Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Advertisements

Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
Tvorba panorámat Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - KROUŽKOVCI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Ch_055_Fotosyntéza v noci Ch_055_Přírodní látky_Fotosyntéza v noci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
M ETABOLICKÉ DĚJE Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Věty o shodnosti trojúhelníků
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST ROSTLINNÁ PLETIVA
Výživa a hygiena potravin
Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny
Činnost nervové soustavy
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST – PLOŠTĚNCI A HLÍSTI
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Změny skupenství látky
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_10_Kostra dolní
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Barva světla, šíření světla a stín
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Fotosyntéza.
Ohyb světla na optické mřížce
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fotosyntéza.
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: Moderní škola
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_
Dělení mnohočlenů jednočlenem
Dělení lomených výrazů
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE - OPAKOVÁNÍ
Metabolismus buňky Projekt OBZORY
Severní Amerika – Kanada 1
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Neživá příroda - vzduch
Rozmnožování organismů
Základní složení a struktura živých soustav
Podmínky života v přírodě
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Získávání energie pro život
Transkript prezentace:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach

Název školyGymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiáluK_INOVACE_1.BI.41 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Fyziologie rostlin Název vzdělávacího materiáluProcvičující a opakující test – fyziologie rostlin-fotosyntéza a dýchání Druh učebního materiáluprezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva botaniky – kapitola Fyziologie rostlin. Klíčová slovafyziologie, fotosyntéza, fotolýza vody, Calvinův cyklus, dýchání Ročník1. ročník čtyřletého studia, 5. ročník osmiletého studia Typická věková skupinaveřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorJiří Mach Zhotovenoduben-květen 2014 Celková velikostVelikost souboru 4046 kB

a) Při dýchání dochází k _________ sacharidů, bílkovin a lipidů na konečné produkty. 1) Doplň do vět správné chybějící výrazy: b) Fotosyntéza se skládá z dějů fáze ________ a __________. c) Důležitým procesem při fotosyntetických dějích je pohyb částic - _________ a ________. rozkladu světelnétemnostní elektronů protonů

1) Doplň do vět správné chybějící výrazy: d) Místem tvorby kyslíku a glukózy při fotosyntéze je v buňce ___________. chloroplast

e) Ve světelné fázi fotosyntézy se odehrává vznik kyslíku dějem, který nazýváme _____________. 1) Doplň do vět správné chybějící výrazy: f) Chemický vzorec glukózy je ________. g) Vznik glukózy z CO 2 a dalších látek v temnostní fázi fotosyntézy, probíhá v _________ cyklu. fotolýza vody C 6 H 12 O 6 Calvinově

2) Doplň chemickou rovnici fotosyntézy a podmínky jejího průběhu: CO 2 + O 2 ++ H 2 O 6CO H 2 O C 6 H 12 O 6 + 6O 2 + 6H 2 O podmínky: sluneční záření, chlorofyl H2OH2O C 6 H 12 O 6

3) Doplň chemickou rovnici buněčného dýchání rostlin: CO O 2 C 6 H 12 O 6 + 6O 2 6CO 2 + 6H 2 O + E +C 6 H 12 O 6 H2OH2O E

4) Jak se nazývá část listu rostliny, kde probíhá fotosyntéza? asimilační pletivo (mezofyl) – z palisádového a houbového parenchymu

A)Zelené rostliny mají v chloroplastech typ chlorofylu 5) Vyber správnou odpověď: a) A + Cb) A + D c) A + B B) Světelná fáze fotosyntézy se odehrává a) v matrix mitochondrií b) v matrix chloroplastů c) v tylakoidech chloroplastů

6) Platí věty? a) Množství chlorofylu v rostlině ovlivňuje chemický prvek draslík. b) Při anaerobním dýchání vzniká jako produkt kyselina mléčná. c) Dýchání je příkladem anabolického metabolismu. d) Dýchání neboli respirace je aerobní děj. NE ANO NE ANO

7) Co je to fotofosforylace? Způsob tvorby energie v podobě molekul ATP při fotosyntéze (světelné fázi).

8) Uveď alespoň 5 faktorů, které ovlivňují kvalitu a průběh fotosyntézy: koncentrace CO 2 množství H 2 O množství světla, UV záření stáří rostliny velikost listové plochy kvalita výživy (množství živin) teplota

9) Kterou částí rostlina vyměňuje plyny při fotosyntéze a dýchání? Provětrávací pletivo – průduchy na listech: spodní strana (většina dvouděložných krytosemenných), obě strany (jednoděložné krytosemenné)

10) Jak se nazývá tato molekula? Jak souvisí s buněčným dýcháním rostlin? ATP - adenosintrifosfát Tvorba, uchování a uvolňování energie.

11) Která část fotosyntézy je na obrázku? Calvinův cyklus: asimilace CO 2 – temnostní fáze.

12) Která část fotosyntézy je na obrázku? Světelná fáze.

13) Doplň do vět správné chybějící výrazy: a) ____________ jsou typické látky, které zabezpečují přenos elektronů v primárních fázích fotosyntézy. Cytochromy

13) Doplň do vět správné chybějící výrazy: b) Chlorofyl rostlin nejvíce pohlcuje světlo vlnové délky spektra barev _______ a _____________. modré červenofialové

13) Doplň do vět správné chybějící výrazy: c) Pokud rostlina dýchá (například klíčící semeno využívá jako zdroj energie škrob), považujeme to za ___________ způsob výživy. d) Dýchání na světle (fotorespirace) je intenzivnější než v noci, a proto ________ rychlost a kvalitu fotosyntézy. heterotrofní snižuje

14) Doplň srovnání fotosyntézy s dýcháním: fotosyntézadýchání a) probíhá v buňkách s chloroplasty a) probíhá ________________ b) probíhá jen na světle b) probíhá ________________ v každé živé buňce na světle i ve tmě

14) Doplň srovnání fotosyntézy s dýcháním: fotosyntézadýchání c) kyslík se ________, CO 2 se ____________ d) energie v podobě glukózy se ____________ c) kyslík se ___________, CO 2 se ________ d) energie v podobě glukózy se ____________ uvolňuje spotřebovává uvolňuje spotřebovává uvolňuje

Snímek č. 4: autor: Miguelsierra, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 8: autor: Iceclanl, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0IceclanlCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 11: autor: Pajast, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0PajastCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 13: autor: Doc. RNDr. Josef Reischig, CSc, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Doc. RNDr. Josef Reischig, CScCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 14: autor: H.tjerns, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 15: autor: Jiří Janoušek, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Jiří JanoušekCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 16: autor: Tameeria, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 TameeriaCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 17: autor: Jiří Janoušek, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 18: autor: Aushulz, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 AushulzCreative Commonslicence 3.0 Autor prezentace studoval: a)vlastní učební materiály (přípravy), b)literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: