Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 11 Anotace Zopakování základních poznatků o plynech Klíčová slova Plyn, tvar, objem, hladina, stlačitelnost PředmětFyzika Autor, spoluautorIng. Ivana Gajdošová JazykČeština Druh učebního materiáluVýklad pomocí prezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityDoplňování myšlenkové mapy Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník, žáci 15 – 16 let Speciální vzdělávací potřeby ne ZdrojeSeznam viz poslední strana Vlastnosti plynů 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_11_222
2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vlastnosti plynů
3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ideální plyn – zjednodušený model, kterým nahrazujeme reálný plyn při zkoumání vlastností plynů Rozměry molekul jsou zanedbatelně malé ve srovnání se střední vzdáleností molekul od sebe Molekuly na sebe vzájemně nepůsobí kromě srážek Vzájemné srážky a srážky se stěnami nádoby jsou dokonale pružné
4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje plynná tělesa nemají svůj tvar, ale jejich tvar odpovídá tvaru nádoby Tlaková láhev s kyslíkem Nafukovací balonek
5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje plynná tělesa nemají vlastní objem, ale vyplňují vždy celý objem nádoby
6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje plynná tělesa nemají volný povrch (hladinu) Atmosféra nemá jednoznačnou vrchní hranici – místo toho plynule řídne a přechází do vesmíru.
7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje plyny jsou stlačitelné CNG (anglicky Compressed Natural Gas) je stlačený zemní plyn. Používá se jako palivo pro motorová vozidla. Je považován za čistější variantu vzhledem k benzínu a motorové naftě, ale také k LPG.
8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje plyny vedou elektrický proud jen za určitých speciálních podmínek Blesk je silný přírodní elektrostatický výboj, který je produkovaný během bouřky Elektrický proud v plynech se za normálních podmínek nevyskytuje. V plynu musí způsobit vznik volných částic s elektrickým nábojem, typicky elektronů. Podmínky, za kterých se plyn stane vodivým: silné elektrické pole, vysoká teplota nebo nízký tlak plynu.
9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje teplo se v plynech může šířit prouděním V atmosféře hustota plynů klesá s narůstající teplotou. V gravitačním poli ohřáté vrstvy plynu stoupají, zatímco ty chladnější klesají dolů. Tak dochází k proudění. Toto využíváme například pro cirkulaci vody v ústředním topení. Má to také vliv na koloběh vody v přírodě.
10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Opakování: 1)Proč zavádíme pojem ideální plyn? 2)Jaké vlastnosti má ideální plyn? 3)Čím je dána vnitřní energie plynu? 4)Proč se nerozplyne zemská atmosféra do vesmíru?
11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 1996, ISBN Galerie MS Office LEPIL, Oldřich a kol. Fyzika pro střední školy, I. díl. Praha: Prometheus, 1994, ISBN NASA EARTH OBSERVATORY. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MIRCEA MADAU (CROP BY LUCAS). wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PŘESTAVBY LPG. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FLORIAN THILLMANN. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: