Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Člověk jako jedinec Osobnost
Prezentace Konference kariérového poradenství Březen 2012
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Osobnost Občanská výchova.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
VY_32_INOVACE_ 10 - Dynamické vlastnosti
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Temperament.
Analytická psychologie
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Galénova teorie Pavel Holinka, Vojtěch Hruška, Jan Pospíšil, Veronika Kučerová, Barbora Lázňovská.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Osobnost a temperament
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Schopnosti, nadání a talent
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
Temperament Pavel Šuranský.
Schopnosti Milana Reichlová.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Schopnosti Pavel Šuranský.
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
Schopnosti.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Typologie temperamentů
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Dynamické vlastnosti osobnosti
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 06 – Osobnost a temperament NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_11_Osobnost člověka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – DYNAMICKÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Inteligence.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Temperament, charakter, motivace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_16 Temperament
Člověk jako jedinec Osobnost
Dynamické vlastnosti – temperament
OSOBNOST sportovce.
Rysy osobnosti Temperament Charakter
Kejřová Psychologie.
PODOBNOST A ODLIŠNOST LIDÍ
Transkript prezentace:

Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016

 Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter

 Relativně stálé charakteristiky, kterými se jedinec vyznačuje a které ovlivňují jeho chování, prožívání a myšlení  Patří sem – schopnosti, temperament, charakter

 vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vykonávání nějaké činnosti  schopnosti nejsou vrozené, vznikají v činnosti na základě vloh (dispozice)  úspěch závisí na vůli, charakteru a houževnatosti Stupně schopností nadání - souhrn schopností určitého druhu, které umožňuje pozoruhodné výkony (herecké nadání)

talent - zvlášť vysoce rozvinutý souhrn schopností, umožňuje dosáhnout vynikající výkony (operní pěvkyně), jde o rozvinuté nadání genialita - mimořádně rozvinutý talent, umožňuje vytvořit vrcholná a epochální díla

Obecné - spojeny s obecnou inteligencí (př. moudrý, rozumný) - úspěšnost vykonávat mnoho činností - souvisí s inteligencí Specifické - speciální činnosti (př. hudební, herecké, matematické) - každý člověk má specifický druh schopností

Intelektové – rozumové - působí a formují se při řešení problémů a úloh, zjišťují se testy schopností (průměrný inteligenční kvocient je vyjádřen hodnotou 100 bodů) Umělecké - soubor schopností originálního, neobvyklého, tvořivého řešení (uplatňují se např. u malířů, zpěváků, sochařů) Senzomotorické - schopnosti spojené s pohybem a smyslovým vnímáním (uplatňují se u sportovců, tanečníků, při pracovních činnostech atd.) Paměťové – schopnost zachovat si v paměti informace (krátkodobá a dlouhodobá paměť) Numerické – schopnost operací s číselnými symboly

Tvořivost (kreativita) - soubor schopností, které umožňují tvůrčí činnost, jejímž výsledkem je něco nového, originálního - vyznačuje se flexibilním myšlením, použitím nových postupů, netypickými způsoby zpracování Inteligence - schopnost učit se ze zkušeností, řešit nové problémy, orientovat se v nových problémech - 75% je dána dědičností, 25% je dáno výchovou a vzděláním - Průměrná hodnota je IQ 100; hraničním pásmem je IQ 80; IQ 120 a více je nadprůměrné - K měření se využívají inteligenční testy Druhy: - Vrozená - Získaná učením

souhrn dynamických vlastností osobnosti projevuje se reakcemi na podněty (chování, prožívání, jednání) způsob, jakým reagujeme v různých situacích zahrnuje tendenci měnit nálady popisuje vzrušivost (ochotu reagovat na podněty) je vrozený

 Typologie Carla Gustava Junga - podle vztahu jedince k okolnímu světu EXTRAVERT: člověk otevřený, spontánní, komunikativní, otevřený, povrchní, společenský, přístupný, aktivní, snadno přizpůsobivý INTROVERT: člověk uzavřený, uzavřený, hluboké city, nerad se seznamuje s cizími lidmi, nerad se prezentuje na veřejnosti, opatrný, mlčenlivý, empatický, plachý, málo průbojný

 uzavřený  společenský  neuvážené jednání  bohatý vnitřní svět  komunikativní  málomluvný  otevřený  pasivní  upřímný  zdrženlivý  nemá rád změny  potřebuje činnost  má rád klid  uvážlivý  nemá rád větší společnost

 uzavřený  společenský  neuvážené jednání  bohatý vnitřní svět  komunikativní  málomluvný  otevřený  pasivní  upřímný  zdrženlivý  nemá rád změny  potřebuje činnost  má rád klid  uvážlivý  nemá rád větší společnost

Vyrovnaný = stabilní  nemění často náladu  stálý Nevyrovnaný = labilní  mění náladu, někdy velmi rychle  nestálý

Čtyři typy temperamentu dle Hippokrata (založil svou teorii na představě, že povahu člověka určuje převažující „tělesná šťáva“): SANGVINIK (krev) CHOLERIK (žluč) MELANCHOLIK (černá žluč) FLEGMATIK (hlen)

choleriksangvinikmelancholikflegmatik extravert labilnístabilní introvert

 Silné stránky: vážný, svědomitý, starostlivý, oddaný, citlivý, zodpovědný  Slabé stránky: přecitlivělý, pesimistický, tichý, neprůbojný, samotářský, nedůvěřivý, ostýchavý, uzavřený, bojácný

 Silné stránky: vyrovnaný, trpělivý, samostatný, dobromyslný, neovlivnitelný, klidný  Slabé stránky: lhostejný, nevášnivý, pohodlný, nepružný, váhavý, nerad mění své zvyky, málomluvný, netečný, pomalý

 Silné stránky: vášnivý, živý, aktivní, iniciativní, vnímavý, rychlý, samostatný  Slabé stránky: agresivní, výbušný, netrpělivý, prudký, vzdorovitý, sobecký, nevyrovnaný, podrážděný, vzteklý

 Silné stránky: optimistický, živý, aktivní, schopný, otevřený, společenský, zábavný, veselý, čilý  Slabé stránky: nerozvážný, lehkomyslný, povrchní, ovlivnitelný, nespolehlivý, nestálý

 flegmatik  cholerik  sangvinik  melancholik  nevyrovnaný extrovert  vyrovnaný extrovert  vyrovnaný introvert  nevyrovnaný introvert

extravert introvert labilní stabilní cholerik sangvinik melancholik flegmatik

 Není vrozený  Souhrn kladných a záporných vlastností, které se projevují v mravní stránce lidského chování a jednání  Projevuje se ve vztahu člověka k ostatním lidem, k práci, k přírodě i k sobě samému  Je řídící složkou jedince  Formuje se výchovou  Souvisí s ním svědomí – systém morálních hodnot