Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Člověk jako jedinec Osobnost

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Člověk jako jedinec Osobnost"— Transkript prezentace:

1 Člověk jako jedinec Osobnost

2 Pojem osobnost Napište prosím, co si pod tímto pojmem představujete? Můžete jmenovat nějaké osobnosti?

3 Osobnost Psychické vlastnosti osobnosti:
Mezi vlastnosti patří- temperament, schopnosti, charakter, motivy, postoje, volní vlastnosti.

4 Temperament Vyjadřuje nejobecnější charakteristiku každého člověka
Je to soubor převážně vrozených psychických vlastností, které určují dynamiku celého chování a prožívání osobnosti, projevuje se zejména způsobem reagování člověka (rychlost a síla reakce), dá se výchovou usměrnit jen částečně. Temperament se dělí dle těchto teorií:

5 Hippokratova teorie Sangvinik – živý, čilý, rychle reaguje, snadno se nadchne – netrpělivý Flegmatik – pomalý, rozvážný, klidný, spolehlivý, tolerantní – méně pružný a pohotový, někdy nerozhodný, netečný Cholerik – schopný pracovat s velkým vypětím, iniciativní – nevyrovnaný, proměnlivé nálady, nesnášenlivý, neovládající se Melancholik – vyrovnané tempo, smysl pro pořádek, pečlivost – podceňuje své schopnosti, těžce prožívá neúspěch, přecitlivělý, plachý

6 Kretschmerova konstituční teorie
Piknický typ- obézní, optimistický Astenický typ- vychrtlý, odtažitý Atletický typ- atletický, vyrovnaný Vyzkoušejte si test temperamentu:

7 Osobnost introvert extravert stabilita labilita sangvinik cholerik
flegmatik melancholik

8 Osobnost Extravert = zaměřen navenek, na realitu, je společenský, otevřený, přizpůsobivý Introvert = zaměřen více na sebe, svůj vnitřní svět, má bohatou fantazii a představivost, uzavřený, nespolečenský, váhavý Stabilita = vyrovnanost Labilita = nevyrovnanost

9 Charakter soubor psychologických vlastností osobnosti, projevuje se v chování a jednání člověka, projevuje se vždy ve vztahu člověka k člověku, k práci, k sobě formuje se především výchovou, někdy je označován jako emoční inteligence v češtině se setkáváme s označením povaha

10 Morálka a svědomí Morálka (mravnost) – soustava norem (zvyků, ideálů, pravidel), chování lidí ve společnosti odpovídajících době proměnlivým názorům na dobro zlo. Svědomí – vnitřní měřítko morálnosti našeho jednání. „vnitřní hlas“, který nás upozorňuje, že naše činy nejsou v souladu s naším osobním žebříčkem hodnot. Egoista – sobec, nestará se o mínění druhých. Altruista – obětavý člověk, prospěch druhých nadřazuje nad své zájmy.

11 Vlastnosti osobnosti Stálé a velmi obecné charakteristiky jedince, jimiž se vyznačuje. Na jejich základě můžeme předvídat, jak se asi zachová. Promítá se v ní: Inteligence Stavy osobnosti – rozpoložení, jimiž citově nebo postojem reagujeme na nějakou situaci Dovednosti Zkušenosti Schopnosti Kladné a záporné vlastnosti - kladné - pocity štěstí, spokojenosti, harmonické vztahy - záporné – i vedoucí ke konfliktům, neuspokojení, malá výkonnost.

12 Schopnosti vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vykonávání určité činnosti, jsou ukazatelem rozdílu v kvalitě, rychlosti a snadnosti osvojení si určitého výkonu u různých lidí za stejných vnějších podmínek. Schopnosti nejsou vrozené. Vyvíjejí se na základě vloh (anatomicko-fyziologických vlastností, které jsou vrozené). Stupně: Nadání- souhrn schopností jednoho druhu, který umožňuje pozoruhodné výkony Talent- zvlášť vysoce rozvinutý souhrn schopností, který umožňuje člověku dosáhnout vynikajících výkonů ve svém oboru Genialita- mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vytvářet vrcholná díla

13 Inteligence je schopnost řešit nově vzniklé situace; schopnost učit se ze zkušeností; schopnost přizpůsobit se; schopnost správného určení podstatných souvislostí a vztahů, pomocí nichž řešíme nové problémy a orientujeme se v nastalých situacích. je vrozená, nemůžeme tedy míru její existence ovlivnit, ale můžeme ji rozvíjet získáváním zkušeností vyjadřuje se hodnotou IQ – inteligenční kvocient, průměrná hodnota Vyzkoušejte si inteligenční testy:

14 inteligenci dělíme na :
Všeobecná inteligence - schopnost zachovat se účelně v dané situaci; Specifická inteligence – schopnost uplatnit se pouze v jediném oboru; Sociální inteligence – schopnost moudrého jednání v mezilidských vztazích; Emoční inteligence – schopnost vcítění se, naslouchání druhému (empatie).

15 Dovednosti Dovednosti- učením získané dispozice k určité činnosti
Dělíme je na: Rozumové Smyslově pohybové pohybové

16 Jaké dovednosti se vyvinou na základě:
Pohybových schopností – ladná chůze, vyjadřování pocitů pohybem, tancem, běh přes překážky, plavání, vymýšlení choreografie aj. Sociálního cítění – naslouchání lidem, vcítění, takt, umění říct správnou věc ve správnou chvíli, umění povzbudit atd. Výtvarného cítění – navrhování kostýmů, kulis, vyrábění šperků, malování, vyrábění keramiky, vyrábění grafiky, modelování, vyrábění loutek … Matematické schopnosti – užívání matematických vzorců, ovládání matematických operací, logické postupy řešení úloh.

17 Vůle Schopnost člověka realizovat své úmysly, dosáhnout vytyčených cílů a záměrů. K dosažení cíle potřebuje člověk určité vlastnosti např. : vytrvalost, zodpovědnost, rozhodnost, důslednost, zásadovost, pečlivost,

18 Chvíle zábavy – Procvičte si mozek
1. Pokračuj v řadě, písmenem nebo číslem, které logicky následuje: A,D,G,J…. 1,3,6,10… 2. Co patří místo otazníku? 198,195,191,?, 180 3. Z uvedených slov vyberte to, které nejvíce nepatří mezi ostatní: Jahody, třešně, brusinky, hrušky, maliny Máte zadány 3 slova (indicie), které slovo(heslo) mají společné – tropy, auto, subtropy Vyberte, která dvojice slov má podobný logický význam jako: Paříž – Eiffelova věž a) Káhira – pyramidy b) Berlín – vysílač c) Praha – Hradčany d) Londýn – Tower 6. Vyberte, co logicky nejvíce nepatří mezi ostatní: kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník, koule

19 Motivy Motivy – faktory, které vzbuzují, zaměřují a udržují chování (příčina chování) Každá lidská činnost je nějak motivována potřeby, zájmy, pudy, hodnoty, aspirace (nárok nebo naděje na nějaké postavení, titul, hodnocení poctu) – patří k základním vlastnostem osobnosti Určují, o co jedinec usiluje, co ho vede k určité činnosti a k čemu směřuje

20 Nejčastějšími motivy jednání člověka jsou:
1. potřeby, 2. zájmy, 3. hodnoty.

21 Potřeby Nedostatek nebo nadbytek něčeho, co se snažíme uspokojit, co potřebujeme k životu

22 Potřeby dělíme na : Psychické; Kulturní; Společenské; Estetické;
Tělesné; Vypracuj do sešitu: PL - otázka sova 13

23 Potřeby

24 Úkol: Přiřaď následující potřeby do kategorií: biologické, kulturní, psychické - tvořit odpočinku vidět dobrodružný film rozmnožování společenské uznání ochrana před zimou přátelství

25 Zájmy Zájmy – představují relativně trvalé zaměření lidí na určité oblasti předmětů; Dlouhodobá snaha zabývat se dobrovolně nějakou činností (např. hra na klavír, spor, tanec, čtení aj.) předmět zájmu je vždy spojen s hodnotou a citovou vazbou

26 Hodnoty Hodnoty – vyjadřují subjektivní hodnocení vlastností objektů, jevů a činností, které mají vztah k uspokojování potřeb (motivů). Hodnoty – to co je pro nás potřebné, důležité, čeho si ceníme, co obdivujeme; Každý člověk má hodnoty jiné;

27 Hodnoty dělíme na: Materiální (majetek, peníze, dům, auto);
Duchovní ( přátelství, kamarád, láska, rodina) Materiální i duchovní současně ( např. umělecké dílo s obrovskou finanční hodnotou a uměleckou hodnotou např. obrazy, starožitnosti, klenoty aj);

28 Já a oni Mínění (o mně); Sebepoznání; Sebehodnocení, sebekritika;
Reakce na různé situace; Chování k ostatním;

29 shrnutí Každý člověk je jedinečný – osobnost;
Svými povahovými vlastnostmi se od ostatních odlišuje; K vlastnostem patří – temperament, charakter, schopnosti a vůle; Vlastnosti můžeme měnit v průběhu života člověka jeho výchovou a sebevýchovou, pro kterou je důležité sebepoznání, sebehodnocení a sebekritika; Podmínkou úspěchu jsou nejen naše vlohy a schopnosti, ale také úsilí a práce.

30 Test: Osobnost- 1.část Jak lze charakterizovat melancholika?
a) rychlý, výbušný, společenský b) klidný, vyrovnaný, společenský c) přecitlivělý, plachý, nespolečenský d) klidný, pomalý, nespolečenský 2. Kam zařadíš pojem klidný? a) charakterová vlastnost b) schopnost c) zájem d) dovednost 3. Co z níže uvedeného nepatří mezi charakteristiky pojmu inteligence? a) řešit nové situace b) poučit se ze zkušeností c) orientace v problémech d)výborné studijní výsledky

31 Test – Osobnost 2. část 4. Co z uvedených temperamentů odpovídá následující charakteristice: výbušný, společenský, rychlý, nevyrovnaný, prudký sangvinik cholerik flegmatik melancholik 5. Jaká je průměrná inteligence ? – průměrný IQ 50-100 70-80 130 a více 90-100 6. Kam zařadíš pojem – práce s počítačem charakterová vlastnost inteligence dovednost temperament

32 Postoje Postoje – relativně stálý stav pohotovosti k určitému chování, jsou ovlivňovány potřebami, zájmy, osobností a její rolí ve skupině

33 Chování Odpovědi organismu na změny v jeho okolí Projevy chování:
Řeč – hlasitost, tempo, forma (hovorový, nářečí) Výraz – těla – pantomimika - tváře – mimika - gestikulace - vegetativní změny- červenání, blednutí Jednání – úkon (jednorázové), konání, činnost (dlouhodobé)

34 City naše chování tvoří jednotu s prožíváním
cit = prožitek našeho vztahu ke skutečnosti ( lidem, věcem, ..) může být příjemný – nepříjemný mluvíme o kladných – záporných citech kladné city – např. radost, sympatie, láska, nadšení.. záporné city – např. strach, smutek, zlost, závist..

35 Rozdělení citů kromě základního rozdělení citů na kladné a záporné, můžeme city dělit podle délky trvání a intenzity: nálady – dlouhodobé, nepříliš intenzivní afekty – krátkodobé, intenzivní, spojené s výraznými vnějšími projevy vášně – dlouhodobé, intenzivní

36 Druhy citů – podle zaměření, trvání, obsahu a zdroje podnětu:
Tělesné city – prožívání aktuálního stavu našeho těla (bolest, únava, hlad, žízeň,..) Citové reakce – krátkodobé stavy, reakce na podnět vlivu prostředí, mohou být útočné (hněv), obranné (strach, pláč, rozhořčení), sociální (obdiv, úcta, závislost) Citové stavy – nálady Citové vztahy – kladné (láska), neutrální(lhostejnost), záporné(nepřátelství) Vyšší city = city společenského vědomí, vznikají v průběhu začleňování jedince do společnosti

37 Těžké životní situace Člověk si při velkém tlaku, zátěži dostává do situace, kterou označujeme pojmem stres Faktory které u člověka vyvolávají stres nazýváme stresory Rozlišujeme stresory: individuální z nemoci skupinové sociální

38 Těžké životní situace Při překročení míry únosnosti stresu se může objevit tzv. stresová reakce Nejčastější formy stresové reakce: deprese – velmi hluboký, dlouhodobý smutek agrese – výhružná gesta, útok toxikomanická reakce – alkohol, drogy

39 Úkol: Těžké životní situace
Dokážete uvést příklady, co mezi ně patří? Dokážete zařadit o jaký druh stresoru se jedná? Jak dané situace co nejlépe řešit?

40 Test: Osobnost a citový život
Co z uvedeného popisuje nejlépe cit? naše osobní vlastnosti naše láska k rodičům souhrn všech našich vlastností, schopností a dovedností prožívání našeho vztahu ke skutečnosti – k lidem, věcem, zvířatům… Jak zjednodušeně podle charakteru dělíme city? kladné, záporné osobní, obecné hluboké, nízké dlouhé, krátké 3. Nálady jsou podle délky trvání a intenzity citovým stavem: dlouhodobým a velmi silným krátkodobým a hlubokým dlouhodobým, ale nepříliš intenzivním (hlubokým) krátkodobým, nepříliš silným

41 Test – osobnost a citový život 2. část
4. Mezi jaký druh potřeby patří potřeba uznání? biologická kulturní psychická skupinová Co z uvedených typů temperamentů odpovídá následující charakteristice: klidný, vyrovnaný, společenský, rozhodný sangvinik flegmatik melancholik cholerik 6. Co nepatří mezi motivační činitele (faktory)? potřeby zájmy aspirace inteligence


Stáhnout ppt "Člověk jako jedinec Osobnost"

Podobné prezentace


Reklamy Google