N IZOZEMSKÁ REVOLUCE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_3.DE.12.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FRANCIE ZA VLÁDY LUDVÍKA XIV.
Advertisements

Západní Evropa v 16. st..
Západní Evropa po třicetileté válce
POČÁTKY KAPITALISMU V ANGLII
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
Od Karla V. po Filipa II. Nizozemské povstání
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
DĚJINY VÝZNAMNÝCH EVROPSKÝCH STÁTŮ
Evropský kolonialismus
POČÁTKY KAPITALISMU V ANGLII
Třicetiletá válka
Základní typy monarchií
Evropa na počátku novověku
Nizozemsko Konstituční monarchie Velká hustota: 400 obyv./km2
Oficiální název: Nizozemské království Rozloha: km² Počet obyvatel:16,491,461 Hl. m. Amsterdam Úřední jazyk: nizozemština, fríština Státní.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Španělsko v 16. století a vzestup Nizozemí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ZEM_HA_1_05.
Boj Nizozemí za svobodu
Západní Evropa v 16. století
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Hospodářská a zahraniční politika Ludvíka XIV. Mgr. Žaneta Janečková Dějepis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Quebec Jana Korotvičková.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Zobrazení zrcadlem a čočkou
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_15_Boj Nizozemí za svobodu.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
V IKTORIÁNSKÁ A NGLIE Mgr. Jiří Žilka. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.DE.17 2.Číslo.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_04_Z9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Kolonizace světa Základní škola Libina, příspěvková.
  1649: po popravě Karla I. Anglie republikou  Anglický parlament: a)Sněmovna lordů (duchovenstvo + vysoká šlechta = členství dědičné) b)Dolní sněmovna.
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
F RANCIE VE DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ Mgr. Vladimír Velešík.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
S VITAVSKÉ PAMÁTKY – S TARÁ RADNICE Ivana Pavlišová.
O BDOBÍ RESTAURACE A ROVNOVÁHY SIL (1815 – 1847) Mgr. Vladimír Velešík.
K EPLEROVY ZÁKONY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
ANGLIE A VELKÁ BRITÁNIE V KOLONIÍCH
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
ANGLIE A VELKÁ BRITÁNIE
AUTOR: Marcela Kaderová
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Dějiny EU Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Kultura Vladimír Velešík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola
Kolonialismus 19. století
Anglická revoluce Stuartovci - Karel I. - rozmařilý král
Svět na konci 19. století Mgr. Vladimír Velešík.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
Název a číslo materiálu:
Restaurace Stuartovců, vznik Velké Británie
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
Základní škola Čelákovice
Britské impérium.
Evropa v letech Věk revolucí.
Evropa v letech Věk revolucí.
Transkript prezentace:

N IZOZEMSKÁ REVOLUCE Mgr. Vladimír Velešík

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_3.DE.12 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: březen Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborDějepis Tematický okruhPočátky novověku Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou vzniku Nizozemského státu, jeho ekonomického a kulturního rozmachu, nazývaného v dějinách „nizozemské zlaté století). Sleduje vývoj španělské absolutistické politiky a její vztah k novým ekonomickým poměrům v nizozemských provinciích. Pomůcky: interaktivní tabule, učebnice.

Nizozemská revoluce Nizozemí, Belgie, Lucembursko, část severní Francie  od 12. století zdejší města střediska řemesel, obchodu a kultury Nizozemí, Belgie, Lucembursko, část severní Francie  od 12. století zdejší města střediska řemesel, obchodu a kultury existovalo zde několik samostatných držav (hrabství Flandry, vévodství Brabant) – sjednoceny pod nadvládou burgundských vévodů  od roku 1477 Habsburkové (Karel V. zde vytvořil ze 17 provincií jeden celek – hlavní město Brusel) – náleželo španělským Habsburkům existovalo zde několik samostatných držav (hrabství Flandry, vévodství Brabant) – sjednoceny pod nadvládou burgundských vévodů  od roku 1477 Habsburkové (Karel V. zde vytvořil ze 17 provincií jeden celek – hlavní město Brusel) – náleželo španělským Habsburkům od 15. století rozvoj manufaktur a soukrromého podnikání (španělská koloniální politika) – v čele generální místodržitel (zastupoval španělského panovníka) od 15. století rozvoj manufaktur a soukrromého podnikání (španělská koloniální politika) – v čele generální místodržitel (zastupoval španělského panovníka) jižní provincie – Flandry, Brabant (město Antverpy)  velmi bohaté, obchod s vlnou, výroba sukna; obyvatelstvo katolické jižní provincie – Flandry, Brabant (město Antverpy)  velmi bohaté, obchod s vlnou, výroba sukna; obyvatelstvo katolické severní provincie – Holland, Zeeland, Utrecht  rozvoj zpracovatelského průmyslu (textil), obchod s Anglií, Ruskem a Pobaltím  obyvatelstvo se hlásilo ke kalvinismu severní provincie – Holland, Zeeland, Utrecht  rozvoj zpracovatelského průmyslu (textil), obchod s Anglií, Ruskem a Pobaltím  obyvatelstvo se hlásilo ke kalvinismu

