Okamžitá rychlost Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Advertisements

nerovnoměrného pohybu tělesa
ROVNOMĚRNÝ POHYB PO KRUŽNICI dostředivé zrychlení.
Dráha, rychlost, čas.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Pohyb a jeho druhy Co je to pohyb? Co všechno lze nazvat pohybem?
Kinematika 3. RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová VY_32_INOVACE_F1r0203.
Rychlost rovnoměrného pohybu
Jak můžeme popsat pohyb?
DRÁHA A RYCHLOST HMOTNÉHO BODU DRÁHA HMOTNÉHO BODU  Trajektorie pohybu je geometrická čára, kterou hmotný bod opisuje při pohybu.  Trajektorií.
Druhy pohybu – rovnoměrný, nerovnoměrný
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Rychlost a měření rychlosti
Kinematika 4. PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová
KINEMATIKA - popisuje pohyb těles - odpovídá na otázku, jak se těleso pohybuje - nezkoumá příčiny pohybu.
Řešení domácího úkolu ● Ultralehké letadlo se pohybuje rychlostí 360 km/h. Jaká je jeho rychlost v metrech za sekundu (m/s) ? 1 km = 1000 m 1 h =
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_31.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_703.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Pohybová energie - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Čas pohybu Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
M ECHANICKÝ POHYB Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
Rychlost Název školy: Základní škola Brána Nová Paka Autor: Bohumír Včelák Název: VY_32_INOVACE_7_08_FY_Rychlost Téma:Rychlost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_54_POHYB TĚLES TEMA: FYZIKA.
Výkon Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Měření rychlosti. Přemýšlej Značka: v(z angl. velocity) Jednotky: (metr za sekundu) nebo Rychlost.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.28_Rychlost_draha_cas Datum:
VY_32_INOVACE_Pel_II_18 Soustavy rovnic – slovní úlohy6
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PRŮMĚRNÁ A OKAMŽITÁ RYCHLOST
Procvičování znalostí z rychlosti rovnoměrného pohybu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Grafické znázornění pohybu
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_16_FYZIKA
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Povrchové napětí VY_32_INOVACE_22_Povrchove_napeti
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Souhrnná cvičení-pohyb těles
VY_32_INOVACE_F7-001 FYZIKA 7.ROČNÍK RYCHLOST Název školy
Průměrná rychlost – úlohy II
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Průměrná rychlost VY_32_INOVACE_06_Průměrná rychlost
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Graf závislosti rychlosti na čase
Nerovnoměrný pohyb.
Fyzika – vyhledávání hodnot z grafů.
MECHANIKA.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Transkript prezentace:

Okamžitá rychlost Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách VY_32_INOVACE_09_Okamžitá rychlost

Otázky: Jak jsme počítali průměrnou rychlost pohybu tělesa? Pohybuje se těleso touto rychlostí po celou dobu (cyklista, chodec, automobil,...)?... dráhu, kterou těleso celkem urazilo, dělíme časem, po který se těleso pohybovalo... těleso se v určitém okamžiku mohlo pohybovat rychleji (např. když se pohybovalo do kopce), v jiném pomaleji (když se pohybovalo z kopce)... tachometrem Z tohoto důvodu se zavádí další veličina – okamžitá rychlost Jedná se o fyzikální veličinu, neboť se dá změřit. Čím měříme okamžitou rychlost pohybu osobního automobilu?

Měřidla okamžité rychlosti pohybu Poznáš, k jakému měření rychlosti pohybu těles tato zařízení konkrétně slouží? Měří okamžitou rychlost pohybu automobilu Měří okamžitou rychlost pohybu kola s cyklistou Měří okamžitou rychlost větru ANEMOMETR Měří okamžitou rychlost větru ANEMOMETR Princip: Ze známého obvodu kola a počtu otáček za sekundu se dá spočítat dráha, kterou těleso urazilo za jednu sekundu a tudíž okamžitá rychlost v m/s. Princip: Ze známého obvodu kola a počtu otáček za sekundu se dá spočítat dráha, kterou těleso urazilo za jednu sekundu a tudíž okamžitá rychlost v m/s.

