NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Půdy:.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Česká republika Půdní pokryv Z_103_Česká_republika_Půdní_pokryv
PEDOSFÉRA.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
PEDOSFÉRA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.29 –PŮDA JAKO ZRCADLO KRAJINY- pracovní list
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Pedosféra.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
NÍŽINY V ČESKÉ REPUBLICE
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3420 NázevPůdy a zemědělství ČR Téma hodinyZemědělství ČR PředmětVlastivěda.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_10 TEMA:
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_06 TEMA:
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_01 TÉMA:
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_07
David Fischer a Ladislav Odvárka 9.A
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Půdy.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA: Z – 9.A - Půdy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

 Tento digitální učební materiál je určený pro výklad učiva ZEMĚPISU 9. ročníku.  Je vytvořen v programu Microsoft PowerPoint.  Obsahuje základní přehled učiva o půdách České republiky.  Po prezentaci by žáci měli znát základní informace o půdách, co je půda, vysvětlit půdní profil, určit půdní druhy a půdní typy, podle obrázků poznat, o kterou půdu jde atd.  Prezentace obsahuje také několik otázek na zopakování učiva na konci hodiny, poté si žáci vše zkontrolují v přiložených odpovědích.  Jako doplňující pomůcka k této prezentaci byla využita nástěnná mapa České republiky.

Zeměpis pro 9. ročník

 Půda  směs nezpevněných částic  tvoří měkkou pokrývku zemského povrchu  je tvořena – částicemi minerálů, hornin, organickou hmotou, vodou a vzduchem  Půdotvorní činitelé  matečná hornina – pískovec x sopečná hornina  utváření terénu – svahy x roviny  klima – teplota a srážky  život – živé mikroorganismy  čas – více času = kvalitnější půda

 tvořen půdními horizonty  horizont O – orniční horizont  horizont A – humusový horizont  je tmavý  bohatý na organické látky  horizont B – zvětralý horizont  má hnědo-žlutou barvu  bohatý na minerální látky  horizont C – matečná hornina  kamenitý a jílovitý přechod  podloží - hornina

 podle obsahu jílovitých částic  černozemě  velmi úrodné  půdy nížin do 350 m nad mořem  jižní Morava, Česká tabule  velká vrstva humusu cm  pěstuje se – kukuřice, cukrová řepa, pšenice a slad  hnědé země  nejrozšířenější v ČR  středně úrodná  do nadmořské výšky 500 m  pěstuje se – obilniny  podzolové půdy  málo úrodné  do nadmořské výšky 700 m  obvykle kyselé půdy  pěstuje se - brambory černozem hnědozempodzol

 nivní půdy  v širokých údolích dolních toků řek  Morava, Labe, Odra  méně úrodné  půda luk  solné půdy  vznikají nahromaděním solí v půdě  minerální podklady  suché oblasti (Dyjsko-svratecký úval)  málo vhodné pro zemědělství  rašeliništní půdy  horské oblasti  Hrubý Jeseník, Krkonoše, Krušné hory nivní půda zasolená půda těžba rašeliny

 podle velikosti zrn (zrnitosti)  písčitá půda  obsah jílovitých částic < 10%  voda snadno prosakuje  snadno se obdělává  hlinitá půda  obsah částic 30 – 45%  přiměřené propouštění vody  zemědělsky využitelná  jílovitá půda  obsah částic 60 – 75%  vlhká mazlavá  těžko zemědělsky využitelná  půdní druhy jsou často kombinované  písčitohlinité půdy, hlinitopísčité půdy

 Co je to půda? ……………………………………………………………………………  Jaké půdotvorné procesy znáš? ……………………………………………………………………………  Podle čeho určujeme půdní typy a druhy? ……………………………………………………………………………  Vyjmenuj půdní typy. ……………………………………………………………………………  Vyjmenuj půdní druhy. ……………………………………………………………………………

 Co je to půda? Nezpevněná směs částic, měkký povrch země  Jaké půdotvorné procesy znáš? Např.: Klima, mikroorganismy a čas  Podle čeho určujeme půdní typy a druhy? Půdní typy určujeme podle obsahu jílových částic, půdní druhy podle velikosti zrn  Vyjmenuj půdní typy. Např.: Černozem, hnědozem, podzol  Vyjmenuj půdní druhy. Např.: Písčité půdy, hlinité půdy, jílovité půdy

  Soubor:Soil profile.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, , 00:35 Náhled verze z , 00:35 [cit ]. Dostupné z WWW:.  Soubor:Black dirt in Black Dirt Region.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, , 04:03 Náhled verze z , 04:03 [cit ]. Dostupné z WWW:.  Soubor:BrownSoil.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, , 08:32 [cit ]. Dostupné z WWW:.  Soubor:Podzol.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, , 13:58 [cit ]. Dostupné z WWW:.  Soubor:Meander-Cuckmere River-MT.JPG. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, , 23:38 Náhled verze z , 23:38 [cit ]. Dostupné z WWW:.  Soubor:Salinity.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, , 17:30 [cit ]. Dostupné z WWW:.  Soubor:Torfabbau-.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, , 16:40 Náhled verze z , 16:40 [cit ]. Dostupné z WWW:.  Dále: vlastní autorské dílo