Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Volnočasové a sportovní aktivity studentů OA pro TP
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování a řízení kariéry
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Vymezení a funkce volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGŮ V ČR
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
katedra pedagogiky PedF UK
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Rozdíly mezi osobnostmi
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
CZ.1.07/1.2.17/ Základní informace o projektu  Rozpočet projektu: ,- Kč (žádné spolufinancování)  Příjemce projektu: ZŠ a MŠ Brno,
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Průřezová témata.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ Prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Základy sociální psychologie
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Sociální práce charakteristiky, definice, vývoj oboru Úvod do sociální práce ZS 2015 Úvod do sociální práce ZS 2015.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Pedagogické disciplíny
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
4. Pedagogika sportu v systému věd
Pedagogika jako vědecká disciplína
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vymezení a funkce volného času
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
Ekologie.
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Benediktbeuern Hochschule
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ve vztahu k dalším disciplínám
Rodičovské fórum kraj Vysočina
Transkript prezentace:

Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek, Th. D.

Pedagogika volného času VĚDA REFLEKTUJÍCÍ VOLNÝ ČAS Z HLEDISKA OSOBNOSTNÍHO ROZVOJE JEDINCE východisko: filozofie/teologie, sociologie, psychologie základní metoda: zkoumání fenoménu „volný čas“ a jeho místa v životě člověka praktický výsledek: stanovení etických, politických a pedagogických principů pro utváření volného času SPECIÁLNÍ OBOR PEDAGOGIKY ZAMĚŘENÝ NA VÝCHOVU VE VOLNÉM ČASE východisko: mimoškolní pedagogika (zájmová činnost, organizace dětí a mládeže, práce v nízkoprahových zařízeních) základní metoda: zkoumání vlivu volnočasových aktivit na děti a mládež a metod práce s dětmi a mládeží ve volném čase praktický výsledek: rozvinutí organizace a metodik volnočasových aktivit

Pedagogika volného času v kontextu pedagogických věd „Pedagogika volného času je samostatná disciplína mezi vědou o volném čase a pedagogikou“ Opaschowski 1976 a 2003 Pedagogika volného času je: mezidisciplinární věda, která se dotýká mnoha oborů, mezi nimiž nejsou ostré hranice integrální věda, která je odkázána na komunikaci a kooperaci se základními vědami jako je sociologie, psychologie, ekonomika společenská věda, která kriticky reflektuje ekonomické, sociálně kulturní, technologické a ideologické podmínky nátlaku, manipulace a strukturální moci, věda o lidském jednání, která vytváří praktické strategie k zlepšení životních podmínek a k řešení společenských a individuálních problémů s volným časem, pedagogická věda, která rozvíjí metodické a didaktické projekty umožňující vnímat individuální a společenské možnosti volného času.

Obsah pedagogiky volného času

1929 „Freizeitpädagogik“ „Freizeitpädagoge“ „Freizeitkultur“ Význam volného času pro školu, sociální pedagogiku a vzdělávání dospělých 60. léta Pokus o etablování samostatné profese s vlastním polem působnosti 70. a 80. léta Pedagogický výzkum volného času 90. léta 21. století Etika volného času Hledání smyslu Pohled na vývoj pedagogiky podle hamburské školy prof. Opaschowského (dr. Michael Pries)

Vývoj pedagogiky volného času v Německu 1929 Fritz Klatt Užívání pojmů: „Freizeitpädagogik“ „Freizeitpädagoge“ „Freizeitkultur“ Význam volného času pro školu, sociální pedagogiku a vzdělávání dospělých 60. léta Giesecke Pöggeler Pokus o etablování samostatné profese s vlastním polem působnosti 70. a 80. léta Opaschowski Nahrstedt Pedagogický výzkum volného času 90. léta Komise pro pedagogiku volného času v rámci DGFE IFKA Bielefeld BAT Freizeit- Forschungsinstitut