NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Tropické deštné lesy TEMA: Přírodní složky a oblasti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tropický deštný les.
Advertisements

TROPICKÝ DEŠTNÝ LES A POLOOPADAVÝ DEŠTNÝ LES
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES.
Tropické deštné lesy VY_32_INOVACE_Ze z 2
Deštné pralesy – pozdě na záchranu?
Tropický deštný les.
TROPICKÝ LES - PRALES.
Tropický deštný les.
Tropický deštný les.
TROPY Život v pralese.
Amazonie.
Tropický pás OK.
Přírodní krajiny světa = vegetační pásy
Cizokrajné ekosystémy
BIOM - TROPICKÝ DEŠTNÝ PRALES
Biomy - popis.
Tropický deštný les Obr. 1 – Rio Madre de Dios (Peru)
Tropické deštné lesy Anotace
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Zuzana Davidková Opava, 2010
Šířkové pásy tropický pás.
CIZOKRAJNÉ SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY
Biosféra Tropické deštné lesy
PŘÍRODNÍ ZEMSKÉ PÁSY.
Afrika Jižní Afrika I. Jan Dušek.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Tropický Deštný Les ‘‘Plíce Země‘‘.
Saharská Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Africké regiony- Východní Afrika Název sady: Zeměpis 7. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Africké regiony- Země Guinejského zálivu Název sady: Zeměpis.
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. Úvod 6% zemského povrchu přibližně 1/5všech lesů největší „lékárna světa“
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
AFRIKA VY_32_Inovace_01TR-1 autor : Mgr. Trčková Ivana ZŠ a MŠ Nedašov.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie – Jihovýchodní Asie Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Biosféra – světové rozložení Tomáš Kvasný Zeměpis červen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu pomocí.
Podnební pásy Elena a Eliška.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Biosféra – Tropické deštné lesy Tomáš Kvasný Zeměpis červen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu pomocí.
Tropické lesy.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová liána místní obyvatelstvo Tropický prales Amazonie.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_11_EKOSYSTÉMY_DEŠTNÝ PRALES ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_06_20 Lesy světa
NÁZEV: Asijské regiony TEMA: Japonsko
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_01.
Podnebí a přírodní krajiny Afriky
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES v pásu podél rovníku na pevninách i ostrovech
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES v pásu podél rovníku na pevninách i ostrovech
Saharská Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Krajina České republiky
Název školy: Speciální základní škola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: Zeměpis- 6. ročník VY__32_INOVACE_07_IV_Z6_tropy_subtropy.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
VY_32_INOVACE_11_Z_HORKÉ POUŠTĚ
Název školy: Základní škola T. G
Amerika – Podnebí a přírodní krajiny
Jméno autora výukového materiálu
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
AMAZON RAINFOREST Presented by Brenda Translate by Vladimir Music: Circle of Life by Elton John.
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
AUTOR: Mgr. Jitka Plaširybová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘI_31
Přírodní krajiny AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název : VY_32_inovace_16 - PŘ – PODNEBNÉ PÁSY – TROPICKÝ PÁS
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_11_Tropický pás
Základní škola, Hradec Králové
14. Přírodní krajiny světa - vegetační pásy
Austrálie AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_23_09_Z7_Skála
Tropický deštný les.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_21_PODNEBNÉ PÁSY
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Tropické deštné lesy TEMA: Přírodní složky a oblasti Země ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.1.05/

METODIKA Téma: Tropické deštné lesy ( Přírodní složky a oblasti Země) Autor: Petr Hlava Předmět: Zeměpis Ročník: šestý Anotace: Prezentace je věnována přírodním podmínkám vlhkého tropického pásu a problematice tropického deštného lesa. Obsah: Výkladová prezentace je tvořena pro žáky šestého ročníku. Určena je pro frontální výuku. Materiál je vytvořen pro práci s interaktivní tabulí a doplněn pracovním listem. Použité materiály: Zeměpis pro základní školy a víceletá gymnázia 6 ročník, Fraus, Plzeň, 2003.

C O JSOU DEŠTNÉ PRALESY ? Deštné pralesy jsou velmi husté, teplé, vlhké lesy. Jsou to druhově nejpestřejší místa na zemi, kde se vyskytují miliony různých druhů rostlin a živočichů. Název napovídá, že zde hodně prší, minimálně jednou za den. Obr. 1

K DE SE NACHÁZEJÍ DEŠTNÉ PRALESY ? Deštné pralesy se nachází v rovníkovém pásmu (tropech). Leží mezi obratníky Raka a Kozoroha. Obr. 2: Deštný prales nedaleko brazilského přístavu Manaus

Obr. 3 Vyznačte rovník a oba obratníky. Přiřaďte jméno státu k místu na mapě. Co mají společné? Kolumbie Kongo Brazílie Peru VenezuelaSurinam Mexiko Paua Nová Guinea Cejlon

Na mapě vidíš rozložení deštných pralesů. Dokážeš vyjmenovat alespoň pět dalších států, na jejichž území zasahují tropické deštné lesy? Použij školní atlas. Obr. 4

P RÁCE S UČEBNICÍ Na straně 64 máme tzv. klimadiagram. Pokus se na jeho základě charakterizovat základní znaky podnebí. 1. Jak četné jsou srážky? 2. Jaká je průměrná teplota? 3. Jaký je průměrný souhrn srážek za rok?

O DPOVĚDI Průměrná teplota jednotlivých měsíců je 25°C a během roku se příliš nemění. Během celého roku hodně prší. Srážky se pohybují mezi 150 mm – 300 mm. Roční úhrn srážek je tedy cca mm/rok.

