Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.18 Slova ohebná a neohebná - opakování Název sady: Český jazyk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_20_BĚLKOVICE-LAŠŤANY_ČJ - SLOVNÍ DRUHY
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a abstrakta
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Opakujeme na pololetní prověrku
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_06
Slovní druhy přehled.
Gramatika Podstatná jména II
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Podstatná jména Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Podstatná jména.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_739_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Za předpokladu použití psacích potřeb
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_333_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Za předpokladu použití psacích potřeb
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_737_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Mluvnické kategorie podstatných jmen Název sady: VY_32_Inovace Český jazyk.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova ohebná 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Podstatná jména Napiš, co vidíš na obrázku.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Návo d Znáš dobře mluvnici? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Riskuj Riskuj! soutěž – slovní druhy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Denisa Šafářová. Dostupné z Metodického portálu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Autor: Mgr. Monika Hřavová Název : VY_32_INOVACE_2A05Čj4_Slovní druhy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Základní škola Bylany, okres Kolín
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
3.Prezentace 9.tř..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14_pridavna_jmena Název:
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
5 Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr. Nataša Bartoníčková Název: VY_12_INOVACE_ČESKÝ JAZYK A LITERATURA_2_15.TVAROSLOVÍ Téma:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Slovní druhy Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné používání.
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Slova ohebná a neohebná - opakování
SLOVNÍ DRUHY číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
PODSTATNÁ JMÉNA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova ohebná a neohebná - opakování Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 6. ročníku. Jsou v něm zařazeny otázky a úkoly k opakování ohebných slovních druhů hravou formou. Žáci soutěží v týmech, předem jsou seznámeni s pravidly. Obsahuje animace.

Vyjmenuj ohebné slovní druhy podstatná jména přídavná jména zájmena číslovky slovesa

Které přídavné jméno existuje pouze ve jmenném tvaru? Rád, ráda, rádo, rádi…

Sestav větu podle následujícího grafu: Předložka – podstatné jméno – zájmeno – sloveso – podstatné jméno – spojka - podstatné jméno. Příklad řešení: Do domu se nastěhovali Petr a Pavel.

Vyjmenuj neohebné slovní druhy příslovce předložky spojky částice citoslovce

Co je to infinitiv? neurčitý slovesný tvar (neurčitek) nemůžeme u něj určit mluvnické kategorie

Kterými slovními druhy může být slovo je? slovesem předložkou citoslovcem

Vyjmenuj tři zájmena vztažná Např. kdo, co, jaký, který, čí, jenž

Vyjmenuj druhy přídavných jmen tvrdá, měkká, přivlastňovací

Které slovo nepatří mezi ohebné slovní druhy? muž, jenž, žili, važ, kéž, touž kéž = částice

Vyber mluvnické kategorie, které určujeme u sloves: číslo, způsob, pád, osoba, čas číslo, způsob, osoba, čas

Nahraď v následující větě zájmeno který zájmenem jenž. Kolo, které jsem dostal jako dárek k Vánocům, jsem ještě nevyzkoušel. Kolo, jež jsem dostal jako dárek k Vánocům, jsem ještě nevyzkoušel.

Vyjmenuj tři předložky např. po, za, k, u, o, od, nad…

Slovo Petrovi použij ve větách jako podstatné a jako přídavné jméno. Dojdi k Petrovi (1) s úkoly. Petrovi (2) kamarádi mi pomohli.

Vytvoř větu s letopočtem. Pokud to bude možné, přečti ho několika způsoby. Př.: Narodila jsem se v roce 1998.

Které slovní druhy se skloňují? podstatná jména přídavná jména zájmena číslovky

Jaké mluvnické číslo vyjadřují podstatná jména pomnožná? množné (např. housle)

Jaké druhy číslovek rozeznáváme? základní řadové druhové násobné  Každý z těchto druhů pak může být určitý nebo neurčitý

Vyskloňuj zájmeno já já mě/mne mně/mi mě/mne já (o) mně mnou

Která podstatná jména označují jednotným číslem materiál bez ohledu na množství? podstatná jména látková

Převeď sloveso ve větě do podmiňovacího způsobu přítomného: Hraješ si ve stínu. Hrál by sis ve stínu.

Urči mluvnické kategorie a vzory podstatných jmen ve větě V mrkvi je mnoho vitamínů. mrkvi: 6. p., č. j., r. ženský, vzor píseň vitamínů: 2. p., č. mn., r. m. než., vzor hrad

Rozhodni, zda v následující větě za řadovými číslovkami napíšeme tečku či nikoli: V pracovním sešitě na str. 14 opište 3 příklad. V pracovním sešitě na str. 14 opište 3. příklad.

Doplň pravopis i/y: Při pracovním vyučování jsme vyráběl- svícen z přírodnin. -i (všeobecný podmět)

Doplň pravopis i/y: Oddíl- plnil- neobv-klé úkol-. Oddíly plnily neobvyklé úkoly.

Doplň do věty vhodnou spojku: … jsem se na test pečlivě připravil, neuspěl jsem. Příklady řešení: Ačkoli, přestože, ač, třebaže, i když

Urči mluvnické kategorie u sloves v následující větě: Kdybychom byli dodržovali bezpečnostní předpisy, mohli jsme se vyhnout úrazu. bychom byli dodržovali: os.1., č. mn., čas min., zp. podmiňovací mohli jsme: os.1., č. mn., čas min., zp. oznamovací vyhnout: infinitiv

Přiřaď vzory k následujícím podstatným jménům: větev, peřina, Ota, lože, lavice, mysl, schod, drak, velitel, jetel, koště, mýdlo větev – píseňmysl - kost peřina – žena schod - hrad Ota – předsedadrak - pán lože – mořevelitel - muž lavice - růže jetel – stroj koště – kuřemýdlo - město

Doplň v následující větě koncovky –i/-y: Na větv- bříz- seděl- dva holub-. Na větvi břízy seděli dva holubi.

 tři sta sedmdesát osm  tři sta osmasedmdesát Napiš slovy dvojím způsobem následující číslovku : 378

Žáci soutěží ve dvou týmech, střídavě si volí otázky. Pokud hráči, kteří jsou na řadě, neznají odpověď na otázku, mají možnost získat bod protihráči. Pro případ, že otázku nezodpoví správně ani jeden z týmů, jsou připraveny náhradní otázky. Týmy se snaží propojit tři strany trojúhelníka - vyhrává tým, jemuž se propojení podaří. Nepropojí–li hráči tři strany trojúhelníka nebo dojde-li k rovnosti počtu bodů, rozhodnou o vítězi rozstřelové otázky.

1. Je slovo tam zájmeno? 2. Patří mezi ohebné slovní druhy částice? 3. Skloňují se slovesa? 4. Rozlišujeme slovesný způsob tázací? 5. Je číslovka obě určitá? 6. Jaké mluvnické číslo vyjadřují podstatná jména hromadná? 7. Jak se ptáme na číslovky řadové? 8. Čím se řídí pravopis příčestí minulého u sloves? 9. Jsou slovesné tvary ve větě Pokud bude pěkně, pojedeme na výlet složené? 10. Jsou podstatná jména vyjadřující vlastnosti, činnosti a vztahy abstraktní?

Zdroje: * * Obrázky z galerie Klipart