NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R15_ Test-měřítko TEMA: Matematika 7. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Nejprve žáci dostanou test se zadáním- viz 1. snímek. Žáci jsou rozděleni na 2 oddělení A/B. Vyučující promítne test na tabuli z prezentace. Pro rychlé počtáře se po kliknutí na smajlíka objeví příklad pro rychlé počtáře. Během 10 minut vypracují test a odevzdají. Rozkliknutím se objeví řešení příkladu pro rychlé počtáře. Smajlíkem se vrátíme zpět k opravě testu. Žáci si píší do sešitu opravu příkladu, kde se dopustili chyby.
Měřítko plánu a mapy. Test a oprava testu.
Zadání.
Řešení. 1B Vzdušná vzdálenost dvou letišť je ve skutečnosti 600km. Na mapě se tato vzdálenost zobrazila jako úsečka o délce 30 cm. Určete měřítko mapy. Řešení: mapa : skutečnost 30cm : 600km 30cm: cm /:3 10: /:10 1: Měřítko mapy je 1: A Trasa pochodu o délce 20 km se zobrazila na mapě úsečkou o délce 4cm. Určete měřítko mapy. Řešení: mapa : skutečnost 4cm : 20km 4cm: cm /:4 1: Měřítko mapy je 1:
Řešení 2A. Alice plánovala výlet podle mapy s měřítkem 1: Na této mapě trasa výletu měřila 6cm. Kolik km měřila trasa ve skutečnosti? Řešení: Měřítko mapy je 1: cm na mapě odpovídá cm ve skutečnosti, to jsou 2 km. 1cm jsou 2km 6cm je 6.2=12 km Trasa výletu měří 12 km.
Řešení 2B. Bohouš plánoval výlet podle mapy s měřítkem 1: Na této mapě trasa výletu měřila 4cm. Kolik km měřila trasa ve skutečnosti? Řešení: Měřítko mapy je 1: cm na mapě odpovídá cm ve skutečnosti, to je 5 km. 1cm je 5 km 4 cm je 4.5=20 km Trasa výletu měří 20 km.
Hodnocení. U obou oddělení je 1 správně vyřešený příklad ohodnocen 2 body. Celkem tedy můžete získat maximálně 4 body. Hodnocení: 4 body….1 3 body…2 2 body …3 1 bod …4 0 bodů…5
Příklad pro rychlé počtáře: Pozemek má tvar obdélníku. Určete jeho rozměry na plánu v měřítku 1: m 120 m Řešení: pozemek má na plánu rozměry 12,5 cm a 6 cm.
Citace: Matematika pro 7. ročník ZŠ: 2. díl. Praha 2: SPN, ISBN