Výtvarné umění Výtvarné umění 1874–20. století HudbaHudba přelom 20. století úkoly: 1 2 3123 Dějiny evropské hudby IMPRESIONISMUS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HUDBA PŘELOMU 19. A 20. ST..
Advertisements

HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Hudební partitura Partitura je přehledný záznam vícehlasé ( instrumentální i vokální ) skladby. V partituře jsou všechny nástroje orchestru zapisovány.
Rozdělení hudebních nástrojů
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Hudební skladatelé ovlivnění impresionismem
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
SYMFONICKÝ ORCHESTR Každý z nás si pro vás připravil krátké povídání.
Rozdělení hudebních nástrojů
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
IMPRESIONISMUS.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
IMPRESIONISMUS.
Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací okruh: Umění a kultura Vyučovací předmět: Hudební výchova Ročník: První Téma: Rozdělení hudebních nástrojů.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
ICT – 2 – 3 – 33 HV HUDEBNÍ NÁSTROJE DECHOVÉ
Nástroje symfonického orchestru
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Jaký hudební nástroj je na obrázku?
IMPRESIONISMUS 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Impresionismus Název školy
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Člověk a příroda Fyzika Zvukové děje VII. ročník ZŠ (praktická) Zvuk a zdroje zvuku Vypracoval: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a Mateřská.
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradišt ě, p ř ísp ě vková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_06.
IMPRESIONISMUS Markéta Svobodová. IMPRESIONISMUS směr, který vznikl koncem 19. st. ve Francii Výraz imprese = dojem, vjem nebo otisk Výraz „prchavý okamžik“
HUDEBNÍ NÁSTROJE SYMFONICKÉHO ORCHESTRU. Mgr. Danuše Maierová 11/2011 – 4/ Hudební výchova Umění a kultura Umění kolem nás III/2 –
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Dagmar Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_96_SYMFONICKÝ ORCHESTR TEMA: Hudební.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/16
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
IMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Typy orchestrů a jejich obsazení
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6A_03
Rozdělení hudebních nástrojů
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Hudba Test Poslech POJMY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh
NONART 1. polovina 20.století
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_98_KVÍZ
VY 32 INOVACE 547.
Název školy: ZŠ a MŠ Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Vostřelová Název: VY_32_INOVACE_03_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDEBNÍ NÁSTROJE.
Třídění hudebních nástrojů na smyčcové, bicí, dechové.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

Výtvarné umění Výtvarné umění 1874–20. století HudbaHudba přelom 20. století úkoly: Dějiny evropské hudby IMPRESIONISMUS

Výtvarné umění  snaha malířů zachytit přirozenou krásu v jejich okolí a v danou chvíli  téma je krajina a příroda za různých světelných podmínek, moderní město a společenský život, prostředí tanečních zábav, kaváren, divadel  obrazy jsou tvořeny krátkými tahy, doteky štětcem  zářivé a jasné barvy  strukturní povrch obrazů  důraz kladen spíše na celkový efekt než na detaily  celek díla je možno vnímat až s určitým odstupem

Edgar Degas Édouard Manet Claude Monet Camille Pissarro Pierre-Auguste Renoir Alfred Sisley Paul Gauguin Paul Cézanne Vincent van Gogh Paul Signac nizozemští impresionisté Antonín Slavíček Karel Purkyně Antonín Chittussi František Kupka

1

6

12

Hudba  volný sled drobných rozmanitě rytmizovaných melodických útvarů či akordů — působivé plochy  celotónová stupnice, pentatonika…  zahuštěný kvintakord (+2,4,6)  nónový, undecimový a tercdecimový akord  nezřetelnost tóniny  současné znění dvou nebo několika barevně odlišných vrstev  instrumentace — křehkost, jemnost, tlumenost zvuku  formy — ničím nerušený prostor pro zachycení okamžiku

Claude Debussy, 1862–1918 vliv Wagnera a Mocné hrstky hudební kultura JV Asie zhudebňuje básníky Mallarméa, Baudelaira, Verlaina ovlivnil Ravela, Martinů, Bartóka, Stravinského impresionismus = kompoziční styl Debussyho 13

Poslech Dětský koutek: Malý černoušek Malý pasáček skladby pro klavír: Svit luny Dívka s vlasy jako len POTOPENÁ KATEDRÁLA instrumentální skladby PRELUDIUM K FAUNOVU ODPOLEDNI, 1894

Maurice Ravel, 1875–1937  francouzský hudební skladatel  studium klavíru na pařížské konzervatoři  styly: impresionismus expresionismus neoklasicismus  mistr orchestrální instrumentace 14

Poslech orchestrální tvorba OBRÁZKY Z VÝSTAVY, originál Musorgskij BOLERO, instrumentální variace Pavana za mrtvou infantku

Obrázky z výstavy : Tanec kuřátek ve skořápkách úkol č. 1 : porovnej 3 následující ukázky, vyhodnoť instrumentaci, vyber nejzajímavější ukázku a odůvodni 1. originál: Modest Petrovič Musorgskij ( )Modest Petrovič Musorgskij klavír 2. úprava: Maurice RavelMaurice Ravel symfonický orchestr: Česká filharmonie, dirigent Karel Ančerl 3. úprava: Isao TomitaIsao Tomita syntetizátor

BOLERO úkol č. 2: vytleskej ostinátní rytmus, po vyslechnutí skladby doplň formu orchestr: 2 flétny, pikola, 2 hoboje, hoboj d'amore, anglický roh, 2 B klarinety, Es klarinet, basklarinet, 2 fagoty, kontrafagot, 4 lesní rohy, C trubka, 3 B trubky, trombóny, tuba, sopraninový saxofon, sopránový saxofon, tenor saxofon, tympány, 2 malé bubny, činely, gong, čelesta, harfa a smyčcové nástroje neměnný ostinátní rytmus španělského tance bolero notový zápis rytmu udávaného malým bubnem 15 2

16 17 téma A téma B

úkol č. 3 : v průběhu poslechu BOLERA vyber správnou odpověď TÉMA NÁSTROJE HRAJÍCÍ TÉMARYTMICKÝ DOPROVODDYNAMIKA Aflétna housle klarinet trubka bubínek činel tamburína triangl tympány velký buben f ff mf p pp Bfagot flétna pozoun klarinet Afagot flétna hoboj flétna+hoboj vcl Bsopránový saxofon tenorový saxofon Acembalo pikola zvonkohra vibrafon dřeva: flétna hoboj klarinet tuba ? Bpozoun trubka dřeva smyčce Ahousle violy violoncella kontrabasy smyčce dřeva žestě Bsmyčce smyčce dřeva pozouny lesní rohy Aorchestr Borchestr modulace do jiné tóniny Apozouny forma : instrumentální variace

Citace obrázku: 1. – 12. Fotogalerie: galerie autora 13. NADAR. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KOKIN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LITTLEJAZZMAN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LITTLEJAZZMAN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla.