Teorie komunikace 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové
2 Tento učební materiál vznikl za podpory OPVK 1.5 Název školy CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Číslo projektu CZ 1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Číslo DUM CSA_OPVK15_071 Předmět Český jazyk a literatura Tematický celek Komunikace Název materiálu Teorie komunikace Autor Mgr. Hana Voralová Datum ověření, třída , 4A Časová dotace 45 min. Pomůcky PC, flash disk Vzdělávací cíl Seznámení žáků se základní terminologií teorie komunikace.
Teorie komunikace Jazyková komunikace – informační, materiální a sociální spojení dvou a více jedinců Základní složky: informace (komunikát) komunikační prostředky komunikační síť komunikační aktivity
Teorie komunikace 1. Informace (komunikát) Hlavní článek, kvůli němuž se komunikace realizuje; společensky podmíněný myšlenkový obsah, který mluvčí předává adresátovi
Teorie komunikace 2. Komunikační prostředky a)Jazykový kód (jazyk) – systém znaků, ve kterém je komunikát přenášen b)Řečový signál (řeč) – konkrétní realizace přenosu komunikátu v příslušném systému znaků
Teorie komunikace 3. Komunikační síť a)Mluvčí (expedient) – původce řečového aktu, aktivní komunikant b)Příjemce (percipient) – adresát řečového aktu, pasivní komunikant c)Komunikační spojivo (kanál, médium)
Teorie komunikace 4. Komunikační aktivity a)Kódování – formování myšlenkového obsahu informace do jazykové podoby (mluvčí) b)Generování – přenos (mozek » řečové orgány) a transformace (vznik artikulovaných zvuků) c)Transfer – přenos přes komunikační spojivo (př. vlnění vzduchu) d)Smyslová percepce – sluchové vnímání a dešifrování e)Dekódování – přenos (ucho » mozek) a transformace na myšlenkový obsah (příjemce)
Komunikační model MLUVČÍ (expedient) PŘÍJEMCE (percipient) komunikát produkcerecepce komunikační kanál kódy, systémy znaků
Teorie komunikace Podmínkou pro úspěšné předání informace je užívání stejného jazykového kódu a pravidel kódování a dekódování ze strany mluvčího i příjemce.
Teorie komunikace Můžeš mi vysvětlit, proč jsi mi nedal vědět, že přijdeš později? Vždyť jsem nejmíň přede dvěma hodinama na Facebooku postoval, že přijdu pozdějš! Zdroj obrázku:
Teorie komunikace Doplňte odpovídající informace v souladu se situací z předchozího obrázku: Před dvěma hodinami vstupoval chlapec jako………..sdělení do komunikace se záměrem………………..Využil ale nevhodného komunikačního………,takže mu maminka, tedy…………sdělení, nemohla poskytnout…………Došlo mezi nimi tedy k…………Kdyby chlapec použil např…………….., byl by jistě v komunikaci s maminkou úspěšnější.
Zdroje a literatura: Odmaturuj z českého jazyka. Brno : Didaktis, s. r. o., ISBN Český jazyk a komunikace pro střední školy : komplexní opakování a příprava k maturitě. Brno : Diadaktis, s. r. o., ISBN Hoffmannová, J. a kol. Komunikace a sloh : učebnice českého jazyka pro střední školy. Praha : Fraus, ISBN