Splynutí dvou černých děr. Četnosti hvězd o různých hmotnostech log (četnost) log ( M / M SUN ) Hvězdy o hmotnosti 30 M SUN ≈ 3000 x vzácnější než hvězdy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Síla – procvičení příkladů 1.Některé věty jsou chybné. Urči, které to jsou a navrhni jejich opravu. a) Gravitační síla působí pouze na živé organismy,
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
IBWS #V, Vlašim1 Račí oči pro vesmír Libor Švéda a,b ; René Hudec c ; Adolf Inneman b ; Ladislav Pína a,b ; Veronika Semencová b ; Michaela Skulinová c.
Optický dalekohled či teleskop = přístroj k optickému přiblížení pomocí dvou soustav čoček nebo zrcadel Hlavní parametry optických přístrojů - světelnost.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová OBJEVUJEME VESMÍR VESMÍRNÁ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVA CESTY DO VESMÍRU.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co všechno najdeme ve vesmíru? HVĚZDY GALAXIE SLUNCE PLANETY MLHOVINU.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Země ve vesmíru Vesmír – galaxie – sluneční soustava - Země.
VZTLAKOVÁ SÍLA NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_28_ fyzikální.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Zapalování – 14 Šíření rušení Ing. Jiří Špička. 14. Šíření rušení b)Zářením Kapacitní vazbou Induktivní vazbou Vyzařováním.
Hvězdy - základní přehled Vypracoval: Jaroslav Prokop Garant práce: Mgr. Alexandra Zálešáková.
HVEZDY v. HVĚZDY Hvězdy jsou největší a nejdůležitější objekty ve vesmíru. Udává se, že v naší galaxii (Mléčné dráze) je 95% viditelné hmoty ukryto ve.
Vesmír je označení pro veškerý prostor, časoprostor, hmotu a energii v něm. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda Název: VY_ 32_INOVACE_1809_V.tělesa Téma: Vesmírná tělesa Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_319_Hubbleův teleskop Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Zdravý životní styl Vytvořila :Adéla Buchtelová 8.třída.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Uvidíme, na jakou úroveň energií se dostanete!
Základní makroekonomické ukazatele
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Slunce Juli Krejčí.
Netradiční zdroje elektrické energie
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Obecná teorie relativity
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
Souhvězdí letní oblohy
Erupce vulkánu na Aljašce
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_27_VESMÍR TÉMA:VESMÍR
Výpočet neznámé veličiny z vybraných fyzikálních vzorců
Člověk a vesmír – 5. ročník
1. skupina PS: Vodík Izotop H D T Výskyt: 89 % vesmír;
Práce Mechanická práce : jednotka práce: J (joule) = Nm = kg m2s-2
Astronomické jednotky délky
Lisa Supermassive black holes
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základy diagnostiky vysokoteplotního plazmatu na tokamaku GOLEM
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Speciální teorie relativity
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Fyzika pro 4.ročník Z.Strouhalová
3D GIS Vesmíru Naše Galaxie
Důlní požáry a chemismus výbušniny
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
Mechanika a kontinuum NAFY001
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
SLUNCE Slunce – nejbližší hvězda a střed naší planetární soustavy – je ve srovnání se všemi světelných zdroji, které člověk za dlouhou dobu své existence.
Země ve vesmíru.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ZEMĚ VY_32_INOVACE_XVII-C-08.
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Slunce.
ZÁLUDNÉ VÝBĚROVÉ EFEKTY A ZÁŘIVÉ VYHLÍDKY ASTRONOMIE
VI. ročník ZŠ (praktická)
Fyzika 4.A 17.hodina 06:11:34.
Přírodopis 9. ročník Téma: Vesmír a jeho vznik Obsah: 1. Big Bang
Stavba Země geosféry.
Model atomu Atom Obal Jádro obal jádro Proton - kladný
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Fyzika
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

Splynutí dvou černých děr

Četnosti hvězd o různých hmotnostech log (četnost) log ( M / M SUN ) Hvězdy o hmotnosti 30 M SUN ≈ 3000 x vzácnější než hvězdy o hmotnosti M SUN Bastian, Covey & Meyer (2010)

Doby života mateřských hvězd Zářivý výkon [L SUN ] Teplota [K] pro M ≈ 30 M SUN t MS ≤ 5∙10 6 let Vznik černé díry o hmotnosti M ≈ 30 M SUN vyžaduje: slabý hvězdný vítr nízký obsah těžších prvků (metalicitu)

Černé díry v rentgenových dvojhvězdách

Cygnus X-1 (ilustrace) M BH = 16 M SUN M2 = 24 M SUN r = 0,2 AU

Příklad scénáře vzniku binární černé díry Belczynski et al. (2016) Ztráta energie vyzařováním gravitačních vln → přibližování až do splynutí za dobu pro r > 0,22 AU problém se stářím vesmíru! → nutná menší vzdálenost černých děr

Kde k tomu došlo? vzdálenost 410 Mpc = 1,3 ∙ 10 9 ly

Tully et al. (2014) Vzdálenost ke zdroji 2,5 x větší než Laniakea (naše nadkupa)