VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti
Karoserie je ta část automobilu, která slouží k dopravě osob nebo nákladu a jsou na ni kladeny vysoké požadavky z hlediska funkčnosti, estetičnosti, ale zejména z hlediska bezpečnosti. Proto vývojové a zkušební testy prováděné výrobci jsou zaměřeny hlavně na celkovou bezpečnost cestujících, ale např. i na těsnost palivové soustavy, zasunutí sloupku řízení při nárazu a snížení nákladů na opravy. 1. Úvod
2. Aktivní bezpečnost Je soubor opatření, která podporují bezpečný způsob jízdy a vedou ke snížení možnosti vzniku nehody a)Jízdní bezpečnost (vlastnosti, které zmenšují jízdní nedostatky) -aerodynamická stabilita -zlepšení jízdních vlastností
b) Kondiční bezpečnost (zajišťuje jízdní pohodlí) -mikroklima (větrání, vytápění, klimatizace) -vnitřní hluk (odhlučnění motoru) -sezení (seřízení sedadla, tvar sedadla, odpružení) -stimulace psychické pohody (estetika interiéru)
c) Pozorovací bezpečnost (vidět a být viděn) -Výhled z vozidla (průhlednost skel, zrcátka) -Osvětlení vozovky -Pasivní viditelnost (barva karoserie, osvětlení vozidla, výstražná signalizační zařízení)
d) Ovládací bezpečnost (spolehlivost a jistota) -umístění ovladačů (dosažitelnost, tvar a povrch, opatření proti záměně ovladačů) -ovládací síly (řízení, brzdění) -odpoutání pozornosti (kontrolní a signalizační zařízení) -zajištění dveří -zvuková signalizace
3. Pasivní bezpečnost Konstrukční uspořádání vozidla zmenšující nebezpečnost následků dopravních nehod. a)Vnější bezpečnost Provedení obrysů vozidel tak, aby zranění ostatních účastníků silniční dopravy bylo co nejmenší.
b) Vnitřní bezpečnost Opatření k zabránění nebo zmenšení možnosti zranění posádky vozidla -Deformovatelná příď a záď vozidla (deformační zóny automobilu) -Ochrana proti dalšímu nárazu (zadržovací systémy, hlavové opěrky, deformovatelné uložení volantu, vybavení interiéru)
-Zachování prostoru pro přežití (odolnost proti čelnímu a bočnímu nárazu, převrácení, posunutí nákladu) -Ochrana proti vymrštění osob (zámky a závěsy dveří, zadržovací systémy, bezpečnostní skla) -Ochrana proti vzniku a šíření požáru (elektroinstalace, palivová soustava, použití nehořlavých materiálů)
Výhody: -Dostatečné zatížení zadní hnací nápravy pří akceleraci a jízdě do svahu -Odpadá spojovací kloubový hřídel -Jednoduchá konstrukce přední řídící nápravy
JAN, Zdeněk, Bronislav ŽDÁNSKÝ a Jiří ČUMPERA. Automobily 1: Podvozky. Brno: Avid, ISBN PILÁRIK, Milan a Jiří PABST. Automobily. Vyd. 1. Praha: Informatorium, 2000, 3 sv. ISBN GSCHEIDLE, Rolf. Tabulky pro automechaniky: tabulky, vztahy, přehledy, normalizované postupy : matematika, vedení podniku, základní odborné znalosti, materiály, technické kreslení, odborné znalosti, elektrické vybavení, předpisy. Překlad Jiří Handlíř. Praha: Europa-Sobotáles, 2009, 496 s. ISBN Použitá literatura