Přední kolo bicyklu má obvod 2,2 m a při jízdě z kopce se otočí šestkrát za sekundu. Jakou rychlostí jede cyklista? o = 2,2 m (obvod kola) n = 6 otáček za sekundu v = ? m/s za 1 otáčku urazí... 2,2m za 6 otáček urazí ,2 = 13,2 m v = 13,2 m/s = 13,2. 3,6 km/h = 47,52 km/h Rychlost pohybu cyklisty je 13,2 m/s.

Radary K čemu se používají?... policisté jimi zjišťují okamžitou rychlost pohybu aut - využívají elektromagnetické vlnění a princip tzv. Dopplerova jevu Jedním z nejběžnějších příkladů, jak lze Dopplerův jev pozorovat, je změna výšky tónů vydávaných sirénou na vozidle projíždějícím okolo pozorovatele. Rychlost v mořeplavbě, letectví a meteorologii K měření rychlosti v uzlech sloužilo zařízení zvané log, které se spouštělo z paluby pohybující se lodi. Šňůra logu byla opatřena plováky a ve vzdálenostech 14,4018 metrů byly na ní navázány uzly. Údaj v uzlech byl dán počtem uzlů prošlých rukama námořníka za 28 sekund (čas se měřil přesýpacími hodinami). Uzel je definován jako jedna námořní míle (1852 m) za hodinu: 1 uzel = 1852 m/h = 1,852 km/h Později se k měření využívalo vrtulky, které se roztáčela proudem vody nebo vzduchu. Čím rychleji se těleso pohybovalo, tím rychleji se otáčela. Dnes se stále častěji pro měření okamžité rychlosti využívá satelitní systém GPS. Později se k měření využívalo vrtulky, které se roztáčela proudem vody nebo vzduchu. Čím rychleji se těleso pohybovalo, tím rychleji se otáčela. Dnes se stále častěji pro měření okamžité rychlosti využívá satelitní systém GPS.

Znázornění okamžité rychlosti pohybu 1. Směr pohybu tělesa v daném okamžiku 2. Velikost rychlosti v daném okamžiku Pro znázornění (zakreslení) této veličiny musíme znát: Okamžitá rychlost se dá zakreslit pomocí orientované úsečky – úsečka se šipkou Fyzikální veličiny, které jsou určeny směrem i velikostí, se nazývají vektory (síla, okamžitá rychlost) Fyzikální veličiny, u nichž nepotřebujeme znát směr, se nazývají skaláry (hustota, teplota, čas, hmotnost, délka)

Konkrétní příklad znázornění okamžité rychlosti pohybu v1v1 v2v2 Na obrázku je znázorněna trajektorie pohybu hozeného míčku. Vektorem v 1 je znázorněna okamžitá rychlost míčku v bodě A Vektorem v 2 je znázorněna okamžitá rychlost míčku v bodě B A B Vektor okamžité rychlosti je vždy tečnou k trajektorii

Čtení z grafu závislosti okamžité rychlosti na čase I. Tomáš jel s otcem v pátek z Prahy na chatu. Každých 10 minut si opsal rychlost z tachometru a vyznačil ji do grafu. Poznáš z grafu následující údaje? a) Kdy asi vyjel na dálnici a kdy z ní sjeli?b) Jak dlouho projížděli Prahou?c) Za jak dlouho dojeli na chatu? d) Otec mu radil, aby body v grafu spojil úsečkami. Proč by byl pak graf chybný ?

Čtení z grafu závislosti okamžité rychlosti na čase II. V grafu jsou zaznamenány okamžité rychlosti pohybu Vlaďky v jednotlivých okamžicích po celou trasu pohybu. a) Poznáš z grafu, v jakých okamžicích se pohybovala do kopce?b) Kdy jela Vlaďka z kopce?c) Kdy jela Vlaďka po rovině?

Zdroje: miliardy_ html xwzXucSwe15yy&r=tab Mgr.RAUNER, Karel, et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN