Hygienická služba; podíl na péči o zdraví obyvatelstva a problémy posledních let Jaroslav Kříž a kolektiv.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Advertisements

Finanční možností svépomocných skupin
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Policie ČR partner dalších orgánů státu a samosprávy Senát Parlamentu ČR Ing. Jaroslav Salivar 1. náměstek ministra vnitra.
E-learning na vysokých školách ? Jaroslava Mikulecká Petra Poulová Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové.
Koncepce péče o staré občany
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Integrovaný operační program Oblast intervence - Služby v oblasti veřejného zdraví.
Zapojení pacientů a veřejnosti MUDr. Tomáš Kuhn Centrum pro klinické doporučené postupy Ústav sociálního lékařství a zdravotní politiky LF UP v Olomouci.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 05Číslo.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
Zdravý kraj Vysočina a MA 21
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Od 1. dubna 2011 je účinný zákon o Úřadu práce České republiky, kterým se mění struktura a řízení úřadů práce. Tolik citace z tisku, co to však znamená?
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Digitální Česko – veřejná konzultace Ing. Jan Duben ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
MUDr. Helena Šebáková RNDr. Pavel Jiříček , Na Bělidle 7, Moravská Ostrava,
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
MUDr. Věra Kernová Státní zdravotní ústav Praha
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Intervenční programy, poradny podpory zdraví
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
 Významný pokles počtu žáků na základních školách  Dlouhodobější demografické trendy  Zvýšené nároky na rozpočet města při financování provozu škol.
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Škola podporující zdraví Komunitní program WHO pro MŠ, ZŠ a SŠ v ČR od r Národní koordinační centrála v SZÚ Poslanecká sněmovna, Konírna
Definice, základní pojmy
Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Vladimír Valenta, Ph.D. Hlavní hygienik ČR a náměstek ministra pro ochranu.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
 červenec 2014 – vláda schválila návrhy operačních programů a programy byly odeslány Evropské komisi = začátek tzv. formálního vyjednávání.  říjen 2014.
Dotační možnosti ve zdravotnictví v rámci ESIF programové období
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Ekonomické a sociální aspekty diabetu MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA 20. květen 2014.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Vypracovala: Alena Šarmanová Předmět: Říční inženýrství a morfologie
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Zdravotnický management
Standardizace odborné zdravotní péče
„Policejní reforma dostala zelenou!“
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Zdravotnický management
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Bulínová Lucie Doležalová Zuzana
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Zákon o ochraně veřejného zdraví před hlukem a řízení hluku v komunálním prostředí (Zákon o hluku) věcný záměr.
Reforma policie Největší změna za posledních 50 let
„Policejní reforma dostala zelenou!“
VLOZ0241c: Ochrana a podpora zdraví I – cvičení Životní prostředí v ČR
Stipendia města Ostrava
Ing. Stanislava Správková
Obor zdravotních služeb MZ
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Výzvy v politice duševního zdraví 2019+
Transkript prezentace:

Hygienická služba; podíl na péči o zdraví obyvatelstva a problémy posledních let Jaroslav Kříž a kolektiv

Poslání hygienické služby Prevence nemocí a jiných poruch zdraví, způsobených infekcemi, výživou, životní mi a pracovními podmínkami a nezdravým životním stylem Realizace: a) dohled nad plněním zákona o ochraně veřejného zdraví, b) programy primární prevence a podpory zdraví

ZDRAVÍ 21 Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR – Zdraví pro všechny ve 21. století.Projednán vládou ČR 30. října 2002, usnesení vlády č Hodnocení realizace, MZ ČR 2010 – 1011 Strategie veřejného zdraví na období let 2011 až 2016 MZ ČR, květen 2011

Jsou podobné instituce v zahraničí ? USA Health departments Kanada: Public Health Agency, Health Inspections Polsko: Panstwowa inspekcija sanitarna Rusko: San – epid služba Německo: Gesundheitsamts Atd.

Organizační struktura hygienické služby MZ ČR – hlavní hygienik a jeho útvar Státní zdravotní ústav v Praze 14 krajských hygienických stanice 14 Zdravotních ústavů

Otázky koncepce a perspektiv Represivní formy práce založené na kontrole plnění zákonných normativů. Ochrana obyvatelstva před rizikem infekce, závadných poživatin, vody, před riziky v pracovním prostředí, před hlukem. Aktivní formy práce založené na spolupráci se zastupitelstvy, NGO, veřejností, médii. Podpora zdraví, programy prevence neinfekčních nemocí a dalších poruch zdraví (úrazů apod.)

