Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Návrh zákona o integrovaném registru znečišťování a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí Ing. Bc. Jan Maršák,
Integrovaný registr znečišťování Ohlašovací povinnosti za rok 2008 Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Nařízení vlády č. 352/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší.
Nástroje územního plánování
Státní Rostlinolékařská Správa Ztracená 1099/10, Praha 6 Telefon: Fax: V Brně dne.
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Integrovaný registr znečišťování Změny právních předpisů
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu provozovatele a zpracovatele Jiří Krejča DEZA, a.s. Valašské Meziříčí 24. února 2004.
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Agentura Integrované Prevence (IPPC) založena v dubnu začleněním do ČEÚ (§5) Cíl: odborná podpora státní správy, průmyslu a veřejnosti při implementaci.
Licenční správa říjen 2008 KONTROLA EXPORTU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ- SOUČASNÝ VÝVOJ PRÁVNÍ PŘEDPISY ES V OBLASTI KONTROLY VÝVOZU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ A.
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
Ochrana před neionizujícím zářením PŽP II Teze přednášky Podzim 2009.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
AEM, Praha Ing. Ladislav Špaček, CSc.1 IPPC Role Ministerstva průmyslu a obchodu. Systém výměny informací o nejlepších dostupných technikách.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
1 Zkušenosti Agentury integrované prevence za rok 2003 ČEÚ – AIP Kodaňská 10 Praha
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Mgr. Magdaléna Peterková
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
LEGISLATIVNÍ OPATŘENÍ CHRÁNÍCÍ ZDRAVÍ ČLOVĚKA PŘED NEPŘÍZNIVÝMI VLIVY STAVEB Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Prevence závažných havárií Ing. Libuše Sedláková 2006.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Listina základních práva a svobod  Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  Občanský zákoník §§ 415 an.  Zákon č.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Právní režim nakládání s odpady
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Mgr. Emílie Nedvědová odbor ochrany vod Právní předpisy v oblasti ochrany podzemních vod před znečištěním.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Ostravice, Obsah přednášky Průmyslové činnosti v režimu IPPC v MSK Monitoring emisí látek znečišťujících ovzduší Prezentace výsledků monitoringu.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Česká inspekce životního prostředí
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Odbor životního prostředí MHMP
Nový zákon o ochraně ovzduší
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
FILOSOFIE A PROCES INTEGROVANÉHO POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC
BAT - BREF Jejich rozsah
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Metodický dokument ke zprávám o plnění závazných podmínek provozu Ing
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Předcházení vzniku odpadů a nejlepší dostupné techniky
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Registr spaloven odpadů
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Legislativa (právní aspekty) chemických látek a přípravků II
Inspekční činnost ČIŽP v rámci integrované prevence
Příprava BREF NAKLÁDÁNÍ S TĚŽEBNÍMI ODPADY – aktuální informace
Transkript prezentace:

Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci) Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta

Účel a působnost zákona Účel - zabezpečit integrovaný výkon veřejné správy při povolování provozu výrobních zařízení - zřídit a provozovat integrovaný registr znečišťování ŽP Působnost zákona - vztahuje se na podniky vybraných odvětví a objemů - upravuje integrovaná povolení a integrovaný registr znečišťování - definuje systém výměny o nejlepších dostupných technikách - stanovuje výkon státní správy a pokuty

Vývoj legislativy Směrnice Rady 96/61/ES (IPPC) o integrované prevenci a omezování znečištění (Nejlepší dostupné techniky – BAT, referenční dokumenty - BREF)) Rozhodnutí Komise č. 2000/479/ES o vytvoření registru emisí znečišťujích látek (EPER) Nařízení EP a Rady č. 166/2006 o evropském registru úniků a přenosů znečišťujích látek (E - PRTR) Změna zákona č. 444/2005 Sb. a č. 222/2006 Sb. – úplné změní zákona (definice pojmů, náročnost, OZO, předjednání, účast veřejnosti, vazby na další zákony a pod) Novela č. 444/2005 Sb, 222/2006 Sb., úplné znění pod č. 435/2006 Sb.

Základní definice 1 Zařízení - stacionární technická jednotka, ve které probíhá jedna či více činností (příloha č. 1) Znečištění lidskou činností - vniknutí látek, vibrací, hluku, tepla nebo jiných forem neionizujícího záření do ovzduší, vody nebo půdy Emisí - vypouštění látek, šíření vibrací a vyzařování hluku, tepla nebo jiných forem neionizujícího záření ze zařízení do ŽP Emisní limit - nejvýše přípustná emise znečišťujících látek vyjádřená množstvím, koncentrací, hmotnostním tokem nebo jinou specifickou veličinou, která nesmí být překročena

Základní definice 2 Nejlepší dostupná technika – nejlepší technologie a činností a způsoby jejich provozování vhodné k předcházení nebo omezování emisí - technika: jak použitá technologie, tak způsob, jakým je zařízení navrženo, vybudováno, provozováno, udržováno a rušeno - dostupná technika: technika vyvinuté v měřítku tak, že umožňuje zavedení za ekonomicky a technicky přijatelných podmínek, s ohledem na náklady a přínosy - nejlepší technika - nejúčinnější technika z hlediska dosažení optimální úrovně ochrany ŽP (hlediska v příloze č. 3) Standard kvality ŽP - požadavky stanovené zvláštními právními předpisy (v čase, v místě, v užití)

Základní definice 3 Integrované povolení - rozhodnutí, kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení a činností (namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření vydávaných podle zvláštních právních předpisů) Integrovaný registr znečišťování ŽP - databáze údajů o vybraných látkách, jejich přenosech a emisích Uživatel registrované látky - osoba, která provozuje stacionární technickou nebo technologickou jednotku, z níž produkována látka je evidovaná v IRZ

Příloha č. 1 Kategorie průmyslových činností Chemická zařízení na výrobu základních organických chemických látek Chemická zařízení na výrobu základních anorganických chemických látek Chemická zařízení na výrobu hnojiv na bázi fosforu, dusíku a draslíku (jednoduchých nebo směsných). Chemická zařízení na výrobu základních prostředků na ochranu rostlin a biocidů. Zařízení využívající chemické nebo biologické procesy k výrobě základních farmaceutických produktů. Chemická zařízení na výrobu výbušnin. Nakládání s odpady

Integrované povolení Žádost o vydání integrovaného povolení (provozovatel, časový průběh) Obsah žádosti (identifikace provozovatele, popis zařízení, suroviny, pomocné materiály a energie, zdroje emisí, jejich účinky na ŽP, množství emisí do složek ŽP, emisní situace území, popis technologie, porovnání stávajícího nebo uvažovaného zařízení s nejlepšími dostupnými technikami, systém předcházení haváriím a minimalizace rizik, rozhodnutí, stanoviska, vyjádření a souhlasy podle zvláštních právních předpisů Vyhláška č. 554/2002 Sb., stanoví vzor žádosti

Účastníci řízení Obec, kraj, občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory Zveřejnění stručného souhrnu žádosti na portálu veřejné správy, na své úřední desce a na úřední desce obce Požadavek na ochranu obchodního tajemství, osobních údajů a dalších vyznačených údajů Možnost ústního jednání o žádosti Vyjádření účastníků řízení a vyjádření OZO

Rozhodnutí o žádosti Vydání integrovaného povolení Obsah integrovaného povolení - identifikace provozovatele, podmínky provozu zařízení, emisní limity, opatření k vyloučení rizik, požadavky pro nakládání s odpady, podmínky zajišťující ochranu zdraví a ŽP, zejména ochranu ovzduší, půdy, lesa, podzemních a povrchových vod, opatření pro předcházení haváriím, kontrolu a monitoring, postup vyhodnocování podmínek IP, vypořádání připomínek, závazná rozhodnutí

Odborně způsobilá osoba OZO v Seznamu OZO (MŽP, MPO, MZ) Požadavky na OZO - odborná způsobilost - odborná praxe v oboru - odpovídající vysokoškolské vzdělání Úřad může k posouzení žádosti vyžádat zpracování odborného vyjádření k aplikaci nejlepších dostupných technik nebo k celé žádosti

Stanovení závazných podmínek provozu Emisní limity pro znečišťující látky (příloha č. 2) Stanovení emisních limitů vychází z použití nejlepších dostupných technik (příloha č. 3) Možnost výjimek z emisních limitů Požadavek uskutečnit dodatečné podmínky ke splnění standardu kvality Přezkoumání závazných podmínek

Příloha č. 2 Seznam látek pro stanovování emisních limitů Ovzduší - Oxid siřičitý a sloučeniny, oxidy dusíku a sloučeniny, oxid uhelnatý, těkavé organické sloučeniny, kovy a sloučeniny, prach, azbest, chlor a sloučeniny, fluor a sloučeniny, arzen a sloučeniny, kyanidy, karcinogeny, mutageny a TOR, polychlorované dibenzodioxiny a polychlorované dibenzofurany Voda - Organické sloučeniny halogenů (mohou je vytvářet), sloučeniny P, Sn, As, karcinogeny, mutageny, TOR, PBT, kyanidy, kovy a jejich sloučeniny, biocidy, rostlinolékařské přípravky, suspenze, látky mající nepříznivý vliv na kyslíkovou bilanci

