Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Vznik a složení půdy Vznik půdy
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Elektronická učebnice - I
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU – 6 - půdy_CR AnotacePrezentace – půdy České republiky AutorMgr. Michaela Eisenhammerová JazykČeština Očekávaný výstupŽáci.
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA.
PŮDA.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Půda.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pedosféra.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Krajina biosféra hydrosféra sociosféra.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3420 NázevPůdy a zemědělství ČR Téma hodinyZemědělství ČR PředmětVlastivěda.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Pedosféra.
David Fischer a Ladislav Odvárka 9.A
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady

Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Vznik a složení půd Pedosféra = půdní obal Země Vyrůstají z něho zelené rostliny, které poskytují obživu a vytvářejí kyslík Svrchní část zemské kůry je stále narušována vnějšími činiteli (voda, led, vítr, změny teploty, kořeny rostlin) a zvětrává. Zvětraliny se postupně mění v půdu. pevné částice (jíl, prach, jemný písek, drobné kamínky neživá složka půdní voda, vzduch odumřelé části rostlin, zbytky živočichů humus Půda kořeny živých rostlin živá složka mikroorganismy, půdní bakterie drobní živočichové (dešťovky, brouci, mravenci, krtci, …

Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Půdní profil obsahuje tyto vrstvy: humusová vrstva zvětralá matečná hornina matečná hornina Půdní profil Půdní profil je svislý průřez půdou od povrchu po matečnou horninu

Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Půdy v ČR Černozemě – nejúrodnější půdy, vyskytují se v rovinách (Polabí, Poohří, moravské úvaly) Hnědozemě – zemědělsky využívány pro pěstování pšenice, kukuřice, cukrové řepy Hnědé lesní půdy – nejrozšířenější u nás, vyšší nadmořské výšky, pěstují se nenáročné plodiny – oves, brambory, řepka Glejové půdy – vysoká hladina podzemní vody – pánve v jižních Čechách, Ostravsko, Sokolovsko Podzolové půdy – nejméně úrodné (vymývání živin) – horské oblasti Nivní půdy – v blízkosti velkých řek Rendziny – vápenaté půdy

Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis

Poškozování půd = degradace půdy Obrovské množství půdy je každý rok poškozováno díky erozi (vodní, větrná, chemická), zasolování a lidským aktivitám. Degradace půdy snižuje úrodnost půdy = méně potravin.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis louka = meadow zemědělská půda = agricultural vinice = vineyard degradace = degradation spodní voda = ground water matečná hornina = parent rock Půda = soil půdní eroze = soil erosion mravenec = ant les = forest

Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Test Jaké půdy převládají v našem regionu? Co se na nich pěstuje? Jak vzniká půda? Z čeho se skládá půda? Co je to humus a jak vzniká? Jak lze zabránit erozi půdy?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Použité zdroje: