto odlišnosti kultur respektovat  kde je psáno, že zrovna náš pohled na svět (evropský) je ten správný?  je také komplexem myšlenek, názorů, postojů (ve svých názorech a postojích s lišíme)  stejně tak by však měli postupovat i příslušníci jiných kultur vůči nám

Multikultura = kultura vzniklá propojením kultur různých etnik Multikultura „multikulturní“ znamená existenci a soužití alespoň dvou kultur vedle sebe = společenství různých tradic a náboženského vyznání

 menšiny se nemusí vzdávat většiny specifických a tradičních rysů své kulturní identity Z určitých hledisek česká společnost bezesporu JE multikulturní  společnost, kde menšiny mají stejná práva jako majorita  jinakost, odlišnost jiých kultur je dokonce někdy společnosti (státem)podporována Je česká společnost multikulturní?  v jedné společnosti, na jednom území, žijí lidé původem z různých kulturních prostředí Multikulturní společnost (multikulturalita)  znamená to nejenom rozdílnost kultur v chování, tradicích, hodnotách a normách, ale i hledání způsobu soužití

 = úsilí o možnostech většího rozvoje pro etnické a rasové minority, zejména při. vzdělávání, dodržování tradic a kulturních projevů MULTIKULTURALISMUS  = vytváření přátelského prostředí a vzájemného respektu pro soužití různých etnik a národností  setkání s odlišností a jinými kulturami nám pomáhá k rozšíření našeho chápání  přináší nové zkušenosti, pohledy a někdy i hluboké setkání Multikulturní festival

 mohou to být projevy odporu, nepřátelství, ale i nedůvěra ke všemu cizímu a strach ze všeho cizího  konkrétním projevem je nepřátelství k lidem jiné barvy pleti, jiné národnosti, jazyka, náboženského přesvědčení, kultury  je to strach z toho, kdo přichází z ciziny či z cizího prostředí Xenofobie  projevující se navenek odporem a nepřátelstvím vůči imigrantům, ale i cizincům s trvalým pobytem a uprchlíkům

1.Bílá (europoidní) 2.Černá (negroidní) 3.Žlutá (mongoloidní)  míšením černé a bílé rasy vznikli mulati.  míšením rudého obyvatelstva (indiáni) a bílé rasy vznikli mesticové  se liší např. ve výšce postavy, barvě kůže, očí a vlasů Lidské rasy  další podtypy vznikly míšením ras v průběhu vývoje  takovýmto lidem říkáme míšenci  na zemi žije téměř 6 miliard lidí  Podle barvy pleti rozlišujeme tři hlavní lidské rasy Rasa je velká skupin lidí s podobnými fyziologickými a somatickými vlastnostmi, které se trvale přenášejí na potomstvo. Lidské rasy a národ

Národ  národ je pojmem kulturním a historickým, vztahuje se na společenský vývoj určitých lidských skupin.  na světě neexistuje žádný národ, který by byl zastoupen pouze jediným rasově čistým typem  národ není společenství jen jedné rasy  na složení národa se mohou podílet různé rasové typy, i smíšené populace  žádný národ tedy nelze označit za čistou rasu Pojmy rasa a národ je třeba je třeba přesně odlišovat  rasa je pojmem přírodovědeckým, biologickým a vztahuje se na tělesné vlastnosti

Rasismus  je názor, který tvrdí, že někteří lidé jsou nadřazeni z důvodu příslušnosti k určité rase  podstatou rasismu je od počátku nenávist člověka k člověku, snaha většiny podrobit si menšinu a diskriminovat ji  v dnešní době je rasismus morálně nepřípustný a nemá v této lidské společnosti žádné právo na existenci, protože lidstvo jako celek je jednotného původu  rasismus se rodí z nedostatku tolerance, pochopení a porozumění slovní a fyzické napadání kvůli jejich politickému či náboženskému přesvědčení anebo rasovému, národnostnímu, nebo etnickému původu  Rasistické projevy  Projevuje se jako agresivní či ponižující chování k příslušníkům „cizí rasy“.

 Diskriminace se projevuje v různých oblastech: Rasová diskriminace rozlišováním vylučováním omezováním znevýhodňováním určitou rasu barvu pleti, rodové nebo etnickém původ  cílem nebo následkem je znemožnění nebo omezení lidských práv a základních svobod člověka  Rasová diskriminace je zaměřena na:  Jakým způsobem? v zaměstnání, v bydlení, ve vzdělání, ve službách atd.

 je tedy třeba, aby byla stanovena stejná práva i stejné povinnosti jak pro členy majoritní společnosti, tak i pro členy minoritních skupin.  „multikulturní“ však neznamená jen jiný národ, ale také i jinou subkulturu, tzn. menšinu, vyznávající jiné kulturní hodnoty, nebo založenou na jiných principech (squatteři, technaři, čtyřprocentní menšina, náboženské sekty atd.)  podstatné pro soužití menšiny s většinou jsou jakési právní a sociální mantinely, které se všichni zaváží dodržovat  žádný jedinec nebo skupina nemá právo omezovat občanská práva jiného jedince nebo skupiny. „Moje svoboda končí tam, kde začíná ta tvoje.“  jde o vzájemné pochopení různých tradic, zvyků, chování, postojů a náboženství jednotlivých majoritních a minoritních skupin Multikulturní tolerance  jde o soužití národnostních menšin s většinami ve vzájemné toleranci, míru, bez zbytečného ohrožování, diskriminace, rasové nenávisti, zneužívání či jiných negativních projevů xenofobie

 konflikty mohou vznikat v důsledku přílivu imigrantů do určitých zemí  ovšem pojem multikulturní tolerance zůstává stále někde v pozadí a je nejvyšší čas jej dále rozvíjet a rozšiřovat  konflikty mezi etnickými, rasovými a náboženskými skupinami či celými národy a státy, je jeden z nejobávanějších problémů současné civilizace  s pojmy jakými jsou rasismus, xenofobie a multikulturní tolerance se v současné době setkáváme téměř denně  velmi nápomocným šiřitelem tohoto tématu se staly média, především televizní stanice a denní tisk, které informují o negativních důsledcích těchto jevů  nemálo lidí pocítili projevy rasismu či xenofobie na vlastní kůži „Všichni jsme dětmi planety Země“

EDMOND.FREDERIK. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: RUFINO. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MONISHA.PUSHPARAJ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _A_crew_member_attached_to_Military_Sealift_Command_hospital_ship_USNS_Comfort_(T- AH_20)_checks_a_patients_eyes.jpg?uselang=cs Vlastní tvorba – studijní materiály Zdroje

豊瀬源一. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ZDENĚK BOBEK. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JIALIANG GAO. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: THOMAS SCHOCH. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DENNIS FROM ATLANTA. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: R. K. SINGAM. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

THE OFFICIAL CTBTO PHOTOSTREAM. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _to_CTBTO_( ).jpg _to_CTBTO_( ).jpg cy_Day_Celebration_in_New_York_City_with_children_from_the..._-_NARA_-_ tif?uselang=cs 3.0 BRAZÍLIE. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ВОДНИК. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NAT. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DZLINKER. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HENRY M. TROTTER. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: