Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 NAŘÍZENÍ RADY č. 259/93 (Autovraky) Ton Post / Kees van Hees VROM Inspektorát
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 2 AUTOVRAKY Jak nakládat s dovozem autovraků z Nizozemí do České republiky?
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 3 První otázka: Odpad nebo ne? Kdy je autovrak odpadem? Nizozemský názor: Autovrak lze považovat za odpad pokud: 1.Stav vozidla je technicky nedostatečný. 2.Je ekonomicky nevýhodné vrátit vozidlo do technicky dostatečného stavu. AUTOVRAKY
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 4 Rozdíl mezi autovraky a porouchanými auty Porouchané auto je v technicky nevyhovujícím stavu, ale je ekonomicky výhodné je opravit - vrátit do technicky vyhovujícího stavu. Proto porouchané auto není odpadem. Nařízení o přepravě odpadů 59/1993 se nevztahuje na porouchaná vozidla. AUTOVRAKY
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 5 AUTOVRAKY Autovrak je v technicky nevyhovujícím stavu a není ekonomicky výhodné jej opravit - vrátit do technicky vyhovujícího stavu. Proto autovrak je odpad. Nařízení o přepravě odpadů 59/1993 se vztahuje na autovraky.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 6 AUTOVRAKY Rozpoznávání autovraků: 1.Vozidlo nevyhovuje technickým standardům české legislativy týkající se dopravy. 2.Majitel vozidla nemůže předložit zprávu o pravidelné technické prohlídce od nizozemského dopravního inspektorátu. 3.Vozidlo nemá poznávací značku nebo technický průkaz. 4.Na vozidle jsou vážné technické závady A
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 7 AUTOVRAKY 5.Podstatné součásti vozidla chybí nebo jsou vážně poškozeny. Náklady na opravu vozidla jsou vyšší než současná cena vozidla.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 8 AUTOVRAKY V případě autovraků: Nařízení 259/1993 se vztahuje Jestliže jsou z vraku odstraněny nebezpečné kapaliny, je autovrak odpadem podle zeleného seznamu (ZS 040) To znamená: – Jsou vyžadovány informace podle článku 11 – Oznámení není požadováno
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 9 AUTOVRAKY Jestliže z vraku nejsou odstraněny nebezpečné kapaliny, Není autovrak součástí žádného seznamu Je vyžadován postup oznamování podle ČERVENÉHO SEZNAMU
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 10 NEZÁKONNÁ PŘEPRAVA AUTOVRAKŮ 1.Zastavte přepravu (nebo ji nechte zastavit) 2.Nechte oznamovatele zorganizovat zpětnou přepravu do Nizozemí To znamená: písemné povolení českých, německých a holandských orgánů 3.Pokud oznamovatel může doložit písemná povolení pro zpětnou přepravu: odblokujte přepravu 4.Pokud to oznamovatel nechte udělat dobrovolně: Informujte holandské orgány (tel – 70 – ) 5.Holandské orgány donutí oznamovatele vzít přepravu zpět - Jděte na bod 3 6.Uložte oznamovateli pokutu nebo jiné prosazující opatření
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 11 NEZÁKONNÁ PŘEPRAVA AUTOVRAKŮ Předejte nám: Jména a adresy holandských nezákonně přepravujících Mr. Carl Huijbregts, Inspectorate for the Environment Netherlands, Region South (Inspektorát pro životní prostředí Nizozemí, Jižní kraj) tel Provedeme inspekci v zařízeních/ na pozemcích jejich podniků