Koncepce oboru hygiena Koncepci zpracovala skupina odborníků jmenovaná ministrem zdravotnictví Návrh byl předložen k vyjádření krajským hygienikům, vedoucím preventivních a hygienických ústavů lékařských fakult a v elektronické síti celé odborné veřejnosti. Návrh byl projednán a schválen Vědeckou radou MZ ČR dne 1. října 2001 Koncepce je k dispozici na

Ekonomická efektivita -příklady. V dnešních cenových relacích. Rozsáhlá epidemie virové hepatitidy A nemocných ztraceno roků produktivního života = 4,4 mld. Kč Léčení = 16 mld. Kč 2 roky epidemie způsobily škody za 20,4 mld. Kč Vyřešení epidemie znamenalo konec ztrát dalších desítek mld. Kč

Ekonomická efektivita -příklady. V dnešních cenových relacích. Nadměrný hluk způsobuje okolo 3% infarktů myokardu Snížení infarktů z hluku na 1,5 % přinese úsporu 244 let produktivního života = přes 190, Kč/r. a úsporu na léčení těchto infarktů 292, Kč Celkem snížení infarktů z hluku na polovinu přinese úsporu 482, Kč/r.

Ekonomický potenciál efektivní prevence neinfekčních chorob - odhad + 10 mld. Kč / r. z ušetřených nákladů na léčení + 10 mld. Kč/r. z ušetřených let produktivního života Do primární prevence neinfekčních nemocí se v ČR neinvestují potřebné prostředky. Preventabilní nemoci tvoří v Evropě 80% nákladů na zdravotní péči.

Nedostatky v řízení hygienické služby Nekoncepční a netransparentní řízení Špatná komunikace s odbornou a laickou veřejností Byrokratizace, nadměrný důraz na represivní formy práce, potlačování programové prevence a podpory zdraví Problematická personální politika Kritický dokument je na

Zdravotní ústavy-úkoly podle zákona č. 258/2000 Sb. Pro státní správu a veřejnost Vyšetřovat složky životního a pracovního prostředí, biologické expoziční testy Sledovat zdravotní stav obyvatelstva Hodnotit zdravotní rizika v populaci Podílet se na programech podpory zdraví a výchovy ke zdraví Poskytovat poradenské služby a specializovanou klinickou ambulantní péči

Reorganizace zdravotních ústavů Dosud: - Živelné integrace ovlivňované osobními a skupinovými zájmy - Nedostatečná koncepční a organizační příprava, nedostatečné ekonomické zdůvodnění Zásadní otázky: - Aktualizovat úkoly a revitalizovat širší pojetí ústavů jako základu infrastruktury veřejného zdravotnictví - Kriticky zhodnotit varianty územního uspořádání.

Vývoj počtu pracovníků podpory zdraví na dislokovaných pracovištích SZÚ

Dislokovaná pracoviště SZÚ pro podporu zdraví

K zachování a podporování blaha národa musí se státi léka ř ství zájmem ve ř ejným, tak, aby kladouc si za cíl zdraví a fyzickou odolnost celého národa a p ř isvojujíc si autoritu a moc ve ř ejnou, dokázalo to, o č by se marn ě pokoušely rozptýlené snahy jednotlivc ů. Jan Evangelista Purkyn ě

Děkuji Dr. Královi, dr. Jílkové, dr. Pokornému a dalším kolegyním a kolegům za informace a připomínky.

Public Health Agency of Canada The role of the Public Health Agency of Canada is to: Promote health; Prevent and control chronic diseases and injuries; Prevent and control infectious diseases; Prepare for and respond to public health emergencies, and Strengthen public health capacity in a manner consistent with a shared understanding of the determinants of health and of the common factors that maintain health or lead to disease and injury.

Canada´s Health Inspections *….restaurants, food establishments, child care centres, seniors lodges apartments, rental houses … …swimming pools, beaches, drinking water systems, drinking water wells, campgrounds, ….barber shops, hair cutting salons, peircing shops …review development plans and provide comments to development authorites on land use planning, new housing….

Canada´s Health Inspections pokračování …industrial and commercial developments…. …the sale of tobacco products and inspection of specified smoke free places …. …outdoor and indoor air quality issues, soil contamination… …food poisoinings, foodborne diseases, outbreaks and other communicable diseases carried by food or water…