Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 2. Fyzikální veličiny a jejich jednotky, vektory Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních škol – obor mechanik seřizovač a technik puškař Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Fyzika pro 1. ročník středních škol – obor mechanik seřizovač a technik puškař je shrnout žákům prvních ročníků technických oborů základní poznatky z daných odvětví fyziky. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě přiblíží postupně žákům různé fyzikální obory, se kterými se setkají v praxi i v hodinách na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na přiblížení fyzikálních veličin, jejich jednotek, vektory a vztahy mezi nimi
Fyzikální veličiny a jednotky VeličinyVeličiny - charakterizují stavy, změny a vlastnosti, které je možné měřit (délka, hmotnost, objem…) JednotkyJednotky - jsou stálé a pevné hodnoty fyzikálních veličin, s nimiž porovnáváme veličiny téhož druhu
Dělení fyzikálních veličin ZákladníZákladní V současné době je za základní považována mezinárodní soustava veličin a jednotek SI OdvozenéOdvozené Jsou odvozeny ze základních veličin pomocí definičních vztahů
Soustava SI NázevZnačkaJednotka Délkalm Hmotnostmkg Časts Termodynamická teplota TK Elektrický proudIA SvítivostIcd Látkové množství nmol
Násobky jednotek NázevHodnotaZnačka Kilo 10 3 k Mega 10 6 M Giga 10 9 G Tera T
Díly jednotek NázevHodnotaZnačka Mili m Mikro μ Nano n Piko p Deci d Centi c
Dělení fyzikálních veličin SkalárníSkalární Jsou jednoznačně určeny jednotkou a číselnou hodnotou Příklad - délka, hmotnost,… VektorovéVektorové směremJsou jednoznačně určeny jednotkou, číselnou hodnotou a směrem Příklad - okamžitá rychlost, síla,…
Vektorové veličiny -vektory graficky v textuZnázornění: graficky – orientovanou úsečkou „úsečka se šipkou“ v textu – tučně nebo šipkou nad veličinou Orientované úsečky mají jednoznačně určený počáteční a koncový bod Pomocí velikosti orientované úsečky určíme velikost veličiny
Koncový bod Počáteční bod 9N 1dílek = 1N
Práce s vektory Sčítání a odčítání vektorů stejného směru provádíme tak, že do koncového bodu prvního vektoru umístíme počáteční bod vektoru druhého Sčítání a odčítání vektorů různého směru provádíme doplněním na rovnoběžník složky výsledniceDílčí vektory nazýváme složky, výsledný vektor nazýváme výslednice
Sčítání vektorů stejného směruSčítání vektorů stejného směru F 1 = 5N F 2 = 9N F = F 1 + F 2 F = 14N Velikost výslednice vektoru (F) je rovna součtu velikostí jednotlivých složek
Sčítání vektorů různého směruSčítání vektorů různého směru F 1 = 5NF 2 = 9N Velikost výslednice vektoru (F) zjistíme měřením nebo pomocí kosinové věty F
Odčítání vektorů stejného směruOdčítání vektorů stejného směru F 1 = 5N F 2 = 9N F = F 2 – F 1 F = 4N Velikost výslednice vektoru (F) je rovna rozdílu velikostí jednotlivých složek Směr je stejný jako směr větší složky
Závěrečný test Skupina ASkupina A 1.Jmenuj alespoň čtyři veličiny soustavy veličin a jednotek SI 2.Čím je charakterizovaná skalární veličina? 3.Jak se nazývá výsledný složených vektorů? 4.Co je to fyzikální jednotka?
Skupina BSkupina B 1.Jmenuj alespoň čtyři jednotky soustavy veličin a jednotek SI 2.Čím je charakterizovaná vektorová veličina? 3.Jak znázorňujeme vektor? 4.Co je to fyzikální veličina?
Odpovědi Skupina ASkupina A 1.Délka, hmotnost, čas, elektrický proud, termodynamická teplota, svítivost, látkové množství 2.Jednotkou a číselnou hodnotou 3.Výslednice 4.Je stálá a pevná hodnota fyzikální veličiny, s níž porovnáváme veličiny téhož druhu
Skupina BSkupina B 1.Kilogram, metr, sekunda, Kelvin, mol, kandela, Ampér 2.Jednotkou, číselnou hodnotou a směrem 3.Orientovanou úsečkou 4.Charakterizuje stavy, změny a vlastnosti, které je možné měřit (délka, hmotnost, objem…)
Seznam zdrojů pro textovou část LEPIL, O. a kol. Fyzika pro střední školy 1.díl. 3. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 1995 SVOBODA, E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. 3. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 2005 MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky a vzorce pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 2005 LÁSKA, M. KUBÍNEK, R,. Fyzika, středoškolský přehled s řešenými příklady. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2003