Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0369.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Advertisements

Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Látkový a energetický metabolismus rostlin
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Látkové složení rostlinného těla Tematická oblast:Rostliny Ročník1. Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Trávicí soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biomy Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla Název sady:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kořen Tematická oblast:Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Krevní oběh Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Ch_054_Fotosyntéza ve dne Ch_054_Přírodní látky_Fotosyntéza ve dne Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka III. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Tělní tekutiny Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění vody Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Plod. Plodenství. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vylučovací soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Fotosyntéza.
Název prezentace (DUMu): Voda
Název prezentace (DUMu): Půda
Název prezentace (DUMu): Buňky
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Název prezentace (DUMu):
Název prezentace (DUMu): List
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
Název prezentace (DUMu): Rostlinná pletiva.
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
Název prezentace (DUMu): Semeno. Plod.
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Získávání energie pro život
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Název prezentace (DUMu):
Název prezentace (DUMu): Biologie člověka
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka III.
Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Název prezentace (DUMu): Ohrožení půdy
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:leden 2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE  Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Rostliny je seznámit žáky se základními biologickými termíny v návaznosti na pochopení dalších složitějších témat  Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Obecná biologie a ekologie na naší SŠ.  Konkrétně tato prezentace je zaměřena na téma Metabolismus rostlin

Fotosyntéza. Dýchání. Heterotrofní výživa.

Metabolismus většina rostlin je autotrofních, tedy schopných přeměňovat anorganické látky na látka organické významné místo v metabolismu rostlin mají fotosyntéza a dýchání

Fotosyntéza Biochemický proces, který má vliv na udržení života na Zemi. Představuje soubor složitých biochemických reakcí, při nichž za účasti slunečního záření a přítomnosti chlorofylu dochází k přeměně anorganických látek na látky organické. Probíhá v chloroplastech. 6CO H 2 O C 6 H 12 O 6 + 6O 2 + 6H 2 O energie fotonů asimilační barviva

Fotosyntéza je jediný děj na Zemi, při kterém se kyslík uvolňuje. Zatímco látky (H2O a CO2)neustále kolují, tok energie je jednosměrný. Intenzita fotosyntézy závisí např. na: světle koncentraci CO2 v ovzduší teplotě – teplotní optimum 25 – 30°C vodě – pro fotosyntézu je nezbytná množství chlorofylu minerální výživě stáří listů

Dýchání soubor katabolických reakcí, kterými rostlina uvolňuje energii z organických sloučenin uvolněná energie je spotřebována na krytí energetických požadavků hlavním substrátem pro respiraci jsou jednoduché cukry, např. glukóza pro rostliny je typické dýchání za přítomnosti kyslíku

Intenzita dýchání závisí na: teplotě – zvyšováním teploty se zvyšuje rychlost dýchání, ale klesá po dosažení teplotního maxima koncentraci kyslíku množství vody v rostlině množství zásobních látek schopných oxidace stáří rostliny

Porovnání fotosyntézy a dýchání FotosyntézaDýchání Probíhá jen v buňkách s fotosynteticky aktivními barvivy Probíhá ve všech živých rostlinných buňkách Nezbytnou podmínkou je světloProbíhá na světle i ve tmě CO2 a H2O vstupují do reakcíCO2 a H2O se uvolňují Kyslík se uvolňujeKyslík se spotřebovává Hromadí se energeticky bohaté zásobní látky, hmotnost rostliny se zvyšuje Zásobní látky se spotřebovávají, hmotnost rostliny se snižuje

Heterotrofní výživa saprofyté hemisaprofyté (fotosyntetizující rostliny doplňující výživu příležitostně saprofyticky, např. vstavačovité) - holosaprofyté(nezelené rostliny bez chlorofylu živící se pouze saprofyticky, např. hlístník hnízdák parazité - hemiparazité (mají schopnost fotosyntézy, hostiteli odebírají vodu a minerální živiny, př. jmelí) - holoparazité (úplní parazité, nezelené rostliny, hostiteli odebírají vodu, minerální látky i asimiláty, př. podbílek šupinatý) Přechod mezi autotrofním a heterotrofním způsobem života se nazývá mixotrofie – např. některé masožravé rostliny, některé řasy (samočištění vodních toků).

Opakování probraného tematu 1.Rostlina při fotosyntéze využívá a)viditelné záření b)UV záření c)IČ záření d)všech vlnových délek 2. Rychlost fotosyntézy se stanovuje na základě: a)množství vyprodukovaného cukru b)spotřeby oxidu uhličitého c)množství vydaného kyslíku d)úbytku hmotnosti rostliny 3. Rostliny dýchají a) ve dne i v noci b)pouze ve dne c)jen když mají plně vyvinuté listy d) ve dne i v noci, ale jen prostřednictvím nadzemních částí e)ve všech vývojových fázích, počínaje klíčením semen

Správné odpovědi 1.a) 2.b)c) 3. a)e)

Zdroje JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Olomouc, 1980, ISBN BENEŠOVÁ, Marika. Odmaturuj z biologie. Brno: Didaktis, NEZNÁMÝ, Neznámý. ialy/fotosynteza_natr.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ialy/fotosynteza_natr.jpg 1980, ISBN