Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla, šíření světla a stín Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.17_barva_svetla_sireni_svetla_a _stin Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
Bílé světlo v sobě obsahuje celou škálu barev (od fialové přes modrou, zelenou, žlutou, oranžovou až k červené). Tato barevná paleta se nazývá – SVĚTELNÉ SPEKTRUM. Každá barva se na skleněném hranolu různě láme.
Při smíchání všech základních barev vzniká výsledná barva BÍLÁ.
Rozklad bílého slunečního světla na drobných kapénkách vody, které jsou ve vzduchu. Vzniká v důsledku dvojího lomu světelného paprsku. (vzniká v horkých letních dnech)
Duha, světelné spektrum duhy:
úzký svazek světla šíří se přímočaře šíření světla z bodového zdroje
v mnoha přístrojích (LCD obrazovkách, DVD přehrávačích, mobilech atd.) s jeho pomocí se svařuje i řeže, nebo třeba operuje, světlo se využívá v mnoha oblastech (komunikace, zdravotnictví, výrobní technologie…) pomocí světla pozorují lidé i vzdálená vesmírná tělesa, která vyzařují, odráží nebo jsou jiným způsobem ovlivněna světlem, atd.
Za překážkou, která brání průchodu světla, vzniká STÍN. Za překážkou, která je osvětlena více světelnými zdroji, vzniká plný stín, případně polostín, podle vzájemné polohy světelných zdrojů a překážky.
Vzhled Měsíce, jak ho vidíme na obloze, souvisí s jeho osvětlením a zastíněním. Nov-Měsíc je k Zemi přivrácen neosvětlenou stranou. První čtvrť-Měsíc dorůstá, má tvar písmene D. Úplněk-Měsíc je k Zemi přivrácen osvětlenou stranou. Poslední čtvrť-po úplňku před novem má Měsíc tvar písmene C, říká se, že couvá.
Fáze Měsíce:
červená oranžová žlutá zelená azurová modrá fialová
kapka-duha
jednoduché složené
Správná odpověď: Těleso má černou barvu, pokud pohlcuje všechny spektrální barvy.
21 dní 28 dní 24 dní
čtvrť úplněk nov
STÍN
doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN Tesař J., Jáchim F., Fyzika 3 pro ZŠ, Světelné jevy, mechanické vlastnosti látek, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ]
1. Prezentace slouží k naučení nového učiva. 2. Žák se naučí, co způsobuje různou barvu jednotlivých těles, jaká je podstata barvy světla. 3. Žák se dozví, jak vzniká duha, že bílé světlo je složeno ze všech spektrálních barev a lze ho na ně také rozložit. 4. Žák zná výslednou barvu při smíchání základních barev. 5. Žák se naučí charakterizovat světelný paprsek. 6. Žák popíše, co vzniká za překážkou při šíření světla. 7. Vysvětlení Měsíčních fází. 8. Žák odpovídá na závěrečné otázky, které jsou připraveny k zopakování naučeného učiva.