Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/44.0007 Grafitový důl Český Krumlov Klub poznávání technických.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
ROPA Pavel Kratochvíl.
Alkalické kovy.
Přírodopis drahé kameny
Kyselé deště Kateřina Jandová.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
vlastnosti, výskyt, využití, sloučeniny
- žáruvzdornost, tepelná vodivost
Sírany a fosforečnany.
PRVKY.
Systematická mineralogie Křemičitany, sírany
Elektrická energie.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Nerosty Filip Bordovský.
Minerály Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů.
Zdroje: - - časopis 21.století t-,1.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
PRVKY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kvinta A Ondřej Swaczyna
Jakub Stojaník,Matouš Falout,Fabián Strecker
Mineralogický systém Prvky
Třídění podle chemického složení
CZ.1.07/1.1.10/
Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov.
Výroba a použití telluru
Systematická mineralogie Prvky 2
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Vypracoval: Tomáš Kučera
VEDENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU V PLYNECH
ENERGETIKA A TĚŽKÝ PRŮMYSL
Fy – kvarta Yveta Ančincová
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
UHLÍK Mgr. Jitka Vojáčková.
Vodiče elektrického proudu.
Prvky nekovové Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
SE ZVLÁŠTNÍMI VLASTNOSTMI
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Prvky vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Mineralogie.
NEKOVY UHLÍK, SÍRA, FOSFOR chemie 8. ročník UHLÍK základní stavební kámen všech organických sloučenin (tzn. všech živých organismů) základem uhlí, zemního.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Česká republika - Ostrava VY_32_INOVACE_28_Ostrava Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uhlíku a jeho oxidech. Klíčová slova:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Moto muzeum Kašperské Hory
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Fyzikální a Chemické vlastnosti nerostů
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
VÝROBA A ZNAČENÍ LITIN Litiny jsou slitiny Fe s C + další prvky,
Energetické suroviny - palivo
Autor: Stejskalová Hana
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.14_UHLÍK Název: Uhlík.
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Mgr. M. Vejražková
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kovy a slitiny s nízkou teplotou tání
HALOGENIDY MINERÁLY.
Transkript prezentace:

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Grafitový důl Český Krumlov Klub poznávání technických památek na SŠ a ZŠ Vimperk, Nerudova 267

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Trocha historie Na Českokrumlovsku je těžba grafitu zaznamenaná od roku 1767, ale je známo, že grafit byl v oblasti používán při výrobě keramiky již v období před naším letopočtem. Těžbou na Českokrumlovsku se zabývali Schwarzenbergové a Eggenbergové. V polovině 19. století pak poptávka po grafitu prudce stoupla a do těžby se pustilo mnoho dalších firem, k nejznámějším z nichž patří těžařstvo bratří Poráků.

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Těžba v dole skončila z ekonomických důvodů v roce 2003, ale již roku 1994 zde začaly turistické prohlídky, jež s krátkou přestávkou trvají dodnes. V březnu roku 2006 báňský úřad prohlídky z bezpečnostních důvodů zakázal, tehdejší provozovatel neměl finanční prostředky na sanaci, ale město se rozhodlo turisticky přitažlivé místo zachránit i z důvodu, že se stalo třetí nejnavštěvovanější městskou památkou. Důl se stal roku 2006 majetkem města, následujícího roku jej však zakoupila společnost Grafitový důl Český Krumlov spol. s r.o., jež jej dosud provozuje. Grafitový důl se veřejnosti znovu otevřel dne 1. května Někteří z bývalých horníků se stali průvodci, další se začali starat také o údržbu techniky a dostali na starost sanační a rekultivační práce

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Před vlastní prohlídkou je třeba si obléct ochrannou kombinézu, holínky a helmu, návštěvníci jsou vybaveni také čelním světlem s baterií připevněnou k opasku. Prohlídka začíná za hlavní budovou a trasa je dlouhá přibližně 2 kilometry, přičemž od června 2007 vozí návštěvníky cca 1 km do nitra dolu vlak. Začíná se v místě kolem 75 m pod zemským povrchem. Cirkulaci vzduchu v dole zajišťují tzv. komíny. Je -li v dole vyšší teplota než na povrchu, je jimi vzduch nasáván. Je-li v dole nižší teplota než na povrchu, je vzduch nasáván vchodem.

