Proč nemůžeme mít auto na vodu? Vladimír Sobota
Předpoklady Voda (H 2 O) obsahuje dva nejdůležitější prvky na zemi. Jejich reakce je velmi exotermická. 2H 2 + O 2 → 2H 2 O Pokud bychom chtěli využít vodu, jako palivo motoru, musíme najít způsob, jak co možná energeticky nejméně náročně „rozbít“ molekulu vody
Teorie Jako nejschůdnější metoda se jeví reakce zinku s vodou, při níž vzniká oxid zinečnatý a vodík: Zn + H 2 O → ZnO + H 2 Vzniklý vodík by pak reagoval s kyslíkem a odpadní látkou by byla čistá H 2 O, protože oxid zinečnatý je možné při výrobě zinku opět recyklovat Zbývá pouze otázka, jak získat dostatečné množství Zn
Výroba zinku Zinek se v přírodě nachází jako minerál sfalerit (ZnS) Pražením sfaleritu získáváme oxid zinečnatý: 2ZnS + 3O 2 → 2ZnO + 2SO 2 Samotný zinek získáme reakcí oxidu zinečnatého s uhlím: ZnO + C → Zn + CO
Praktické využití: Peugeot 307
Prakatické využití – Peugeot 307 Kombinovaná spotřeba (město/mimo město) Peugeotu 307 je 6,5 l benzinu na 100km. Pokud budeme uvažovat že výhřevnost 1kg vodíku je 120MJ/kg a výhřevnost benzinu 40MJ/kg, pak by byla spotřeba při úpravě motoru z benzinu na vodík byla 2,2 l H 2 na 100km. Abychom toto množství vyprodukovali reakcí, měl by Peugeot 307 na vodík spotřebu 71,9kg Zn a 19,8 kg H 2 O na 100km což je samozřejmě nesmysl.
Při výrobě zinku vzniká mnoho zplodin: Abychom získali 71,9 kg Zn, potřebovali bychom 107,15 kg ZnS Při reakci: 2ZnS + 3O 2 → 2ZnO + 2SO 2 by vzniklo 70,5 kg SO 2 Při reakci: ZnO + C → Zn + CO by vzniklo 30,69 kg CO (potažmo 48,23kg CO 2 ) Peugeot uvádí emise na 100 km 15,5kg CO 2 což je 3x méně než u auta na vodu. Navíc by ještě vzniklo 70,5 kg SO 2. Také neuvažujeme s faktem, že obě reakce jsou endotermické.
Závěrem I když auto na vodu neustále dráždí nejrůznější vědce, patrně se jedná o slepou uličku. Zdroje: