Prostředí pro provoz IS Vývoj informačních systémů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma: Využití Accessu pro tvorbu evidence našeho podnikání Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Inf Používání a tvorba databází. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Počítačové sítě 8. Využití sítí © Milan Keršlágerhttp:// Obsah: ● sdílení v sítích.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Maticové počítače. Při operacích s maticí se větší počet prvků matice zpracovává současně a to při stejné operaci. Proto se pro tyto operace hodí nejlépe.
Návrhové systémy. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Software =je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost. - Software je protiklad k hardwaru,
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
PŘIHLÁŠENÍ K ELEKTRONICKÉ EVIDENCI TRŽEB
Věcné autority v roce 2016
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Základy automatického řízení 1
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Integrace VISION a VIS Mail do NS-VIS – VIS Mail fáze II projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Rozhodování 1.
Dopravní značení pro chodce VY_32_INOVACE_5A_13
Úloha bodového systému
Téma 11: Finanční plánování
Logistika a Supply Chain Management
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
SOFTWARE OSOBNÍHO POČÍTAČE
Vědeckovýzkumný IS Milan Šorm.
Databáze MS ACCESS 2010.
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Rešerše.
Poměr v základním tvaru.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Formální úprava rešerše
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
karel oliva Akademie věd ČR
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Databázové systémy, datové modelování
Digitální učební materiál
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Ing. Martin Molhanec, CSc. CASE 10. přednáška
Microsoft Office Access
Datové sklady a BI Řízení kvality v prostředí veřejné správy
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Corel PHOTO-PAINT Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Remote login.
Úvod do praktické fyziky
SEM – speciální přístupy
A5M33IZS – Informační a znalostní systémy
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Poměr v základním tvaru.
Klíčové aktivity projektu
prezentace informačního systému
Informatika pro ekonomy přednáška 8
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Rezervy x rezervní fond
Informační systém základních registrů
Transkript prezentace:

Prostředí pro provoz IS Vývoj informačních systémů

Příprava provozu IS Příprava provozu IS závisí na tom, jak byl implementován. Obvyklý IS lze rozdělit na dvě základní části: –První z nich je OLAP (viz dále), což je aplikační a výpočetní část. –Na druhé straně stojí klasické databázové systémy, které se označují jako OLTP, což je zkratka „on-line transaction processing“ neboli „okamžité zpracování transakcí“.

Znázornění IS

Informační systém IS Pod pojmem „informační systém“ můžeme chápat „Komplexní data uložená ve struktuře, která umožňuje efektivní analýzu a dotazování“. Data do IS jsou čerpána z primárních informačních systémů a dalších zdrojů.

Datový sklad Různí autoři se liší v tom, co zahrnují do pojmu „OLAP“. Ve třívrstvé architektuře IS rozlišujeme tři vrstvy: a) Spodní b) Prostřední c) Vrchní

a) Spodní vrstva IS Do spodní vrstvy patří datový sklad, na kterém jsou uloženy relační databáze Nebo ji tvoří klasické databázové systémy, které se označují jako OLTP, což je zkratka „on-line transaction processing“ neboli „okamžité zpracování transakcí“. Této vrstvě odpovídá položka „Datový sklad“ na obrázku

b) Prostřední vrstva IS prostřední vrstva zahrnuje OLAP server, který obvykle implementuje –buď relační OLAP model (ROLAP), což je rozšířený relační DBMS, který převádí operace nad multidimenzionálními daty na standardní relační operace –nebo multidimensionální OLAP (MOLAP), který už přímo umí pracovat s multidimenzionálními daty a operacemi. Tato vrstva koresponduje s „Aplikační vrstvou“ ve schématu.

c) Vrchní vrstva IS Vrchní vrstvu označujeme jako klienta. Obsahuje nástroje pro provádění dotazů a vytváření zpráv, analýzy a/nebo data miningové nástroje (analýzy trendu, predikce, apod.). Shoduje se s prezentační vrstvou na schématu.

Poznámka V literatuře bývá někdy zkratka OLAP, která pochází ze slov „on-line analytical processing“ a znamená okamžité zpracování dat, synonymem pro datové sklady. Označení OLAP pro datové sklady však není správné. Pod OLAP bychom spíše měli rozumět pružné (rychlé) zpracování dotazů a analýz, tedy procesní a aplikační část.

Datový sklad x OLTP Datový sklad je na rozdíl od OLTP databáze určen výhradně ke čtení dat pro potřeby nejrůznějších analýz. Jedinou výjimkou jsou (obvykle periodické) aktualizace datového skladu, tj. přidávání nových datových agregátů či odstraňování již neaktuálních datových agregátů, které probíhají obvykle periodicky každý týden, měsíc, atp.

(pokrač.) Tyto akce je ovšem možno chápat za součást údržby datového skladu, která probíhá ve speciálním režimu při momentálním vyloučení zpracování OLAP požadavků uživatelů datového skladu. V běžném režimu práce (tzn. při provádění dotazů a analýz) není obsah datového skladu modifikován!

(pokrač. 2) Tento zásadní rozdíl mezi OLTP systémy a datovými sklady má rozsáhlé důsledky pro způsob jeho implementace, návrhu a tvorby konceptuálního modelu, který je orientován na dosažení co nejrychlejšího zpracování dotazů kladených datovému skladu vrstvou OLAP.

Rozdíly Datový sklad x OLTP

(pokrač.)

Plnění dat Proces plnění datového skladu je někdy označován jako proces ETL (extraction- transformation- load). Tato zkratka vystihuje složitost plnění datového skladu: (viz dále)

(pokrač.) Data je třeba nejprve extrahovat z primárních datových zdrojů. Ale: Jednotlivé primární datové zdroje nepracují s týmž datovým modelem, Mnohdy nepoužívají tytéž datové typy, Některé údaje jsou v datových zdrojích obsaženy pouze implicitně a je třeba je odvozovat z jiných údajů.

(pokrač. 2) Následuje krok „transformace“, který převede data získaná z jednotlivých datových zdrojů do unifikovaného datového modelu, Nad nímž už je možné vytvářet agregace, Získaná agregovaná data pak lze uložit do datového skladu (fáze load).

Testování Po naplnění (aspoň nejzákladnějších) dat musí nutně následovat testování! Cílem testování je objevit chyby v softwaru a ne ukázat, že v něm chyby nejsou! (Paralela ze všedního života: většinou nelze dokázat, že se něco nestalo)

Nebezpečné nesmysly Ten, kdo je skutečně dobrý programátor nedělá chyby, když se soustředí na práci, když používá strukturované programování, návrh shora dolů atd. Chyby děláme, protože nejsme dost dobří, pozorní, vzdělaní. Proto se máme cítit provinile, že jsme chybu dopustili. Testování je přiznáním viny.

Děkuji za pozornost.