Předmět: STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Téma 10: Společenská odpovědnost organizace VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. Fakulta ekonomických studií.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální profil společnosti Czasch spol. s r.o.
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Zavedení konceptu společenské odpovědnosti do orgánů veřejné správy
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Péče a pracovní vztahy Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Evropský sociální fond
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Facility management ČSN EN
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Národní konference kvality ve veřejné správě – Brno 2013
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Společenská odpovědnost firem jako součást firemní strategie
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Systém managementu jakosti
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Partnerství se soukromým sektorem v rozvojové spolupráci Michal Kaplan Česká rozvojová agentura Kulatý stůl na MZV Praha,
Společenská odpovědnost organizací
Marketingové prostředí
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
2.Marketingové prostředí
Záměr založení 16. odborné sekce Rady kvality ČR „KVALITA V ENERGETICE“ Daniel Jarchovský, ČEZ, a. s. Praha,
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
MARKETINGOVÝ MIX.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Předmět: Podnikový a personální management
Společenská odpovědnost firem Ing. Silvia Aguilar Bobadilla VŠE-Kostelecké horky
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
 Public relations se často překládá doslovně jako „veřejné vtahy“, avšak public relations jsou především procesem, jeho úkolem je tyto vztahy zlepšit.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
Model struktury strategického managementu
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Systém managementu jakosti
Priority Poslaneckého klubu ELS-ED na období
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Společenská odpovědnost a školy
Společenská odpovědnost firem
Společensky odpovědné podnikání
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Transkript prezentace:

Předmět: STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Téma 10: Společenská odpovědnost organizace VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. Fakulta ekonomických studií K atedra řízení podniku

SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST ORGANIZACE Corporate Social Responsibility DEFINICE Sociální odpovědnost firmy, organizace představuje vážné zvažování vlivu aktivit podniku, organizace na společnost, životní prostředí. EU: Dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí se stakeholders. Dobrovolný závazek podniku, organizace = snaha respektovat sociální i ekologická hlediska ve svých každodenních aktivitách a rozhodnutích Základní odpovědnost vůči legislativě = realizovat pouze to, co zákon dovoluje přijímat opatření a plnit úkoly pro naplnění základního cíle organizace veřejného sektoru: zkvalitňování služeb obyvatelům, požadavek udržitelného rozvoje spravovaného teritoria. Začlenění jako běžná součást procesů realizovaných organizací, úřadem v souladu s volebním programem trvalá součást plánování, kontroly, hodnocení

ZÁKLADNÍ PRVKY SPOLEČENSKÉ ODPOVĚDNOSTI Prvek odpovědnostiV ý z n a mPřisuzovaná váha Ekonomická Produkovat výrobky nebo služby a prodávat je se ziskem 4 Zákonná Naplňovat své ekonomické poslání v souladu se zákonnou úpravou 3 Etická Naplňovat očekávání společnosti na rámec požadavků legislativy 2 Dobrovolná Není společností očekávána, založena na individuálním posouzení a dobrovolné volbě 1

SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST ORGANIZACE (Corporate Social Responsibility – C.S.R) je kontinuální závazek podniků chovat se eticky a přispívat k ekonomickému růstu a zároveň se zasazovat o zlepšování kvality života zaměstnanců a jejich rodin, stejně jako lokální komunity a společnosti jako celku. To znamená, že: zákazník (občan) musí mít důvěru v kvalitu nabízených služeb a produktů a také v to, že organizace se řídí vhodnými etickými kodexy; ze strany organizace se dostane každému zaměstnanci řady projevů péče, včetně nabídky dalšího profesního vzdělávání; organizace respektuje potřeby ekologické ochrany regionu, kde působí; účelně spolupracuje s neziskovými organizacemi; organizace je schopna optimálně zhodnotit vložené investiční prostředky při respektování všech právních předpisů a závazků, které vyplývají z jejich společenských vazeb; Představitelé orgánů státní správy i regionální samosprávy musí být schopni přesvědčit širší veřejnost – občany, že jim jde o další pozitivní rozvoj státu a regionu, ve kterém působí.

SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST ORGANIZACE Vztah k zákazníkovi (občanovi): garance bezvadnosti, bezpečnosti, zdravotní nezávadnost výrobků a služeb, nepoužívání klamavé reklamy, neposkytování úplatků Vztah k dodavatelům (partnerům): respektování kriterií výběrových řízení, platební disciplína Vztah k zaměstnancům: posilování důvěry, BOZP dodržování ustanovení kolektivní smlouvy Očekávání organizace vůči zaměstnancům: zachování služebního tajemství, nepřípustnost sebemenších podvodů, preferování osobních zájmů, nezneužívání služebního postavení, ochrana životního prostředí

DŮVODY PRO PŘIJET Í SPOLEČENSKÉ ODPOVĚDNOSTI 1. Snaha vyhnout se vládním zásahům 2. Potřeba seberegulace aktivit 3. Vnímání ze strany veřejnosti Pro organizaci, úřad je výhodnější stanovit si vlastní sebeomezení a rámec svého chování, než respektovat zásah vlády jako reakci na nevhodné chování organizace. Organizace, úřady „výše“ postavené v systému státní správy a samosprávy mají významný vliv na chování „níže“ postavených institucí = jsou příkladem pro jejich jednání a aktivity. Roste zájem veřejnosti o transparentnost a určitou formu kontroly činnosti úřadu, organizace s důrazem na ekologické a sociální chování úřadu, organizace.

SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST ORGANIZACE pojetí Tři aspekty společenské odpovědnosti Činnosti organizace Sociální oblast Enviromentální oblast vypracování etického kodexu úřadu, organizace, transparentní chování, trvalý dialog s občany, protikorupční politika, ochrana duševního vlastnictví, kvalita a bezpečnost produktů a služeb zaměstnanecká politika, BOZP, péče o vyvážený pracovní i osobní život zaměstnanců, rovné příležitosti mužů a žen, dodržování lidských práv, vzdělávání a rekvalifikace za- městnanců úřadu, organizace, zákaz dětské práce vytvoření ekologické politiky, investice do ekologicky posky- tovaných služeb, ochrana přírodních zdrojů, aktivita vedoucích zam. ke snižování negativních dopadů na životní prostředí (recyklace, úspory energií. Obecně: existuje jedna a jediná společenská odpovědnost = používání zdrojů a aktivit vedoucích k naplnění cílů organizace veřejného sektoru v rámci zákonů. etické jednání organizace ve vztahu k vlastním zaměstnancům i okolí. naplňování tří základních aspektů společenské odpovědnosti

PILÍŘE C. S. R. Sociální pilíř Ekonomický pilíř Pilíř ochrany životního prostředí CSR – Společenská odpovědnost firem Integrace pozitivních postojů, praktik a programů do podnikatelské strategie firmy.

INTERNÍ A EXTERNÍ DIMENZE CSR Etika, morálka, kázeň, pracovní režim/pořádek Sociální a zdravotní podmínky pro zaměstnance i jejich rodiny Bezpečnost a ochrana zdraví při práci Přizpůsobení se změnám (šetrné a ohleduplné chování k zaměstnancům, dodavatelům i odběratelům) Řízení dopadů na životní prostředí a přírodní zdroje (regenerace, recyklace) dimenze Interní dimenze Externí dimenze Vztahy k okolí (občané, podnikatelská sféra) Globální podmínky (životní prostředí, přírodní zdroje, nové metody, techniky, inovace, …)

SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST ORGANIZACE s p o l e č n é c í l e Existence jednotných cílů, sdělených a sdílených všemi články organizace: způsob, jak se strategie dalšího rozvoje organizace, firmy, podniku sestavuje, zda strategii sestavuje pouze vrcholový management a potom je zaměstnancům vyhlášena jako závazná, jak jsou uplatňovány formy podílu zaměstnanců na rozhodování a řízení organizace, Celková orientace organizace. Její vedení je ochotno se orientovat: buď na jistotu nebo riskovat

DIMENZE IDENTITY PODNIKU VÝSLEDEK PŮSOBENÍ 4 DIMENZÍ IDENTITY PODNIKU: Produkty (Products) Firemní design (Corporate Design) Firemní komunikace (Corporate Communication) Kultura podniku (Corporate Culture) Společnost usilující o status společensky odpovědné firmy musí: neustále hodnotit, analyzovat získaná data formou zpětné vazby od svých stakeholderů vytvářet a modifikovat marketingovou strategii společnosti záměrem je dosažení a současně udržení si kladného hodnocení společnosti

E T I K A O R G A N I Z A C E Dodržování či obcházení zákonů, Budování vzájemné důvěry Dodržování smluvních závazků a termínů Pozitivní vztah k zaměstnancům Zneužívání mezer ve smluvních vztazích. Spoléhání na nepružnost soudů. Porušování platební disciplíny, placení daní Porušování zásad ochrany životního prostředí. Charakteristika: univerzální morálka, kterou organizace, firma přijímá a dodržuje; řada symptomů, které charakterizují žádoucí či nežádoucí chování, jako je: žádoucínežádoucí

P R A V I D L A J E D N Á N Í sociální normy a standardy jednání, zásady, pravidla vyjádření ideologie organizace, firmy Zažité zásady se projevují ve vztahu: K zákazníkům = chování k zákazníkovi jako prioritní osobě v činnosti organizace K zaměstnancům = vnímání ostatních zaměstnanců jako spolupracovníků, „jsme na jedné lodi“ K riziku = přehlížení či respektování rizika v každé situaci a činnosti organizace, firmy Ke konkurenci = korektní nebo agresivní přístup K podnikatelským zásadám = dodržování závazků a smluv, seriózní přístup ke kvalitě, spolehlivost dodávek

DIMENZE UDRŽITELNÉHO ROZVOJE Ekonomická dimenze = klíčová bez zachování hospodářské čin- nosti nelze zajistit ekonomický růst. nutno: udržet stejnou úroveň kapitálové základny – kapitál vyro- bený, lidský i přírodní, zvýšení tvorby kapitálových zdrojů vede ke zvyšující se zátěži prostředí Sociální dimenze zajišťuje: základní lidské nutnosti: výživu, čistou vodu, bydlení, zdraví sociální spokojenost, rozvoj osob- nosti, gramotnost, vzdělání pocit bezpečí, ochranu lidských práv, kulturní různorodosti Ekologická dimenze – je podstatná: lidská společnost a její aktivity se nemohou vymanit z přírody lidstvo je plně závislé na přírodních zdrojích, ekosystému a biosféře. nelze překročit únosnou kapacitu prostředí v globálním měřítku DIMENZE

INDIKÁTORY UDRŽITELNOSTI změna klimatu MOLDAN, B.: Ekologická dimenze udržitelného rozvoje, 1. vydáni. Praha: Karolinum, ISBN , s. 19 Hnací síla spotřeba fosilních paliv, skládky odpadů, těžba nerostných surovin, zemědělství Zátěž: emise skleníkových plynů Stav atmosférické koncentrace skleníkových plynů, průměrná teplota, stoupání mořské hladiny Dopad vliv na lidské zdraví, změna hojnosti a geografické rozložení biologických druhů, dostupnost vody Odpověď energetická daň, programy na úsporu energií, náhrada fosilních paliv, získání energie ze skládek, opatření ke snížení emisí fluorovodíku

ŽÍT LÉPE A DÉLE Living Longer, Living Better, IBM Global Social Segmemt, 2007