Petr Stránský.  Tradiční ekonomický model neuvažuje riziko. Tím model říká, že spotřebitel “zná vše”. (Jistota) Nereálné. Pokud uvažujeme riziko:  upřesňujeme.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
C) Změna optima při změně mzdové sazby
Advertisements

C) Engelovy křivky.
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Riziko, nejistota, pojištění
Současný a budoucí příjem, úrok, kapitálový trh
Poptávka na trhu zboží a služeb
Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Optimum a volný čas.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Systémy pro podporu managementu 2
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Teorie mezního užitku Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Volba mezi současnou a budoucí spotřebou
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Řízení finančních rizik
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Současný a budoucí příjem, úrok, kapitálový trh
Základní předpoklady lidského jednání
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Teorie chování spotřebitele
15. Ekonomie informací Osnova přednášky Rozhodování za rizika a nejistoty Asymetrická informace - úvod Nepříznivý výběr Morální hazard.
Řízení finančních rizik Jan Vlachý Vlachý, J.: Řízení finančních rizik; Eupress, Praha, 2006.
Struktura přednášky Rozhodování jedince za rizika
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Rozhodování spotřebitele za rizika
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Podstata přebytku spotřebitele
Ekonomie 1 Magistři Jedenáctá přednáška Analýza jednání za rizika a nejistoty.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Teorie portfolia Markowitzův model.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ.
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Teorie chování spotřebitele
Současný a budoucí příjem, úrok, kapitálový trh
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Poptávka po volném čase
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Petr Stránský

 Tradiční ekonomický model neuvažuje riziko. Tím model říká, že spotřebitel “zná vše”. (Jistota) Nereálné. Pokud uvažujeme riziko:  upřesňujeme model. Takový model je bližší realitě.  upřesňujeme výsledky získané na základě modelu.

Vznik rizika  Riziko vzniká ze skutečnosti, že nám není jasná budoucnost. Čím vzdálenější budoucnost - tím méně jistá. Analogie s předpovědí počasí. Předpověď se mění v odhad již 3. den.  I drobné zásahy ovlivňují celkovou situaci v budoucnosti. Riziko je situace, kdy ten kdo se rozhoduje, zná všechny důsledky svého rozhodnutí a je schopen určit pravděpodobnost každého z nich. Současně platí, že důsledky musí být na sobě navzájem nezávislé a součet jejich pravděpodobností se za daných předpokladů rovná jedné.

Riziko - Jistota  Mluvíme o Jistotě - pokud je spotřebitel dokonale informován a „zná vše“.  Mluvíme o Riziku - pokud spotřebitel zná všechny varianty, které mohou v budoucnosti nastat a to včetně pravděpodobností jednotlivých variant. Jedná se o dokonale informovaného spotřebitele.  Mluvíme o Nejistotě - pokud spotřebitel nezná všechny možné varianty a nebo nezná jejich pravděpodobnosti.

Pravděpodobnost - vyjadřuje možnost, že nastane nějaký výsledek. V teorii rozhodování za rizika používáme  objektivní pravděpodobnost  subjektivní pravděpodobnost.

Pravděpodobnost Objektivní pravděpodobnost můžeme určit, pokud jsou k dispozici zkušenosti o frekvenci alternativních důsledků, nebo technologické či logické informace o pravděpodobnosti důsledků. V mnohých případech je k tomu však nedostatek informací a zkušeností. Subjektivní pravděpodobnost je určitý dojem, že předpokládaný výsledek nastane. Dojem může být založen na znalostech, zkušenostech člověka (znalostech daného odvětví, stavu ekonomiky..) Různí lidé mají různé informace, různou schopnost je využít, různou představu o ravděpodobnosti jednotlivých výsledků, Proto se mohou různě rozhodovat. Potom je rozhodnutí založeno na subjektivní pravděpodobnosti.

Očekávaný výsledek (EX) Expected result Spotřebitel si vybere variantu, která mu přináší nejvyšší očekávaný výsledek. Je to střední hodnota všech možných výsledků neboli vážený průměr, kde váhou je pravděpodobnost každého výsledku. Situace se dvěma možnými výsledky X1 a X2 s pravděpod. π1 a π2 - očekávaný výsledek bude : EX = X1 · π1 + X2 · π2 Pokud by se lidé chovali přísně racionálně pouze na základě výběru varianty s největším výnosem, stačil by nám uvedený výpočet pro popis chování. Tak tomu, ale (kupodivu) není.