Příloha č. 3 Hlediska pro určování nejlepších technik Nízkoodpadové technologie Látky méně nebezpečné Možnost zhodnocování a recyklace látek a odpadu Porovnávání známých procesů Uvažovaný technický pokrok a vědecké poznatky Účinky a množství emisí Termín a potřebná doba nutná k uvedení zařízení do provozu Spotřeba a druh používaných surovin (včetně vody), energetická účinnost Možnosti a prevence havárií Informace o stavu a vývoji nejlepších dostupných technik zveřejňované Evropskou komisí nebo mezinárodními organizacemi

Povinnosti provozovatele Provozovat zařízení v souladu s integrovaným povolením Hlásit případné změny Spolupracovat s úřady při kontrole dodržování podmínek IP Hlásit mimořádné události Vést evidenci údajů o plnění závazných podmínek provozu – Vyhláška č. 572/2004 Sb. Přechod povinností z IP

Integrovaný registr znečišťování IRZ – MŽP zřizuje a spravuje jako veřejně přístupný informační systém veřejné správy Uživatel registrované látky je povinen zjistit, vyhodnotit a ohlásit emise a přenosy látek uvedených v prováděcím právním (NV č. 368/2003 Sb.o integrovaném registru znečištění) Vedení evidence (vyhláška č. 572/2004 Sb.) Požadavek na uchovávání evidence Zveřejňování údajů z IRZ

Nařízení vlády č. 368/2003 Sb. o integrovaném registru znečišťování Seznam ohlašovaných látek, které je uživatel povinen zjišťovat, vyhodnocovat a ohlašování (příloha č. 1 a 2) Ohlašovací práh pro emise do ovzduší, vody (zvlášť do odpadních) a půdy (kg/rok) Způsob zjišťování emisí, zvlášť havárie (příloha č. 3) – měření, výpočet, expertní odhad Způsob ohlašování údajů do IRZ (příloha č. 4) formou automatizovaného ohlašovacího procesu Kategorie zařízení a označení zdrojů emisí (příloha č. 5) – výroba základních anorganických a organických chemikálií, biocidy, léčiva nakládání s odpady

Vyhláška č. 575/2004 Sb., kterou se stanoví forma a způsob vedení evidence pro ohlašování do integrovaného registru znečišťování Vedení evidence - zvlášť za každou jednotku a za každou látku - pro každou látku samostatný evidenční list - z evidenčního listu se zpracovává hlášení do IRZ - plnění podmínek integrovaného povolení Obsah evidenčního listu –údaje o látce nebo skupině látek –identifikace uživatele –emise (množství, metody zjišťování, havarijní emise) –přenosy/ výstupy (množství látky do odpadních vod, do odpadů, metody zjišťování )

Výměna informací o nejlepších dostupných technikách Dokumenty vydávané ES (referenční dokumenty BREFF ( Předávání a zveřejňování informací o vývoji nejlepších dostupných technik (EUROCHLOR, CEFIC, SCHP) Hodnocení aplikace nejlepších dostupných technik podle stanovených hledisek (příloha č. 3) Zabezpečení systém výměny informací (NV č. 63/2003 Sb.)

Výkon státní správy MŽP (vykonává vrchní státní dozor, rozhoduje o odvoláních, zřizuje a spravuje IRZ) MPO (hodnotí v oblasti své působnosti aplikaci nejlepších dostupných technik) MZ (hodnotí v oblasti své působnosti aplikaci nejlepších dostupných technik) MZ (vyjadřuje se v oblasti své působnosti k odvolání nebo k rozkladu proti rozhodnutí) Krajský úřad (rozhoduje o žádosti o vydání IP, rozhoduje o správních deliktech, hodnotí aplikaci nejlepších dostupných technik) Inspekce (kontroluje plnění povinností stanovených IP, rozhoduje o správních deliktech, hodnotí aplikaci nejlepších dostupných technik) KHS (kontroluje plnění závazných podmínek, rozhoduje o správních deliktech)

Pokuty – termín splnění Kč – nesplní-li ohlašovací povinnost do IRZ do Kč – nesprávné údaje v IP, nepodá se žádost o změnu do Kč – při provozování bez IP, neprovede nápravná opatření Správní poplatky až Kč Provozovatel zařízení, pro které podal žádost o stavební povolení do 30. října 1999 a které uvedl do provozu do 30. října 2000, pokud má v úmyslu provozovat toto zařízení po 30. říjnu 2007, je povinen mít integrované povolení k tomuto datu