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Je až neuvěřitelné, že v místě dnešního grafitového dolu bylo kdysi (asi před čtyřmi sty milióny let mělké moře. Na dně moře rozkladem organismů a dalšími složitými procesy za nepřístupu vzduchu vznikala ropa. Z ní pak následně dalšími procesy (vysoká teplota a tlak) vznikl GRAFIT. Pojem grafit je odvozen od řeckého slova grafein, které znamená PSÁT. Ve 2. třetině 16. století byl grafit ceněn stejně vysoko jako stříbro

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Grafit Fyzikální vlastnosti: Píše po papíře, otírá se o prsty (má tvrdost 1), na omak mastný, hustota 2,1 - 2,3 g/cm³ (kolísá vlivem přimíšenin), štěpnost dokonalá podle {0001}, lom nerovný. Bod tání je cca °C, dobře vede elektrický proud. Optické vlastnosti: Barva: černá, tmavě až ocelově šedá. Vryp je tmavě ocelově šedý a lesklý. Průhlednost: neprůhledný. Lesk: kovový až matný Chemické vlastnosti: Tvořen uhlíkem s příměsemi H, N, CO 2, CH 4, SiO 2 aj. V kyselinách nerozpustný, reaguje pouze s HNO 3 při povaření.

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Využití Díky vlastnostem je velmi široké. Z běžných předmětů ho nalezneme v tužkách tzv. uhlíky jsou součástí elektromotorů domácích spotřebičů Grafit slouží jako moderátor v některých typech jaderných reaktorů. V metalurgickém průmyslu se vzhledem k jeho značné tepelné odolnosti z něho vyrábějí tavicí kelímky, vyzdívky nístěje vysoké pece, jako separátor slouží na vymazávání slévárenských forem.

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Další využití Elektroprůmysl Z grafitu se vyrábějí elektrody pro elektrolytickou výrobu hliníku nebo křemíku, elektrody do obloukových pecí na výrobu ocele. Slouží také jako součást suchých i olejových maziv (grafitová vazelína) a také jako hlavní součást záporných elektrod lithium- iontových baterií.

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Naleziště : Česká republika: Český Krumlov, Bližná, Černá v Pošumaví, Koloděje nad Lužnicí, Staré Město pod Sněžníkem, Velké Tresné Naleziště : Svět: Německo – v okolí Pasova magmatická ložiska, USA – státy Alabama, New Jersey, New York; Rusko – Tunguzská oblast na Sibiři; Kanada – provincie Québec - žilná ložiska; Srí Lanka – žilná ložiska; Madagaskar – metamorfní ložiska;

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Z účastníka exkurze horníkem – snadno a rychle

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Jen aby po nás nakonec nechtěli rubat uhlí, totiž grafit

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Před nástupem na směnu

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Ses zbláznil, do takových mini - vagónků se nevejdeme

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Koukej tam vlézt nebo…

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Kde se nevejde, půjde pěšky…

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Za jízdy se nevyklánět…

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Do podzemí vždy s úsměvem

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Nechce se tomu věřit, ale jsme tam všichni

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Ten černý otvor ve skále – to je naše cesta

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Nedělej si starosti, ono to nějak dopadne

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Kdo se netulí s námi, ten se tulí proti náám

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Zatnout zuby…

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ A jdeme na to!!!

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Vítejte v říši skřítků Permoníků

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Navrtávání skalního masívu je práce pro pořádné chlapy

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Stěna je navrtaná. Dostáváme instrukce jak vkládat dynamitové patrony.

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Tady se učíme obsluhovat důlní vozík

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Manipulace s tímto masívním důlním strojem je kupodivu jednoduchá a zvládnou ji i křehké dívky

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Kontrolní otázka: Co udělá náš dobře známý vozík vzor 24, když ho vystavíme všudypřítomnému vlku?

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Temnota za námi je plna kradmých pohybů, už abychom byly venku

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Pedagogický dozor přežil v hojném počtu – akce splněna

Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Zemské hlubiny ukrývají mnohá tajemství. My jsme dnes sice jen nakoukli pod pokličku, ale stálo to za to.