Očekávaný užitek (EU) Expected Utility Lidé při rozhodování v podmínkách rizika volí jednotlivé varianty podle toho, jaký jim přinesou očekávaný užitek (EU) a ten se snaží maximalizovat. Očekávaný užitek náhodných výsledků je stř. hodnotou užitku jednotlivých výsledků vážených jejich pravděpodobnostmi. V případě dvou možných výsledků X1 a X2 s pravděpodobnostmi π1 a π2 je očekávaný užitek EU=U(X1) · π1 + U(X2) · π2

Celkový užitek (TU) Celkový užitek (TU) je uspokojení spotřebitele z celého množství statku. Mezní užitek je přírůstek uspokojení z další, dodatečné jednotky statku. (Klesá s rostoucí spotřebou statku. Zákon klesajícího mezního užitku.

Vztah k riziku - Averze  Takový spotřebitel preferuje jistotu před rizikem.  Funkce TU – celkového užitku je konkávní. S rostoucími příjmy roste i celkový užitek, ale pomaleji než příjmy.  Takový spotřebitel neoceňuje riziko samotné. Nepotřebuje ho k uspokojení svých potřeb. Celkový užitek při Averzi k riziku

Vztah k riziku – Vyhledávání rizika  Takový spotřebitelé existují.  Jsou ochotni podstoupit riziko s malou pravděpod. nejvyššího možného výsledku.  Funkce – celkového užitku UT je konvexní. Rostoucí mezní užitek z příjmu.  Takový spotřebitel neoceňuje jistotu samotnou. Potřebuje také riziko k uspokojení svých potřeb.  Důkaz – mnoho lidí sází (loterie, dostihy, sport). Nejedná se, ale o spravedlivé sázky a tyto jsou mnohem lákavější. Celkový užitek při Vyhledávání rizika

Vztah k riziku – Lhostejnost k riziku Celkový užitek při Lhostejnosti k riziku

Spravedlivá sázka – Averze k riziku  Je sázka kde sázím částku a při úspěchu vyhraji dvojnásobek, při neúspěchu prohraji vše.  Slouží pro demonstraci rozhodnutí spotřebitele v podmínkách rizika. -Vklad/sázka 50,-Kč -vzd. A – B je pravděpodobnost -přímka AB výše očekávaného užitku -Averze k riziku..Spotřebitel volí jistotu..má pro něj vyšší hodnotu celkový užitek než očekávaný užitek. EU

Spravedlivá sázka – Vyhledávání rizika -Vklad/sázka 50,-Kč -vzd. A – B je pravděpodobnost -přímka AB výše očekávaného užitku -Averze k riziku.. Spotřebitel volí riziko – má pro něj vyšší hodnotu čekávaný užitek než celkový užitek.

Spravedlivá sázka – Lhostejnost k riziku -Vklad/sázka 50,-Kč -vzd. A – B je pravděpodobnost -přímka AB výše očekávaného užitku -Averze k riziku

Snižování rizika – většina lidí se touží vyhnout riziku. Lidé jsou ochotni za snížení rizika platit.  Pojištění - Velmi často používaný způsob snižování rizika - Lidé s Averzí k riziku mají tendence k podpojištění  Diverzifikace - Základem je rozdělení úsilí mezi různé aktivity/zdroje. Podniky např. rozdělují své aktivity / finance do různých aktivit. Vytvářejí více produktů pro různé trhy. V případě, že jeden z nich selže, bude s větší pravděpodobností nahrazen výsledky ostatních. - V technické praxi tento termín známe jako redundance. Např. redundance napájení a pod.

Závěr “Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika”  Zpřesňuje ekonomický model  Riziko je vždy, roste s časem  Lidé mají různý vztah k riziku  Očekávaný užitek – Celkový užitek  Vysvětluje chování lidí v mnoha situacích, nejenom finančních  Rozhodování modelujeme na “Spravedlivé sázce”  Snižování rizika – pojištění