Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smíšené a listnaté lesy
Advertisements

Rozmanitost života v přírodě
vegetační pásma hlavní ekosystémy Země
VYPRACOVAL Šimon cigánek, 5.tř.
  CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_530_Př5     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
Co je to biom?.
Podnebné pásy 5. ročník.
Cizokrajné ekosystémy
PODNEBNÉ PÁSY.
TUNDRA A LESOTUNDRA.
ROZMANITOST PŘÍRODY V EVROPĚ
PODNEBNÉ PÁSY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Polární pásy se rozkládají na nejsevernější části severní polokoule - což je Arktida a nejjižnější části jižní polokoule - což je Antartktida.
Sabina Skácelová ZŠ Ilji Hurníka 2010
Za předpokladu použití psacích potřeb
Počasí a podnebí Vypracovala: Barbora Kondvárová.
TAJGA Pás jehličnatých lesů.
Podnebí (climate) a přírodní krajiny Ameriky – Opakování!
Rostlinstvo, živočišstvo
Podnebí a vegetace Asie
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Amerika – Přírodní krajiny
Biosféra – vegetační pásy a vegetační stupně
Biosféra.
Tropický pás savana a poušť
Podnebné pásy III. – 5. ročník / mírný podnebný pás /
Křížovka - Tropický deštný les
Živý obal Země ( rostliny a živočichové)
Fytogeografické člení zemského povrchu
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
1. ročník technického lycea
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Faiková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ ZEMĚPIS 6. ROČNÍK TEMA: Risk-biosféra ČÍSLO PROJEKTU:
ŠABLONY 32 VY_32_INOVACE_18_22_ROSTLINY A ŽIVOČICHOVÉ EVROPY.
Evropa rostlinstvo a živočišstvo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_ROZMANITOST_PODMINEK_ZIVOTA_NA_ZEMI
MÍRNÝ PÁS PŘÍRODOVĚDA 5.TŘ. Mgr. Renata Šimková.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Podnebné pásy – mírný pás
Podnebné pásy Mgr. Iveta Vališková
VEGETAČNÍ PÁSY.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Jméno autora výukového materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
VY_32_INOVACE_13_Z_LESY MÍRNÉHO PÁSU - TAJGA
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
Základní škola, Hradec Králové
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Přírodní krajiny AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název : VY_32_inovace_16 - PŘ – PODNEBNÉ PÁSY – TROPICKÝ PÁS
VY_32_INOVACE_20_Z_TUNDRA
Asie – přírodní krajiny
BIOSFÉRA stepi, lesy mírného pásu
Rostliny a živočichové Evropy Česká republika jako součást Evropy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Polární pás Co zde roste? Žije? Polární pustiny trvalé zalednění
Jméno autora: Bc. Petra Musilová
OBSAH PODNEBNÉ PÁSY TROPICKÝ PÁS SUBTROPICKÝ PÁS MÍRNÝ PÁS POLÁRNÍ PÁS
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_15_Podnebné pásy
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Šablona III/2 Tundra a lesotundra
Naše cestovní kancelář
VY_32_INOVACE_Z Evropa Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Přírodověda Podnebné pásy ( Mírný pás )
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:VY_32_INOVACE_06-08_Savci biomů světa, etologie Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:8. Datum vytvoření:

Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují s různými přírodními celky na Zemi – biomy, ve kterých žijí. savci Zkoumají jednotlivé oblasti, jejich typické znaky, rostlinstvo a živočišstvo, které v nich žije. Klíčová slova:Biom, tropické deštné lesy, savany, pouště, polopouště, stepi, lesy mírného pásu, tajgy, tundry, polární oblast, moře a oceány, etologie Druh učebního materiálu:prezentace

Savci biomů světa biomy jsou rozsáhlé přírodní celky na Zemi rostou v nich rostliny a žijí živočichové s podobnými nároky na prostředí v každém biomu se také vyskytují charakterističtí savci přizpůsobení zdejším podmínkám 1

Tropické deštné lesy rozkládají se v oblasti okolo rovníku, průměrné teploty zde dosahují 24 až 29 °C, dostatek vody zajišťují každodenní vydatné srážky převládají tu dřeviny, popínavé liány, orchideje a kapradiny ze savců tady žijí antilopa lesní, prase pralesní, buvol pralesní, levhart a různé druhy primátů (orangutan, gorila) tropické lesy produkují velké množství kyslíku, člověk je však intenzivně kácí, aby získal zemědělskou půdu, těžil dřevo a stavěl silnice, proto patří k nejvíce ohroženým biomům světa 2