Nizozemská revoluce boj stavů proti centralismu a za rozšíření samosprávy boj stavů proti centralismu a za rozšíření samosprávy odpor měšťanstva proti berní habsburské politice odpor měšťanstva proti berní habsburské politice konflikt mezi katolíky a kalvinisty konflikt mezi katolíky a kalvinisty

Nizozemská revoluce jádrem opozice se stala skupina aristokratů  Vilém Oranžský, admirál Horn, generál Egmont jádrem opozice se stala skupina aristokratů  Vilém Oranžský, admirál Horn, generál Egmont dosáhli odvolání kardinála Granvelly a vytvořili tzv. Svaz dohody (zastavení pronásledování jinověrců) dosáhli odvolání kardinála Granvelly a vytvořili tzv. Svaz dohody (zastavení pronásledování jinověrců)

Nizozemská revoluce Obrazoborecké hnutí (1566 – 1567) ohlas mezi řemeslníky a chudinou ohlas mezi řemeslníky a chudinou zničeno 5500 kostelů a klášterů zničeno 5500 kostelů a klášterů Markéta Parmská nahrazena vévodou z Alby  Albova hrůzovláda – krutá perzekuce (popravy), zavedena alcabala (1% daň z majetku, 5% z prodeje movitého majetku, 10% z prodeje každého zboží) Markéta Parmská nahrazena vévodou z Alby  Albova hrůzovláda – krutá perzekuce (popravy), zavedena alcabala (1% daň z majetku, 5% z prodeje movitého majetku, 10% z prodeje každého zboží)

Nizozemská revoluce Odpor  gézové (geusové) – žebráci lesní gézové – především v jižních provinciích, vedli partyzánskou válku lesní gézové – především v jižních provinciích, vedli partyzánskou válku námořní gézové – základny v anglických a francouzských přístavech  roku 1572 dobyli přístav Brielle námořní gézové – základny v anglických a francouzských přístavech  roku 1572 dobyli přístav Brielle počínali si velmi krutě – vraždění katolických kněží (Gorennští mučedníci) počínali si velmi krutě – vraždění katolických kněží (Gorennští mučedníci) 1573 odvolán vévoda z Alby 1573 odvolán vévoda z Alby

Nizozemská revoluce roku 1576 – vzpoura španělských žoldnéřů  vydrancovali Antverpy roku 1576 – vzpoura španělských žoldnéřů  vydrancovali Antverpy roku 1576 – vyhlášeno gentské smíření (gentská pacifikace)  dočasně sjednocen postup severních a jižních provincií proti Španělům  rozpory se záhy obnovily roku 1576 – vyhlášeno gentské smíření (gentská pacifikace)  dočasně sjednocen postup severních a jižních provincií proti Španělům  rozpory se záhy obnovily roku 1579 – vyhlášena Arraská unie - bezvýhradná oddanost Filipovi II. roku 1579 – vyhlášena Arraská unie - bezvýhradná oddanost Filipovi II. roku 1579 – vyhlášena Utrechtská unie – nejdříve 5 severních provincií (Holland, Zeeland, Utrecht, Frísko)  dále boje se Španelskem; Vilém Oranžský zavražděn  v boji pokračoval jeho syn Mořic Oranžský  Spojené nizozemské provincie roku 1579 – vyhlášena Utrechtská unie – nejdříve 5 severních provincií (Holland, Zeeland, Utrecht, Frísko)  dále boje se Španelskem; Vilém Oranžský zavražděn  v boji pokračoval jeho syn Mořic Oranžský  Spojené nizozemské provincie

Nizozemská revoluce Arraská unie - žlutá Arraská unie - žlutá Utrechtská unie - modrá Utrechtská unie - modrá biskupství Liège - zelené biskupství Liège - zelené španělské državy - světle žluté španělské državy - světle žluté

Nizozemská revoluce Politický systém v čele státu stál místodržící – měl v rukou výkonnou a vojenskou moc v čele státu stál místodržící – měl v rukou výkonnou a vojenskou moc generální stavy – rozhodovaly o zásadních státních otázkách generální stavy – rozhodovaly o zásadních státních otázkách každá provincie si podržela určitou samostatnou politiku  nejvýznamnější Holland (bohatá města Amsterdam, Rotterdam, Leiden)  Holanďané každá provincie si podržela určitou samostatnou politiku  nejvýznamnější Holland (bohatá města Amsterdam, Rotterdam, Leiden)  Holanďané státní náboženství – kalvinismus (vůči katolíkům tolerance) státní náboženství – kalvinismus (vůči katolíkům tolerance)

Nizozemská revoluce rozvoj podnikání – hlavním zdrojem bohatství obchod  zprostředkovatelé obchodní výměny mezi přístavy v Atlantiku, Severním a Baltském moři  Amsterdam největší světový přístav rozvoj podnikání – hlavním zdrojem bohatství obchod  zprostředkovatelé obchodní výměny mezi přístavy v Atlantiku, Severním a Baltském moři  Amsterdam největší světový přístav roku 1602 založena Východoindická společnost – měla výhradní právo na obchod, zmocnila se většiny portugalských kolonií v Indii; založeno Kapské Město – odtud nizozemští kolonisté – Búrové (sedláci) roku 1602 založena Východoindická společnost – měla výhradní právo na obchod, zmocnila se většiny portugalských kolonií v Indii; založeno Kapské Město – odtud nizozemští kolonisté – Búrové (sedláci) roku 1620 založena Západoindická společnost – pronikání do Ameriky – později krach roku 1620 založena Západoindická společnost – pronikání do Ameriky – později krach

Nizozemské zlaté století (17. st.) Příčiny: poloha na průsečíku dvou směrů evropského obchodu poloha na průsečíku dvou směrů evropského obchodu potřeba luxusního zboží v Evropě potřeba luxusního zboží v Evropě poptávka po surovinách a potravinách poptávka po surovinách a potravinách velká města velká města vynikající lodě (rychlost, bezpečnost, racionální systém plachtoví, menší počet námořníků) vynikající lodě (rychlost, bezpečnost, racionální systém plachtoví, menší počet námořníků) relativní náboženská svoboda a snášenlivost  řada židovských bankéřů a finačníků; Investiční kapitál – Amsterdamská banka – největší bankovní ústav své doby relativní náboženská svoboda a snášenlivost  řada židovských bankéřů a finačníků; Investiční kapitál – Amsterdamská banka – největší bankovní ústav své doby stavba lodí, výroba sukna, zpracování tabáku, cukrové třtiny stavba lodí, výroba sukna, zpracování tabáku, cukrové třtiny univerzita v Leidenu univerzita v Leidenu útočiště myslitelů – R. Descartés; náboženští exulanti – J. A. Komenský (Naarden) útočiště myslitelů – R. Descartés; náboženští exulanti – J. A. Komenský (Naarden)

Nizozemské zlaté století (17. st.) nizozemská malířská škola (Rembrandt van Rijn) nizozemská malířská škola (Rembrandt van Rijn) koloniální politika – Nový Amsterdam (při ústí řeky Hudson) – roku 1664 podstoupili Britům za část Britské Guayany  Nizozemská Guayana – dnes Surinam koloniální politika – Nový Amsterdam (při ústí řeky Hudson) – roku 1664 podstoupili Britům za část Britské Guayany  Nizozemská Guayana – dnes Surinam v roce 1650 po smrti Viléma II. Oranžského  moci se chopili obchodní podnikatelé – oranžisté vytlačeni; vyhlášena republika – v čele Jan de Witte v roce 1650 po smrti Viléma II. Oranžského  moci se chopili obchodní podnikatelé – oranžisté vytlačeni; vyhlášena republika – v čele Jan de Witte konflikty s Anglií – r vyhlášena navigační akta  nizozemsko-anglické války konflikty s Anglií – r vyhlášena navigační akta  nizozemsko-anglické války roku 1672 napadeno Francií  zaplaveno území; vnitropolitická krize  zavražděn Jan de Witte  obnovena monarchie – Vilém III. Oranžský roku 1672 napadeno Francií  zaplaveno území; vnitropolitická krize  zavražděn Jan de Witte  obnovena monarchie – Vilém III. Oranžský od roku 1689 personální unie s Anglií, po roce 1702 opět republika od roku 1689 personální unie s Anglií, po roce 1702 opět republika

Rembrandt van Rijn (Noční hlídka, Tobiáš a sv. Anna)

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a literatura 1.ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a Pavel SLEPIČKA. Odmaturuj! z dějepisu. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2006, 256 s. ISBN VISSCHER, Claes Jansz. Soubor:Leo belgicus.png [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (obrázek č. 1 – mapa Nizozemí) 3.ANGUISSOLA, Sofonisba. Soubor:Portrait of Philip II of Spain by Sofonisba Anguissola - 002b.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ola (obrázek č. 2 – Filip II.) 4.KEY, Adriaen Thomasz. Soubor:WilliamOfOrange1580.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (obrázek č. 3 – Vilém oranžský) 5.BWPACH. Soubor:Martyrs of Gorkum.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (obrázek č. 4 – guezové) 6.BEZ AUTORA. Soubor:Map-1579 Union of Utrecht.png [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (obrázek č. 5 – Arraská a Utrechtská unie) 7.REMBRANDT. Soubor:Rembrandt van Rijn-De Nachtwacht-1642.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (obrázek č. 6 – Noční hlídka) 8.REMBRANDT. Soubor:Rembrandt Harmensz. van Rijn 154.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (obrázek č. 7 – Tobiáš a sv. Anna)