Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové diody. Dioda jako usměrňovač Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.9.A_12_dioda_jako_usmernova c Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
již víte, že grafem střídavého proudu je sinusoida
proud nemění svůj směr velikost proudu se však mění diodou prochází tepavý proud (stejnosměrný) jedná se o jednocestné usměrnění střídavého proudu
dvojcestný usměrňovač vznikne vhodným zapojením více diod do obvodu proud propouští v obou půlperiodách nazývá se Gr ätzovo (můstkové) zapojení
používají se k usměrnění střídavého proudu jsou např. v nabíječkách akumulátorů, v drobné spotřební elektronice, slouží k usměrnění proudu v některých elektrických lokomotivách nebo v zařízeních k získávání stejnosměrného napětí pro provoz tramvají a trolejbusů
a) Ne, obvodem proud neprochází. b) Ano, prochází, nemění však svůj směr a velikost se však mění. c) Ano, prochází, mění svůj směr a velikost se nemění.
a) Diodou prochází střídavý proud. b) Diodou prochází tepavý proud. c) Jedná se o jednocestné usměrnění střídavého proudu.
a) Jde o dvojcestné usměrnění střídavého proudu. b) Jde o Gr ätzovo zapojení čtyř polovodičových diod. c) Nazývá se můstkové zapojení.
doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN galerie office [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] pojeni.svg/523px-GraetzovoZapojeni.svg.png [cit: ] pojeni.svg/523px-GraetzovoZapojeni.svg.png [cit: ] [cit: ]
1) Prezentace slouží k naučení nového učiva. 2) Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové diody. 3) Zabývá se časovými průběhy jednocestně a dvojcestně usměrněného proudu. 4) Vysvětlení zapojení čtyř diod pod názvem Gr ätzovo (můstkové) zapojení. 5) Použití diody v praktickém životě. 6) Závěrečné shrnutí učiva pomocí tří otázek s možností výběru správných odpovědí.