Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Je to metoda využívající principů týmové práce, která zvyšuje účinnost tvůrčího myšlení cílem je získat co nejvíce nápadů k řešenému problému, které budou.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov13 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Didaktické prostředky
Taktická příprava Michal Lehnert.
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Soudní znalec …aneb, co je důležité…. Soudní znalec patří do kategorie expertů patří do kategorie expertů vidí detaily… vidí detaily… je perfekcionalista…
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Spektrum didaktických stylů
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Formulace zadání na počátku musí být informační potřeba uživatele = objektivní kategorie definování informační potřeby pro konkrétní místo v systému řízení.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Využití ontologií při dobývání znalostí z databází Hana Češpivová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Psychologie koučování
PŘÍPRAVA UČITELŮ NA VEDENÍ ŽÁKŮ K SAMOSTATNOSTI A TVOŘIVOSTI Eva Mráziková Optometrie, 2010.
KREATIVITA UČITELE JAKO VÝRAZNÁ HODNOTA VÝCHOVNÉHO PROCESU Referát na podkladě článku Václava Darmovzala uveřejněného v Pedagogické orientaci č. 2, z roku.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Andrea Brožová Doubková
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Model struktury strategického managementu
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Ekonomika malých a středních podniků
Témata přednášek ZPPEC (z okruhů vycházejí i testové otázky)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Didaktické prostředky
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Pět stádií tvůrčí práce
Inteligence,tvořivost, paměť
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Tvořivé řešení problémů Pavla Kotyzová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Východiska pro rozvoj kreativity
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Psychologie koučování
Andrea Brožová Doubková
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Tvořivost žáka

Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší dosud neznámé, nové a společenské hodnoty. Subjektivní: jedinec vytváří produkt, který je nový pouze pro něho samého (jinak už je známý)

Tvořivost – speciální schopnosti tvořivosti: Fluence (plynulost): schopnost pohotově a snadno formulovat velké množství myšlenek, nápadů, hypotéz, koncepcí, rychle si vybavovat vhodná slova. Flexibilita (pružnost): schopnost spontánního i adaptivního užívání osvojených informací, jde o „umění“ snadného přenosu pozornosti, rychlé změny úhlu pohledu, využívání nových, rozdílných přístupů. Originalita: (původnost): schopnost produkce nových, nekonvečních a neobvyklých nápadů.

Tvořivost – speciální schopnosti tvořivosti: Elaborace (propracování): schopnost vytvářet nové struktury na základě znalostí a dovedností za současného použití smyslu pro detail. Senzitivita (citlivost): schopnost vnímat problémy, vystihnout jejich jádro. Redefinice (nová interpretace): schopnost vidění nového účelu, problému.

Fáze tvořivého procesu: Preparace (příprava): shromažďování všech dostupných informací o zadaném problému a dosud osvojených vědomostí, dovedností, způsobu řešení (algoritmů) podobných úkolů. Inkubace: období „dozrávání“ tvořivého problému, kdy o něm tvůrce ještě záměrně a vědomě nepřemýšlí. V mozku řešitelé proběhnout i nevědomé procesy (např. ve spánku), které pak mohou příznivě ovlivnit nalezení správného řešení.

Fáze tvořivého procesu: Inspirace: objevení nápadu, myšlenky, jak řešit daný problém. V této fázi se dostaví stav zvláštního napětí, vnitřní nervozity kdy dojde vystupňování soustředěnosti, fantazie i emocí na předmět tvorby, které vyústí v tzv. intuici, tj. okamžik náhlého, nečekaného poznání. Realizace: uskutečnění objeveného řešení. Evaluace: verifikace: zhodnocení, ověření správného výsledku.

Postupy, které se týkají rozvíjení tvořivé aktivity a řešení problému u žáků 1.Poskytování zkušeností, které u dětí zvyšují senzitivitu k podnětům. 2.Rozvoj konstruktivního postoje k informacím. 3.Při navození motivace ke tvořivým aktivitám bychom neměli jedincům předkládat příklady nebo ilustrace, které by nevhodně formovaly jejich myšlení (např. „Nakresli nějakou pohádkovou bytost“).

Postupy, které se týkají rozvíjení tvořivé aktivity a řešení problému u studentů 4.Během praktické činnosti neposkytovat příliš často hodnotící komentáře. 5.Poskytnutí neohodnocených cvičení (aktivity bez známky). 6.Ve skupinových aktivitách používat spíše malé homogenní skupiny (podle zvoleného kritéria). 7.Navození tvořivé atmosféry, ujasnění skutečnosti, že tvořivé myšlení a činnosti jsou očekávány.