T ROPICKÝ DEŠTNÝ LES Tvoří jej husté porosty stromů Stromy dosahují výšky až 100 metrů Les má výrazné stupňovité uspořádání Rozlišujeme patra – horní stromové – střední stromové – spodní stromové – keřové – přízemní Obr. 5

Horní stromové patro: Tvoří obří stromy, které jsou mnohem vyšší, než je průměrná výška. Je zde mnoho ptáků a hmyzu. Střední a spodní stromové patro: Horní části stromů. Toto listové prostředí je plné života. Vyskytuje se zde hmyz, ptáci, plazi, savci, a další. Keřové patro: tmavé, chladné prostředí, pod stromy, ale nad zemí. Přízemní patro: Prostředí, kde je neustále šero. Žijí zde největší zvířata v pralese a hodně hmyzu.

B IODIVERZITA Deštné pralesy mají vysokou úroveň biologické rozmanitosti. Žije zde mnoho živočichů, kteří nemají obdobu jinde na světě. Vědci se domnívají, že asi polovina rostlin a živočichů, které najdete na povrchu Země žije v deštných pralesech. Např. Spojené státy mají 81 druhů žab, zatímco Madagaskar, který je menší než Texas, má 300 druhů. Řada živočichů žije v symbiotických vztazích Symbiotický vztah je vztah, kdy si dva různé druhy poskytují výhody navzájem.

P ŮVODNÍ OBYVATELÉ Obživa - lov nebo zemědělství (např. banány, maniok a rýže), používají západní zboží (kovové hrnce, pánve a nádobí), jezdí pravidelně do měst měnit své produkty na trhu. Málo žije původním způsobem života. Řada z nich odsunuta nebo vyvražděna kvůli těžbě dřeva, ropy aj. Řada původních obyvatel žije v rezervacích, která jsou přísně střežena. Původní obyvatelé nemají protilátky na pro nás běžné nemoci. Jejich znalosti rostlin využívají firmy, které vyrábí léky.

Obr. 6 Obr. 7 Obr. 8

Obr. 9 Obr. 10 Afričtí Pygmejové jsou podmínkám deštného pralesa přizpůsobení malým vzrůstem. Domorodec s foukačkou, ve které je šipka napuštěná jedem Kurare.

R OSTLINY Nedostatek světla vede k tomu, že rostliny se snaží růst do výšky Řada rostlin je cizopasných a vyrůstají z jiných rostlin (orchideje, liány, bambusy) Zdroj

Ž IVOČICHOVÉ Nedostatek světla a malý rozhled vedl k tomu, že? Pohyb po větvích mezi stromy vedla k tomu, že? Většina živočichů žije v? Zvířata se spoléhají na sluch místo zraku a hlasovou komunikaci. Zvířata se naučila plachtit, skákat a pohybovat ve větvích. Většina zvířat žije ve vrcholcích stromů.

Obr. 11. Obr. 12. Obr. 14. Obr. 13. Obr. 15. Obr. 16. ORANGUTAN ANAKONDAŠIMPANZ KAPIBARA TUKAN JAGUAR Přiřaďte k obrázkům jméno zvířete.

P ROČ JSOU DEŠTNÉ PRALESY DŮLEŽITÉ ? poskytují domov pro mnoho rostlin a živočichů stabilizují světový klimat chrání půdu před povodní, suchy a erozí zdroj surovin pro výrobu léků a potravin domorodí obyvatelé v nich nacházejí obživu jsou využívány pro studium a turistiku

ZDROJE Obr. 1.: HILLEWAERT, Hans. Wikimedia commons: Rainforest at Puentes Colgantes.jpg : [online] [cit ]. Dostupné z WWW: g Licence: Creative commons Obr. 2.: HARRIS, Phil. Wikimedia commons: Amazon_Manaus_forest.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons Obr. 3.: DALET, Daniel. d-maps.com - World Europe and Africa centered (coasts, states, latitude) [On line] [cit ]. Dostupné z WWW: maps.com/carte.php?lib=world_europe_and_africa_centered_map&num_car=3278&lang=e n Licence: Copyright - Všechna práva vyhrazena Obr. 4.: MYOGO. Wikimedia commons : 800px-tropical wet forests.png: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: tropical_wet_forests.png Licence: Public domain Obr. 5.: BLUEDENIM. Wikimedia commons: Daintree Rainforest.JPG: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Public domain Obr. 6.: KELSON. Wikimedia commons: Brazilian-Indians.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Public domain Obr. 7.: PICO, Yves. Wikimedia commons: Parett haliti 1837a.JPG: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons

Obr. 8.: CARLOSAR. Wikimedia commons: Kaiapos.jpeg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Public domain Obr. 9.: MOVERTON. Wikimedia commons: African Pigmies CNE-v1- p58-B.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: B.jpg Licence: Public domain Obr. 10.: GAO, Jialiang. Wikimedia commons: Yahua Blowgun Amazon Iquitos Peru.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: _Peru.jpg Licence: Creative commons Obr. 11.: LTSHEARS. Wikimedia commons: OrangutanP1.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons Obr. 12.: THOLME. Wikimedia commons:, Standing jaguar.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons

Obr. 13.: BÖHRINGER. Wikimedia commons: Pan troglodytes3.JPG: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons Obr. 14.: KPALION. Wikimedia commons: Keel billed toucan.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons Obr. 15.: ABRAHAM. Wikimedia commons: Wahington ZOO capybara.JPG: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons Obr. 16.: EDUZAO88. Wikimedia commons: Cobra-Jibóia do exército.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Jib%C3%B3ia_do_ex%C3%A9rcito.jpg Licence: Creative commons