Savany rozkládají se v tropickém pásu obou polokoulí, rozsáhlé savany najdeme v Africe střídají se zde delší období sucha a kratší období dešťů rostou tu vysoké trávy, občas se vyskytují stromy – baobaby žijí zde množí velcí savci, např. žirafy, antilopy, sloni, zebry, nosorožci, lvi, gepardi, hyeny na život v savaně mají vliv časté požáry, rozšiřování pouští i zemědělství, dále pak turistika a pytláctví 3

Pouště a polopouště jsou rozšířeny ve všech podnebných pásech, všechny se vyznačují velkým nedostatkem srážek, charakteristické jsou velké teplotní rozdíly mezi dnem a nocí rostou zde hlavně rostliny, které se přizpůsobily nedostatku vody, např. kaktusy a pryšce žijí tu pískomilové, fenci, velbloudi zemědělství a pastva dobytka na okrajích pouští přispívají k rozšiřování pouště, tím jsou ohroženi zdejší drobní savci i lidé, kteří na okrajích pouští žijí 4

Stepi jsou to travnaté biomy mírného pásu severní i jižní polokoule, srážek je zde nedostatek, je jich tak málo, že tu nerostou stromy rozsáhlé stepy se nacházejí ve střední Asii a na Ukrajině žijí zde hlavně křečci, sysli, hraboši, bizon americký, lama guanako většina stepí je dnes rozorána a intenzivně zemědělsky využívána 5

Lesy mírného pásu rozkládají se na severní polokouli, zimní období trvá tři až čtyři měsíce, nejvíce srážek zde spadne v létě původní listnaté lesy byly většinou vykáceny, na jejich místě byly vysazeny převážně smrkové monokultury, část vykácených lesů člověk přeměnil na pole, louky a pastviny mnozí původní savci byli téměř vyhubeni, např. vlk nebo kočka divoká, u nás je to např. rys ostrovid na Šumavě nebo bobr evropský na jižní Moravě, ze Slovenska k nám občas přechází medvěd hnědý 6

Tajga (severské jehličnaté lesy) rozkládají se ve studeném pásu na severu Evropy, Asie a Severní Ameriky, zimy jsou velmi chladné, krátké léto bývá teplejší rostou zde hlavně neopadavé jehličnaté dřeviny (smrky, borovice, jedle), k biomu tajgy patří také rašeliniště v tajze žijí např. veverky, bobři, zajíci, lišky, losi, soboli, kuny, rysi, vlci, medvědi hnědí v současné době dochází v tajze k rozsáhlému kácení lesů, lesní porosty jsou ovlivněny i znečišťujícími látkami a kyselými dešti 7

Tundry rozkládá se ve studeném pásu především severní polokoule, kde navazuje na tajgu, po většinu roku jsou zde velmi nízké teploty a půda promrzá do velké hloubky, v období léta rozmrzá do hloubky několika centimetrů v tundře rostou pouze lišejníky, mechy, zakrslé vrby a břízy, klikva žijí tady např. sobi a pižmoni 8

Polární oblast dále k severu přechází tundra v polární oblast ze savců se tu vyskytují např. zajíc bělák, liška polární, sob polární, na pobřeží tuleni a medvěd lední 9

Moře a oceány pokrývají největší část zemského povrchu, najdeme zde velké množství rozmanitých organizmů, také někteří savci se dobře přizpůsobily tomuto prostředí pouze ve vodním prostředí žijí např. velryby, kosatky, delfíni a vorvani ve vodě i na souši žijí mroži a tuleni život v mořích a oceánech je vážně ohrožován znečištěním všech druhu a intenzivním rybolovem 10

Etologie etologie je věda, která studuje chování živočichů, vychází především z poznatků zoologie a ekologie chování živočichů může být vrozené, získané, ochranné, obranné, komfortní, rozmnožovací, sociální, dorozumívání 11

Opakování Vysvětlete pojem biom. Jmenujte jednotlivé biomy a stručně charakterizujte jejich přírodní podmínky. Ke každému biomu přiřaďte charakteristické zástupce savců. Jak ovlivňuje člověk svou činností jednotlivé biomy?

Použité zdroje: 1.Vegetation-no-legend. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit ]. Dostupné z: 2.African Forest Buffalo. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit ]. Dostupné z: 3.Spotted hyena2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z: 4.Dromedary.02. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit ]. Dostupné z: 5.Europäischer Ziesel in Hockstellung. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit ]. Dostupné z: 6.Beaver Yearling Grooming Alhambra Creek In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2009 [cit ]. Dostupné z: 7.Squirrel germany. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z: strolling reindeer. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 9.Ursus maritimus in Alaska. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2004 [cit ]. Dostupné z: 10.Orca 2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit ]. Dostupné z: 11.Wystawa Psów Rasowych WRO 13. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z: