Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/19 Název materiálu: Rondo Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík
ANOTACE Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/19 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IV., V. ročník Klíčová slova: hudební forma – variace- obecná charakteristika Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: žák charakterizuje pojem variace, nabyté znalosti prakticky aplikuje při analýze skladeb i při praktických hudebních činnostech Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:
Variace
Variace na obložený chlebíček… Základem každého chlebíčku je veka Protože má přijít na oslavu mnoho hostů, a také proto, aby talíř s obloženými chlebíčky byl přitažlivý pro oči, je nutné veku různě nazdobit Protože má někdo rád jen máslo, sýr a salám, udělá hostitel pár chlebíčků pouze s těmito ingrediencemi
Jiní hosté by na takovém chlebíčku měli rádi i nějakou zeleninu – takže ji hostitel na několik chlebíčků přidá Další už mají rádi chlebíčky s vlašským salátem – i těm tedy hostitel vyhoví Labužníci si potrpí na pomazánkách z krabích tyčinek nebo na humrové pomazánce s kouskem citronu navrch
Tak dokáže hostitel se stále stejnou vekou připravit velkou parádu na hostinu Dali byste si?
Hudební variace Podobně jako s chlebíčky je tomu s hudební variací Skladatel vymyslí nějakou výraznou melodii, nebo si nějakou melodii vypůjčí Tato melodie má stejný význam jako u chlebíčků veka Umístí ji na začátek skladby a poté si s ní začne hrát – různě je měnit, zkracovat, prodlužovat, z durové melodie udělá mollovou a naopak
Vše záleží na jeho fantazii a nápadech, nic není zakázáno Protože si skladatelé mnohokrát tak dlouho s melodií pohrávají, až není k rozpoznání znovu ji v průběhu nebo alespoň nakonci nechají zopakovat
Co je tedy variace? Hudební forma, jejímž základem je opakování jedné základní melodie (tématu) v různých obměnách Melodie by měla být výrazná, dobře zapamatovatelná Obměňování tématu probíhá nejrůznějšími způsoby, např. zdobením melodie, změnou rytmu, tempa, obrácením melodie atd.
W.A.Mozart: 12 variací na francouzskou píseň W.A.Mozart: Sonáta A dur, 1.věta