Oddělování složek směsí -provádí se různými metodami.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Advertisements

Destilace.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Třídění směsí Homogenní (stejnorodé, roztoky) Heterogenní (různorodé)
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Start.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Metody dělení složek směsí
Směs není: moč krev vzduch dešťová voda destilovaná voda.
Dělicí (separační) a čisticí metody
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Oddělování složek směsí 1
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Metody oddělování složek směsí
Laboratorní práce A – FILTRACE B – CHROMATOGRAFIE
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Separační metody.
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ.
Metody oddělování složek směsí
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
Oddělování složek směsí.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 06.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Oddělování složek směsí 2
2.1 Vím, co jsou směsi, jak vznikají, jaké jsou druhy.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Oddělujeme složky směsí
Oddělování složek směsí
Destilace Mgr. Helena Roubalová
Filtrace VY_32_INOVACE_CH1 – 02 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Zdravotnický asistent, první ročník Směsi Disperzní soustavy Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Směsi,
R.Z. Někdy je třeba jednotlivé složky směsí od sebe oddělit Pak závisí na druhu směsi a na tom, co chceme získat.
METODY ODDĚLOVÁNÍ SMĚSÍ
Chemické riskuj! Opakování – chemických prvků, laboratorního skla, směsí a oddělování složek ze směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Směsi – test, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
KLASIFIKACE LÁTEK Jak lze rozdělit látky, které jsou kolem nás?
Dělící metody používané k oddělování složek směsí Chemie – 8.ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
RŮZNORODÉ SMĚSI. OPAKOVÁNÍ Jak se liší stejnorodá a různorodá směs? Jak se nazývají kapalné stejnorodé směsi? Jak ovlivňuje rozpustnost pevných látek.
DĚLENÍ SMĚSÍ... aneb jak rozdělit směs na jednotlivé složky …
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Metody dělení směsí Můžeme ze směsi oddělit složky??? Odtučnit mléko?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dělící metody používané k oddělování složek směsí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
15 filtrace - laboratorní práce
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Autor: Stejskalová Hana
Oddělování složek směsí.
SMĚSI HRA.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/chemie
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_07
Uváděj písmenem typ směsi
Transkript prezentace:

Oddělování složek směsí -provádí se různými metodami

1. Filtrace Používá se k oddělení složek suspenze (pevná látka od kapaliny) nebo dýmu (pevná látka od plynné - komíny s filtračním zařízením)

Filtrační aparatura (nakresli a popiš do sešitu)

Filtr: laboratoř – filtrační papír, porcelán cukrovar – textilie vodárny – různě zrnitý písek domácnost – sítko Filtrát = kapalina, která proteče filtrem

2. Usazování (sedimentace) Používá se při oddělení: a) pevné látky od kapaliny (suspenze) b) dvou nemísitelných kapalin (emulze) Používáme tzv. dělicí nálevku

3. Destilace K oddělení kapalných složek ze směsi. Složky se oddělují na základě rozdílné teploty varu složek směsi. Jako první se oddělí složka s nižší teplotou varu. Destilát = produkt destilace

Destilační aparatura

Frakční baňka

Další metody oddělování složek směsí 4.) Krystalizace Slouží k oddělení rozpuštěné látky z roztoku. Vzniknou při ní krystaly této látky a vypaří se rozpouštědlo.

5.) Odpařování Slouží k získání rozpuštěné látky z roztoku jeho zahříváním. Využívá se např. při získávání soli z mořské vody.

6.) Vyluhování (extrakce) Např.: příprava výluhu z léčivých rostlin (=bylinkový čaj)

7.) Sublimace Slouží k přečišťování pevných sublimujících látek. OPAKOVÁNÍ: Co je to sublimace? Co je to desublimace?

Sublimace jodu

8.) Chromatografie Slouží k oddělování složek směsi na základě jejich rozdílné schopnosti vázat se ke dvěma látkám. Jedna látka bývá pevná (např. křída) a druhou látkou je rozpouštědlo (např. voda, ethanol = líh). Využití: získávání rostlinných barviv

Pomůcky: miska lihový fix hnědý - centropen ethanol (líh) bílá školní křída Upozornění: Ethanol (líh) je vysoce hořlavý. Nemanipuluj s otevřeným ohněm. Pro rodiče platí při manipulaci s ethanolem zákaz kouření. Dostatečně větrej. Postup: Na bílou křídu nakresli hnědým fixem asi 2 cm od okraje křídy kolem dokola asi 3 mm silný proužek. Do misky nalij ethanol do výše asi 1,5 cm a postav do něj křídu proužkem dolů. Pozor! Proužek nesmí být v ethanolu ponořen. Pozoruj. Vysvětlení: Vzlínáním ethanolu na křídě se hnědé barvivo rozděluje na jednotlivé složky. Přesné barevné složení závisí na výrobci. Chromatografie je metoda, která slouží v tomto případě k oddělení složek ze stejnorodé kapalné směsi.

Chromatografie chlorofylu Chlorofyl je zelené barvivo obsažené v chloroplastech rostlinných buněk. Je nezbytný pro fotosyntézu. Je složen ze žlutých a zelených barviv, které se dají chromatografií oddělit. Vzniklý záznam se nazývá CHROMATOGRAM.