EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Advertisements

Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
POPULAČNÍ GENETIKA 6 faktory narušující rovnováhu populací
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Genetika populací, rodokmen
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Genetická variabilita populací  Pacient je obrazem rodiny a následně populace, ke které patří  Distribuci genů v populaci, a to jak jsou četnosti genů.
Populační genetika.
Populační genetika.
Genetika populací kvalitativních znaků
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Ochrana rostlinného a živočišného genofondu
Ekologie malých populací Jakub Těšitel. Malé populace # stochastická (náhodně podmíněná) dynamika # velké odchylky od Hardy-Weinbergovské rovnováhy #
NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH Náhodný výběr gamet z genofondu:
Příklady z populační genetiky
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Populační genetika Fenotypy, genotypy RNDr Z.Polívková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ – kvíz Ekosystém rybníka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 5/17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – mechorosty a kapraďorosty Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/15 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci VI Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost krevních skupin, mimojaderná dědičnost Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/11 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – ptáci II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám
EU peníze středním školám
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetika Přírodopis 9. r..
EU peníze středním školám
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
POPULAČNÁ GENETIKA..
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Molekulární biologie jako prohloubení učiva a opakování k maturitě Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: ročník čtyřletého gymnázia (septima – oktáva) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Genetika populací Metodika/anotace: Úkolem prezentace je objasnit význam genů z pohledu populace jako celku a jaký má vliv migrace a další činitelé na genom celé populace. Časový rozvrh: 35 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Genetika populací Populace dle ekologie: Soubor jedinců stejného druhu žijící na určitém místě v určitý čas. Významná je proměnlivost, struktura a dynamika populací. genofond Genetika vnímá populaci jako genofond – soubor všech alel všech členů populace. Vliv na genofond má samozřejmě jistá míra příbuznosti, populační dynamika, samotná velikost populace i způsob rozmnožování: – Nepohlavně (v podstatě klony) – U pohlavního rozmnožování rozlišujeme samooplození (= autogamie – rostliny, partenogeneze u živočichů) a alogamii (= panmixie - splývání gamet dvou různých jedinců)

Panmiktická populace Podmínky ideální panmixie: 1. Organizmy jsou diploidní (2n) 2. Rozmnožování je na principu náhody 3. Počítáme s jednou generací 4. Všichni potomci jsou plodní 5. Nepůsobí evoluční faktory: mutace, selekce, migrace a genetický drift 6. K velikosti populace je potřeba dodat, že právě způsob rozmnožování je tím hlavním faktorem. Čím je populace větší, tím více se štěpné poměry přibližují ideálu vyplývajícího z Hardy-Weinbergova zákona:

zákon Hardy– Weinbergův - popisuje matematicky panmiktickou populaci Frekvence alel: - frekvence - četnost (relativní zastoupení) dominantní alely A v genofondu …p - frekvence – četnost (poměrné zastoupení) recesivní alely a v genofondu …q p + q = 1 Frekvence genotypů: - pokud je stav populace stabilní, udržuje se v ní stálé složení genového fondu po neomezený počet generací → zákon Hardy– Weinbergův p 2 + 2pq + q 2 = 1 = (100%) p 2 ………. frekvence výskytu dominantních homozygotů, AA 2pq …….. frekvence heterozygotů, Aa (také označení H, viz následující strana) q 2 ………. frekvence recesivních homozygotů, aa

zákon Hardy– Weinbergův

Autogamická populace -nepodléhá Hardy-Weinbergovu zákonu -dochází k postupnému snižování frekvence heterozygotů a naopak vytváření čistých linií homozygotů P: AA x aa ↓ F1: 100% Aa ↓ F2: AA (25%) : 2Aa (50%) : aa (25%) ↓ pouze 50% z 50% ↓ atd.

Neexistuje typická čistá panmixie (protože by musela existovat nekonečně velká populace) ani autogamie, ale jen přechody mezi nimi, viz obrázek. ROMANOVSKÝ, Alexej. Obecná biologie. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 695 s.

Faktory ovlivňující genetickou rovnováhu Jak bylo řečeno, populace je dynamická jednotka s proměnnou strukturou, což se týká i genofondu a genetické rovnováhy Vnější a vnitřní vlivy mají dopad na tuto rovnováhu Dochází pak v každé další generaci k utvoření nové rovnováhy, často dosti odlišné od té předchozí Faktory, které ovlivňují rovnováhu: 1. Selekce - dána selekčním tlakem vnějšího prostředí (volba partnera…) 2. Mutace - dána mutačním tlakem, vliv mutace je ale závislý na selekčním tlaku 3. Migrace – migrace alel, vliv příchozích alel opět závislý na selekčním koeficientu 4. Genetický drift (posun) – náhodný posun ve frekvenci alel, pro malé populace významný činitel

Otázka k zamyšlení: Kde bychom našli v přírodě populace, které se blíží ideální autogamické a panmiktické populaci?

Zdroje: (k ) Panmixie: Vztah panmixie a autogamie v čase: ROMANOVSKÝ, Alexej. Obecná biologie. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 695 s.