Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované
Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín Školské Mimoškolské Na hranici školských a mimoškolských
1. Školské předškolní pedagogika pedagogika základních škol středoškolská pedagogika vysokoškolská pedagogika, speciální pedagogika ⇒ somatopedie ⇒ psychopedie ⇒ etopedie ⇒ surdopedie ⇒ optopedie ⇒ logopedie
Předškolní pedagogika Zabývá se výchovou a vzděláváním dětí ve věku tři až šest let Úkolem předškolní pedagogiky je vytvořit takové podmínky, aby se osobnost dítěte mohla rozvíjet v celé šíři
Pedagogika základních škol Zabývá se výchovou a vzděláváním žáků na základních školách Pedagogika středních škol Zkoumá výchovu a vzdělávání v podmínkách různých typů středních škol
Vysokoškolská pedagogika Věnuje pozornost vzdělávání a výchově v podmínkách různých typů v podmínkách různých typů vysokých škol vysokých škol
Speciální pedagogika Zabývá se výchovou a vzděláváním sociálně a zdravotně znevýhodněných jedinců sociálně a zdravotně znevýhodněných jedinců
Somatopedie – řeší výchovu a vzdělávání jedinců tělesně a zdravotně postižených Psychopedie – zabývá se výchovou a vzděláváním jedinců se sníženými a vzděláváním jedinců se sníženými rozumovými nedostatky rozumovými nedostatky Etopedie – zabývá se problematikou obtížně vychovatelných jedinců obtížně vychovatelných jedinců
Surdopedie – řeší výchovu a vzdělávání jedinců sluchově postižených
Zkuste říci jakými jedinci se zabývá LOGOPEDIE a OPTOPEDIE. LOGOPEDIE a OPTOPEDIE.
Odpověď: Logopedie se zabývá výchovou a vzděláváním jedinců a vzděláváním jedinců s poruchami komunikace s poruchami komunikace Optopedie se zabývá výchovou a vzděláváním jedinců s poruchami zraku
2. Mimoškolské 2. Mimoškolské pedagogika rodinné výchovy pedagogika dětských a mládežnických organizací pedagogika volného času
Pedagogika rodinné výchovy Řeší i otázky možné spolupráce s jinými výchovně vzdělávacími zařízeními Zkoumá specifičnost, obsah, formy i metody výchovného působení i metody výchovného působení
Pedagogika dětských a mládežnických organizací Rozebírá specifičnost výchovné práce v různých zařízeních pro děti a mládež v různých zařízeních pro děti a mládež
Pedagogika volného času V rámci volnočasových aktivit se věnuje otázce využití volného času se věnuje otázce využití volného času v životě jedince i společnosti v životě jedince i společnosti Jedná se o jednu z významných disciplín moderního pedagogického systému moderního pedagogického systému
3. Na pomezí školských a mimoškolských Příklady Andragogika Gerontopedagogika
Andragogika Pedagogika dospělých Řeší výchovu a vzdělávání dospělých na pracovištích, v institucích pro další vzdělávání a kulturně výchovných zařízeních na pracovištích, v institucích pro další vzdělávání a kulturně výchovných zařízeních
Gerontopedagogika Výchova a vzdělávání občanů v postproduktivním věku postproduktivním věku
Použitá literatura a zdroje Jůva, V. a kol.: Základy pedagogiky. Brno, Paido janotova-nadezda/ perspektivy-vychovy-mimo-vyucovani-kolektiv-autoru html