Výtvarné umění starověkého Řecka Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0479 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RECKA_P.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_MANDLE_PREZENTACE_13 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Advertisements

ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_LENKA_KLOUCKOVA_GRAFIKA_ZAKLADY_GRAFIKY_RASTR_03 Název školyStřední škola.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_DATLE_FIKY_KIWANO_CHERIMOA_KA RAMBOLA_OPUNCIE__PREZENTACE_17 Název školyStřední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_NAPOJOVA_GASTRONOMIE_KVALIFIKACE_SOMMELIERA_SNOUBENÍ_VÍ NA_S_POKRMY_PREZENTACE_ 14.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_SETKANI_BANKET_PREZENTACE_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BOZENA_SEDIVA_HOLENI A UPRAVA VLASU A VOUSU_11 Název školy Střední škola služeb, obchodu.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Neolit  Šablona: III/2  Číslo: 68  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“ 
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_55_Spotřební průmysl_Sluková Téma: Spotřební průmysl.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_V_KANCELARI_KONVERZAC E_PREZENTACE_18 Název školyStřední.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_9_Kultura mezi válkami Téma:
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_V_RESTAURACI_PREZENTA CE_11 Název školyStřední škola.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_NEHODY_PREZENTACE_13 Název školyStřední škola služeb,
KLADÍ Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/
Název školy : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF Autor : Jaroslav Bezděk, 2012 – 12 – 01 Název : VY_32_INOVACE_05_Český jazyk Téma : Skloňování.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ RODINNE_PRAVO_ZANIK_MANZELSTVI_15 Název školyStřední škola služeb, obchodu.
Využití ovoce v kuchyni
Peckové ovoce Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Oděvní zboží Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Další jižní ovoce Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Čelákovice
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Technologický postup Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Secese - architektura Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k doplnění výkladu a zápisu.
HYDROSFÉRA vodstvo na zemi, oceány
Digitální učební materiál
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ÚVOD - ETIKETA Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Citrusové plody Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tkaniny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
FEIDIÁS SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
ARCHITEKTURA ZA VLÁDY PERIKLA
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výtvarné umění starověkého Egypta
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh _I. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Výtvarné umění starověkého Egypta
Výtvarné umění v pravěku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Klasicismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SOCHAŘSTVÍ 2. KLASICKÉ OBDOBÍ 4. st. př. n. l.
Kultura ve starověkém Řecku
Geometrie pro 6. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
KULTURA ANTICKÉho ŘECKa
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Výtvarné umění starověkého Řecka Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RECKA_P REZENTACE_14 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník2. Vzdělávací oblast Výtvarná příprava Vzdělávací obor Fotograf Tematický okruh Dějiny výtvarných kultur. Pravěk a starověk. Téma Výtvarné umění starověkého Řecka - prezentace Jméno autora Mgr. Hana Mervartová Vytvořeno dne Metodický popis (anotace)Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint seznamující žáky s výtvarným uměním starověkého Řecka. Vyučující může využít konkrétní snímky k výkladu látky podle navazujícího pracovního listu „Výtvarné umění starověkého Řecka“ nebo dle aktuální potřeby např. pro shrnutí výkladu nebo opakování učiva.

Výtvarné umění starověkého Řecka

ARCHITEKTURA 2 základní architektonické slohy: 1)dórský – starší, měl pevné proporční vztahy, nemá patku, má jednoduchou hlavici, na povrchu je dřík zdoben svislým žlábkováním s ostrými hranami- kanelurami typická masivnost a strohost stavebních článků, tzv. mužský sloh

2) iónský – mladší, proporční vztahy uvolněnější má patku, má hlavici se dvěma volutami (závity), na povrchu je dřík zdoben svislým žlábkováním s tupými hranami – kanelurami typická elegantnost, jemnost a zdobnost stavebních článků, tzv. ženský sloh, odlehčenější od 4. stol.př.n.l. převládá iónský sloh nad dórským

korintský sloh = varianta iónského slohu liší se ozdobnější hlavicí sloupu – s akantovými listy

řecké stavební řády Obr.1

SOCHAŘSTVÍ sochy nahého jinocha = KÚROS a sochy oděné dívky = KÓRÉ Řekové dosáhli absolutní dokonalosti v zobrazování lidského těla lidským ideálem bylo KALOKAGÁTHIA ( fyzicky, duševně a mravně zdatný atlet) sochy zobrazovaly atlety (v pohybu) a bohy (v klidu)

Nejvýznamnější sochaři: Myrón (z Eleuthery) je nazýván sochařem pohybu, jeho bronzové postavy zachycují okamžik atletova života nejznám. sochou je Discobolas (Vrhač disku) Polykleitos (z Argu) vytvořil tzv. KÁNON = nauka o proporcích lidského těla vynalezl KONTRAPOST = nauka o vyvažování těla při pohybu nejznám. sochou je Doryforos (Nosič kopí)

Myrónův Diskobolos obr.2

Feidiás (z Athén) v 5.stol.př.n.l. nejvýznamnější přítel Periklův a jeho umělecký poradce při výstavbě Akropole v Athénách Díla: sochy Athén, výzdoba Parthenonu (vlys), socha Dia v Olympii Práxitelés (z Athén) nejlépe vyjádřil nový estetický ideál Díla: Hermés s Dionýsem, Odpočívající Satyr, poprvé nahá bohyně – Afrodíta Knidská

MALÍŘSTVÍ nedostatek zachovaných památek, známe z antické literatury deskové obrazy,nástěnné malby a mozaiky k výzdobě chrámů, veřejných budov a domů Nejvýznamnější malíři: Polygnótos z Thasu – obraz Bitva u Marathonu, Dobytí Tróje Apollodóros z Athén – první používal světlo k modelaci objemu Vázové malířství = svébytný umělecký druh od geometrického stylu výzdoby přes černo- a červenofigurový sloh k barevné kresbě na bílém podkladu

UŽITÉ UMĚNÍ na vysoké úrovni bylo zpracování bronzu, zlatnictví, ražení mincí, vyřezávání kamejí z drahokamů, výroba nábytku, skla a drobných keramických sošek ODÍVÁNÍ základní kusy oděvu = chitón, peplos, plášť z přírodních materiálů (z různě velkých kusů látek, většinou pravoúhlých tvarů, mezi sebou spojeny sponami, brožemi nebo opasky) základní materiál: len, vlna, bavlna, hedvábí barvení látek henou

Použité zdroje MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1). Praha: IDEA SERVIS, 2002, ISBN Obr.1) UNBEKANNT. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.2) STEVE F-E-CAMERON. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

DĚKUJI ZA POZORNOST