Baroko v architektuře Tři definice původně adjektivní formy slova: „barroco“ – v portugalském 16. století a později „barrueco“ v kastilštině: nepravidelná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Románský sloh Kostel sv. Mikuláše Kostelní náměstí
Advertisements

Rozvoj klíčových kompetencí
náměstí Krále Jiřího z Poděbrad, čp. 508
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Baroko Baroko je umělecko-kulturní směr, který vládl v Evropě mezi roky 1600 a Vznikl v Itálii a rozšířil se po celé Evropě a v jejích koloniích.
Baroko.
Celková charakteristika
Opakování Prověřování znalostí
Evropské barokní sochařství
Barokní umění.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Renesance Kristýna Strouhalová.
BAROKO Zámek Hořovice.
Barokní architektura v českých zemích
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
BAROKO Doba protikladů.
1/ Barokní architektura
Baroko v Čechách Architektura vrcholného baroka 2. část
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kultura na počátku novověku
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Baroko VY_32_INOVACE_ 08 Baroko.
BAROKO.
Památky UNESCO v ČR Jiří Novák
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Literatura, architektura, výtvarné umění
Kulturní dějiny, ročník Mgr. Ondřej Kunc.
ITALSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Barokní architektura © Markéta Ceháková, 2012.
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
RENESANCE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Technika - stavitelství Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými.
Manýrismus V projevech výtvarného umění. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
VÝZNAM ARCHITEKTURY SMYSL JEJÍCH DĚJIN Autor: Ing.arch.Petra Třebová listopad 2010.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY-32-INOVACE-490 Zahradní slohy pravidelné Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
CO JE ARCHITEKTURA? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Říjen 2011 Ročník 8. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Modernizace společnosti.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Renesance v architektuře. Charakteristika na první pohled se liší od gotické na první pohled se liší od gotické nestaví se do výšky ale do šířky nestaví.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S16 TEMA : Stručné dějiny výtvarného.
VY_32_INOVACE_DVK_3_2 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
Historický přehled uměleckohistorické metodologie
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Manýrismus VY_32_INOVACE_46_930
Radikálně barokní architektura
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Architektonické směry
Raně renesanční italská architektura
Formální interpretace uměleckého díla
LITOMYŠL velkolepé renesanční zámecké sídlo ve stylu italské renesance
Transkript prezentace:

Baroko v architektuře Tři definice původně adjektivní formy slova: „barroco“ – v portugalském 16. století a později „barrueco“ v kastilštině: nepravidelná perla; „barocco“ – v italském bankéřském prostředí označení riskantní finanční operace; „baroque“ - v přeneseném slova smyslu Saint-Simon ve svých Pamětech, 1711 tak označuje rovněž myšlení zvláštní a šokující. Francesco Milizia, 1797: „Baroko je nejvyšší stupeň bizarního, nejvyšší vrchol směšného. Borromini zemřel v deliriu, avšak Guarini, Pozzo a Marchionni v sakristii sv. Petra v baroku“.

Jacob Burckhardt Der Cicerone, 1860: „Barokní stavitelství hovoří stejnou řečí jako renesance, avšak zdivočelým dialektem. Antické sloupové řády, římsy, frontony apod. jsou používány nejrůznějším způsobem a s velkou zvůlí…“ /Wilhelm Lübke, 1855: epocha zdivočení, emancipované dekorace/ „… nadvláda ornamentu, přebujelá dekorativnost, promísení jednotlivých uměleckých druhů a ztráta jejich původní jedinečnosti v novém působivém celku… - metamorfóza architektonického principu do ornamentální dekorace“

Heinrich Wölfflin Renaissance und Barock, 1888: klasická tradice je „architektonického“ typu, barokní styl, jenž je založen na emocionálním působení, je „hudební“; mezi klasickým a neklasickým uměním můžeme sledovat uplatnění dvojic protikladných pojmů (lineární – malířské; plocha – hloubka; uzavřená forma – otevřená forma; mnohost – jednota; zřetelnost nepodmíněná – zřetelnost podmíněná); v architektuře rozpínání vnitřku a současné stlačování vnějšku, jež vede ke zvýšené plasticitě, centralizaci průčelí, hierarchizaci částí a vertikalizaci (kupř. oproti renesanční horizontalitě).

Počátky barokního výzkumu Cornelius Gurlitt ( ) ( , „berlínské“ pokračování dějin umění Franze Kuglera) Geschichte des Barockstiles in Italien, 1887 Alois Riegl ( ) Die Entstehung der Barockkunst in Rom ( ), vydáno posmrtně Arne Novák, Prague baroque, Max Dvořák, Geschichte der italienischen Kunst im Zeitalter der Renaissance II/2 (Die Enstehung der Barockkunst), 1927

Albert Erich Brinckmann ( ) Die Baukunst des 17. und 18. Jahrhunderts, Dva zdroje barokní architektury: plasticita Michelangelovy římské architektury; rozvíjení prostorovosti v Palladiově severoitalské architektuře. Jejich spojením v Římě na počátku 17. století působením Carlo Maderny vzniká barokní architektura.

Vojtěch Birnbaum ( ), Barokní princip v dějinách architektury, 1924: Barok monumentální (Michelangelo, římský barok) klasicistní (Palladio, francouzský barok) perspektivní (Borromini, “radikální“ barok) Barok jako opakující se pozdní stadium stylů (antický, románský, gotický, apod.

Václav Richter ( ), O pojem baroka v architektuře, 1944: stylovou strukturu je třeba zkoumat v podstatě – pojmu („bez ohledu na vše místní a časové“); konstrukcí hypotézy Barokní prostorová představa: konečný prostor (renesanční) – sjednocovaný prostor (manýristický) – nekonečný prostor (barokní) Baroko ve vztahu k normě: norma (renesance) – anti-norma (manýrismus) – ne-norma (baroko) Závěr: existuje pouze jediný barok – barok perspektivní

Václav Richter II Recenze H. G. Franze, Umění XII, 1964, s „Specifické pole evropského umění – a tedy i baroka – je dáno různým pojetím prostoru a hmoty“ Prostor: představa nekonečného prostoru vyplněného světelnou atmosférou (světlo omývající věci) – je to celek, kde jednotlivá pozice zde nemá smysl, jde o mnohost míst plurálního subjektu „my“ Hmota: nekonečný atmosférický prostor vede ke stírání trojrozměrnosti těles, což vede k převaze stereotomního principu a odhmotnění – popření formy vůbec, non-forma

Emil Kaufmann ( ) Architecture in the Age of Reason. Baroque and Postbaroque in England, Italy and France, Renesančně – barokní systém: sřetězení – gradace – integrace

Základní rysy barokní architektury Barokní „bel composto“ – spojování všech uměleckých druhů Scénografie - teatralita – perspektivní iluze Hlavní témata: urbanismus – chrám (podélný a centrální; klášterní, farní a poutní; kaple) – palác (zámek a městský palác) – zahradní a letohrádková architektura (villa) – zahradní architektura – drobná memoriální architektura (zvonice, boží muka, poklony, aj.) - vojenská architektura a opevnění.

Chrámová fasáda

Palác

Italská architektura 17. století Giacomo della Porta, Domenico Fontana, Giacomo del Duca Carlo Maderna ( ) Pietro Berrettini da Cortona ( ) Giovanni Lorenzo Bernini ( ) Francesco Borromini (Castelli) ( ) Carlo Rainaldi ( ) Guarino Guarini ( ) Carlo Fontana ( )

Sv. Petr ve Vatikánu