Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 2. Fyzikální veličiny a jejich jednotky, vektory Název sady: Fyzika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operace s vektory.
Advertisements

Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
Znázornění síly Protože účinky síly závisí na: velikosti, směru a působišti Znázorňujeme sílu orientovanou úsečkou F = 3 N.
ÚVOD DO PROBLEMATIKY 1. Fyzikální jednotky 2. Stavba hmoty
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_FYZIKALNI.
1 ÚVOD.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
A) Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Digitální učební materiál
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Fyzikální veličiny a jejich jednotky v soustavě SI
Technická mechanika Statika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Technická mechanika Hydromechanika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
VEKTORY.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Základní chemické pojmy
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
Úvod do fyziky SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 4.4 – 4.5 Nerovnice v podílovém tvaru, definiční obor log. funkce Název.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 8. Elektrický proud v kapalinách - elektrolyt, elektrolýza Název.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 17. Vlastnosti tekutin, tlak, tlaková síla Název sady: Fyzika pro 1.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 15. Mechanika tuhého tělesa – základní pojmy, moment síly Název sady:
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 7. Elektrický proud v pevných látkách - odpor, výkon Název sady:
Technická mechanika – Skládání sil 2
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 20. Astrofyzika Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová. ZOPAKUJME SI… SÍLA JE VEKTOROVÁ VELIČINA, PROTOŽE MÁ VELIKOST A SMĚR Znázorňujeme ji pomocí orientovaných.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 20. Hydrodynamika Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních škol –
19. Vztlaková síla, Archimedův zákon
11. Energie – její druhy, zákon zachování
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
5. Kinematika – vyjádření neznámé ze vzorce, práce s grafy
1. Obsah a význam fyziky, struktura látek
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
10. Magnetismus - základní pojmy, magnetické látky a mag. pole
18. Pascalův zákon, hydraulika
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Výpisky z fyziky − 6. ročník
11. Vodič, cívka a částice v magnetickém poli
1. Základy termiky, teplo, teplota, vnitřní energie
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
3. Skládání vektorů, převody jednotek
5. Děje v plynech a jejich využití v praxi
19. Atomová fyzika, jaderná fyzika
10. Dynamika – procvičování vzorců na hybnost, tření
PaedDr. Jozef Beňuška
Fyzika 1 Mgr. Antonín Procházka.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
4. Normálové napětí, Hookův zákon, teplotní roztažnosti látek
Fyzika – Veličiny a jednotky
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 2. Fyzikální veličiny a jejich jednotky, vektory Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních škol – obor mechanik seřizovač a technik puškař Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Fyzika pro 1. ročník středních škol – obor mechanik seřizovač a technik puškař je shrnout žákům prvních ročníků technických oborů základní poznatky z daných odvětví fyziky. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě přiblíží postupně žákům různé fyzikální obory, se kterými se setkají v praxi i v hodinách na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na přiblížení fyzikálních veličin, jejich jednotek, vektory a vztahy mezi nimi

Fyzikální veličiny a jednotky VeličinyVeličiny - charakterizují stavy, změny a vlastnosti, které je možné měřit (délka, hmotnost, objem…) JednotkyJednotky - jsou stálé a pevné hodnoty fyzikálních veličin, s nimiž porovnáváme veličiny téhož druhu

Dělení fyzikálních veličin ZákladníZákladní V současné době je za základní považována mezinárodní soustava veličin a jednotek SI OdvozenéOdvozené Jsou odvozeny ze základních veličin pomocí definičních vztahů

Soustava SI NázevZnačkaJednotka Délkalm Hmotnostmkg Časts Termodynamická teplota TK Elektrický proudIA SvítivostIcd Látkové množství nmol

Násobky jednotek NázevHodnotaZnačka Kilo 10 3 k Mega 10 6 M Giga 10 9 G Tera T

Díly jednotek NázevHodnotaZnačka Mili m Mikro μ Nano n Piko p Deci d Centi c

Dělení fyzikálních veličin SkalárníSkalární Jsou jednoznačně určeny jednotkou a číselnou hodnotou Příklad - délka, hmotnost,… VektorovéVektorové směremJsou jednoznačně určeny jednotkou, číselnou hodnotou a směrem Příklad - okamžitá rychlost, síla,…

Vektorové veličiny -vektory graficky v textuZnázornění: graficky – orientovanou úsečkou „úsečka se šipkou“ v textu – tučně nebo šipkou nad veličinou Orientované úsečky mají jednoznačně určený počáteční a koncový bod Pomocí velikosti orientované úsečky určíme velikost veličiny

Koncový bod Počáteční bod 9N 1dílek = 1N

Práce s vektory Sčítání a odčítání vektorů stejného směru provádíme tak, že do koncového bodu prvního vektoru umístíme počáteční bod vektoru druhého Sčítání a odčítání vektorů různého směru provádíme doplněním na rovnoběžník složky výsledniceDílčí vektory nazýváme složky, výsledný vektor nazýváme výslednice

Sčítání vektorů stejného směruSčítání vektorů stejného směru F 1 = 5N F 2 = 9N F = F 1 + F 2 F = 14N Velikost výslednice vektoru (F) je rovna součtu velikostí jednotlivých složek

Sčítání vektorů různého směruSčítání vektorů různého směru F 1 = 5NF 2 = 9N Velikost výslednice vektoru (F) zjistíme měřením nebo pomocí kosinové věty F

Odčítání vektorů stejného směruOdčítání vektorů stejného směru F 1 = 5N F 2 = 9N F = F 2 – F 1 F = 4N Velikost výslednice vektoru (F) je rovna rozdílu velikostí jednotlivých složek Směr je stejný jako směr větší složky

Závěrečný test Skupina ASkupina A 1.Jmenuj alespoň čtyři veličiny soustavy veličin a jednotek SI 2.Čím je charakterizovaná skalární veličina? 3.Jak se nazývá výsledný složených vektorů? 4.Co je to fyzikální jednotka?

Skupina BSkupina B 1.Jmenuj alespoň čtyři jednotky soustavy veličin a jednotek SI 2.Čím je charakterizovaná vektorová veličina? 3.Jak znázorňujeme vektor? 4.Co je to fyzikální veličina?

Odpovědi Skupina ASkupina A 1.Délka, hmotnost, čas, elektrický proud, termodynamická teplota, svítivost, látkové množství 2.Jednotkou a číselnou hodnotou 3.Výslednice 4.Je stálá a pevná hodnota fyzikální veličiny, s níž porovnáváme veličiny téhož druhu

Skupina BSkupina B 1.Kilogram, metr, sekunda, Kelvin, mol, kandela, Ampér 2.Jednotkou, číselnou hodnotou a směrem 3.Orientovanou úsečkou 4.Charakterizuje stavy, změny a vlastnosti, které je možné měřit (délka, hmotnost, objem…)

Seznam zdrojů pro textovou část LEPIL, O. a kol. Fyzika pro střední školy 1.díl. 3. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 1995 SVOBODA, E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. 3. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 2005 MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky a vzorce pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 2005 LÁSKA, M. KUBÍNEK, R,. Fyzika, středoškolský přehled s řešenými příklady. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2003