Prokletí básníci ve Francii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ UH. Brod ● OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-M-2-002.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Advertisements

 Avantgardní umělecký směr  Vznikl v Itálii, silně se prosadil také v Rusku  Odmítá jakékoli tradice v umění i v kultuře  Schvaloval válku jako jediný.
Mgr. Marie Havránková NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – Psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření8.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Prokletí básníci By Petra Marshallová.
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Jaroslava Haška.
Horská služba ČR NONSTOP SOS
Prokletí básníci ve Francii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ UH. Brod OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-L
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.2 František Gellner Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_12_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě7 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
OB 21-VVP-HUM-CJL-PAV-M-025
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
„Kdo hledá, bývá očekáván. Kdo čeká, je jen nalezen.“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Poměr v základním tvaru.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
GUILLAUME APOLLINAIRE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Konec 19. století ve světové literatuře
DUM - Digitální Učební Materiál
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_13 Romantismus Amerika
Realismus - Rusko VY_32_INOVACE_VII-A-14.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Poměr v základním tvaru.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Generace buřičů.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Transkript prezentace:

Prokletí básníci ve Francii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ UH. Brod ● OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-M-2-002

skupina několika básníků, kteří tvořili ve 2. polovině 19. století nevytvořili žádnou uměleckou skupinu ani společný program tohoto označení poprvé využil básník Verlaine ve své knize

Společné rysy Odpor k tehdejší morálce, odmítání jakýchkoliv konvencí Bohémský způsob života Jedinou pozitivní hodnotou je umění Stoupenci moderních uměleckých směrů, především symbolismu Snaha šokovat společnost

Za prokleté básníky jsou považováni: Paul Verlaine Arthur Rimbaud Za předchůdce se označuje Charles Baudelaire Někdy bývají řazeni i další autoři, např. Francois Villon, Edgar Allan Poe atd.

Charles Baudelaire

Prožil krátký, ale intenzivní život Provokoval okázalými milostnými vztahy a svým chováním (po pařížských bulvárech vodil na vodítku kraba) Holdoval alkoholu, experimentoval s hašišem, opiem Baudelaire 15 let pracoval na své vrcholné sbírce Květy zla Podává zde nepřikrášlený obraz reality, které vládne zlo, jehož ztvárnění se dosud poezie vyhýbala.

Zdechlina Nejznámější básní sbírky je báseň Zdechlina. Klikni na následující webové stránky D=31&artIDtran=5

Za vydání této sbírky se autor dostává před soud za urážku veřejné morálky. Byl odsouzen k pokutě a některé básně musel vyřadit.

Paul Verlaine

Sblížil se s mladičkým básníkem Rimbaudem. Opustil kvůli němu rodinu i zaměstnání, cestoval s ním po Evropě. Bouřlivý vztah dvou básníků skončil Rimbaudovým postřelením, Verlaine byl vězněn.

Verlainova tvorba se vyznačuje lyrismem a hudebností Saturnské básně Sbírka Saturnské básně

Arthur Rimbaud

Silná básnická individualita. Jeho nejlepší díla vznikala v době, kdy mu bylo let. Po rozchodu s Verlainem tvořit přestal, stal se tulákem, vojákem, obchodníkem. Umírá v 37 letech.

Své básně vydával pouze časopisecky. Opilý koráb báseň Opilý koráb – metafora korábu bez vesel a kormidla zmítaného vichřicí, koráb symbolizuje básníka bloudícího živlem poezie Iluminace Sbírka Iluminace – uspořádal a vydal ji Verlaine

báseň Opilý koráb -ec2bbed25a/01- Opil%C3%BD%20kor%C3%A1b.pdf

Prokletí básníci obohatili literaturu o nové vnímání světa, krásy, ošklivosti Přinesli nové výrazové prostředky, formulovali principy symbolismu Kladli důraz na hudebnost verše Odpoutali literaturu od předsudků a konvencí

Zdroje: Blažke J.: Kouzelné zrcadlo literatury. Písemnictví 19. věku, Velryba Praha 2001 Soukal a kol.: Literatura pro 2. ročník SOŠ, SPN Praha notes-by-Auguste-Poulet-Malassis-Charles-Pierre-Baudelaire-3049