Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZKOUMÁNÍ PŘÍRODY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Advertisements

Teorie o vzniku života na Zemi
Vznik živých organismů – přehled teorií Přírodopis 9 Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: říjen 2012 EU – peníze.
Vznik života na Zemi Vznik života na Zemi.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík
Vznik živých organismů – přehled teorií
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Názory na vznik a původ života
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Systém a evoluce rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Úvod do systému rostlin
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
VÝVOJOVÁ TEORIE 21..
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
VY_52-INOVACE_58_Současná biosféra - učební text.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Organická chemie Název : Ropa Zdroje a použité materiály : viz.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Soustavy orgánů člověka Název : Těhotenství 2. Anotace : Seznámení.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
K RAJINNÁ SFÉRA. obsah krajina krajinná sféra příroda přírodní krajinná sféra litosféra pedosféra hydrosféra atmosféra biosféra kontrolní otázky.
PLANETA ZEMĚ. ZEMĚ JE… …Malá planeta, která se otáčí - kolem své osy za ……..…..a v důsledku toho se střídá den a noc - kolem slunce za …………….a v důsledku.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Organická chemie Název : Halogenderiváty – vlastnosti a použití.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_08_15A_Charles Darwin Téma: Přírodopis pro.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Litosféra Anotace : Seznámení žáků se.
Planety sluneční soustavy VY_32_INOVACE_03_planetyslunecnisoustavy Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Názvosloví a chemická reakce Název : Bezpečnost práce s kyselinami.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Věda, vynálezci, objevitelé
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Fáze Měsíce VY_32_INOVACE_46_Faze_Mesice Autor: Pavlína Čermáková
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_16
VY_32_INOVACE_02- hrách setý Přírodověda - 5. ročník
Zobrazení zrcadlem dutým.
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Planeta Země VY_32_INOVACE_ 27_Zeme vlastivěda, 4.,5. ročník
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Názory na vznik života Kreační teorie = náboženské
Paralelní zapojení rezistorů
Vznik života na Zemi Autor: Mgr. Jitka Trifanová Datum:
Druhy optických prostředí
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Člověk a příroda Fyzika.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Transkript prezentace:

Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité zdroje a materiály : viz str. 10 Anotace : Seznámení žáků s vybranými teoriemi o vzniku Země a života VY_32_INOVACE_58_TEORIE_O_VZNIKU_ZEME_A_ZIVOTA Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vytvořeno jako DUM do předmětu přírodopis pro 9. ročník ZŠ Studentská 895 Mnichovo Hradiště dne

Teorie o vzniku Země a vývoji života na ní  Za kolik dní stvořil Bůh Zemi ?  Přišel život z vesmíru ?  Co je to evoluce ?  Přijmeme myšlenku o hypotéze Gaia ? Obr.1 Obr.4 Obr.3 Obr.2

Teorie stvoření  Bůh stvořil Zemi za ?? - 6 dní  ve středověku jediná uznávaná teorie (zakázáno veškeré vědecké poznávání, včetně poznávání lidského těla – studium, pitvy) = kacíři hranice Kdo?  Dnes – na světě ?? milionů věřících „ Na počátku bylo Slovo a to Slovo byl Bůh ….“ Obr.5

Teorie Panspermie  Život přišel z vesmíru v podobě mikroorganismů – spór, putujících vesmírem = za vhodných podmínek – rozvoj  První úvahy na toto téma se objevují kolem roku 450 př. n. l. u řeckého filosofa Anaxagorase.  V pozměněné podobě se hypotéza opět objevila v 18. století a na začátku 20. století (do hloubky rozpracoval švédský chemik a fyzik Svante Arrhenius) 1 Obr. 6

Naivní abiogeneze  Tzv. SAMOPLOZENÍ = samovolný vznik forem života z neživé hmoty (viz uč. str.13,14) 2  př. mšice se rodí z rosy, mouchy ze shnilého materiálu (např. masa), myši ze znečištěného sena, krokodýli z hnijících polen na dně vodních ploch apod.  Definitivně vyvráceno v pol. 19. st. Louisem Pasteurem studiem mikroorganismů Obr.7

Evoluční teorie  Základní myšlenka – organismy se vyvíjejí (vývoj = evoluce)  Počátky ve středověku X potlačováno náboženskými dogmaty (stálost a neměnnost organismů)  Hlavní představitel evoluční teorie Charles Darwin  Teorii: - ovlivnila jeho plavba kolem světa = pozorování, porovnávání organismů v různých částech světa (hl. Galapágy) - dokládalo mnoho významných objevů té doby v geologii, chemii, botanice a zoologii - Jaké ? Obr.8

Obr. 11 Obr. 10 Obr. 9

 Základ = přirozený výběr a proměnlivost  Přirozený výběr - přežití a množení jedinců lépe přizpůsobených podmínkám, ve kterých žijí  Proměnlivost – odlišnost mezi jedinci v rámci 1 druhu (menší odchylky X podstatné znaky stejné) Obr.12 Obr.13 Obr.14

Hypotéza GAIA  Gaia - podle řecké bohyně Gaii (Země) - Gaia byla matkou všech bohů, prvotní formou, Zemí samotnou. Hory tvořily její ňadra a rozlehlé pláně tělo. Byla považována za matku všeho, co na světě roste a žije. Moderní věda tuto myšlenku znovu oprášila a hledá pro ni vědecké důkazy. 3  Země chápána jako jeden živoucí celek (1 organismus) - živá a neživá složka přírody srůstá do jediného systému  Tato hypotéza nás má přivést k celoplanetárnímu pohledu na Zemi, kdy jde o zdraví celé planety, ne jen o některé vybrané druhy organismů (třeba o lidi ) Obr.16 Obr.15

Zdroje a použité materiály : Text KVASNIČKOVÁ, Danuše, et al. Ekologický přírodopis pro 9. ročník základní školy. druhé, upravené vydání. Praha : Fortuna, s. Dostupné z WWW:. ISBN Obrázky – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – – 10 – 11 – 12 – 13 – 14 – 15 – 16 –