Hypotézy ve výzkumu Kateřina Vlčková Přednášky: Základy pedagogické metodologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistické testy z náhodného výběru vyvozuji závěry ohledně základního souboru často potřebuji porovnat dva výběry mezi sebou, porovnat průměr náhodného.
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Ideový závěr Co si mám z přednášky odnést (+ komentáře k užití statistiky v biologii)
Testování statistických hypotéz
Lineární regresní analýza Úvod od problému
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Testování hypotéz vymezení důležitých pojmů
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Kontingenční tabulky Závislost dvou kvalitativních proměnných.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
Zdravá škola.
Testy významnosti Karel Mach. Princip (podstata): Potvrzení H O Vyvrácení H O →přijmutí H 1 (H A ) Ptáme se:  1.) Pochází zkoumaný výběr (jeho x, s 2.
Lineární regresní model Statistická inference Tomáš Cahlík 4. týden.
Korelace a elaborace aneb úvod do vztahů proměnných
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Koncipování empirického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Inteligence a výběr partnera:
Fitování Konstrukce křivky (funkce), která co nejlépe odpovídá naměřeným hodnotám. - může podléhat dodatečným podmínkám Lineární vs. nelineární regrese.
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
PSY717 – statistická analýza dat
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Jak statistika dokazuje závislost
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Téma Hypotézy ve výzkumu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Testování hypotéz Otestujte,… Ověřte,… Prokažte,… že střední věk (tj.  ) …činí 40 let (= 40) …je alespoň 40 let (≥ 40)
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Pedagogika jako vědecká disciplína
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Psychologie výchovy a vzdělávání
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Úvod do psychologie II. přednáška
Úvod do induktivní statistiky
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
Rodičovství biologické a pěstounské
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Hypotézy ve výzkumu Kateřina Vlčková Přednášky: Základy pedagogické metodologie

Význam hypotéz Výzkumný problém  určuje základní orientaci výzkumu  ale nevyjadřuje dostatek informací ke směřování výzkumu.  Je třeba formulovat hypotézy. Hypotézy jsou  konkrétnější,  rozmělní výzkumný problém na menší části,  vedou celou linii výzkumu,  přijímají se či zamítají (nepotvrzují se či nevyvrací!!)  data hypotézu buďto podporují nebo ne

Formulace hypotéz  Formulace výzkumného problému  Jaký je vliv učitelova stylu vyučování na výkon žáků?  Formulace hypotéz  H1 U učitele ZŠ, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci pozitivnější postoj k jeho vyučovacímu předmětu než u učitele, který má direktivní styl vyučování.  H2 U učitele ZŠ, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci méně vědomostí než u učitele, který má direktivní styl vyučování.

Výzkumná hypotéza  Predikce týkající se pozorovaného jevu založená na teorii.  Každá hypotéza je doprovázena svým zdůvodněním  vysvětlením na základě teorie Příklad: H: Předchozí znalosti ovlivňují efektivitu elaboračních strategií u žáků. Předpokládáme, že pokud je žákům při studiu neznámého materiálu poskytnuta nějaká kontextová opora (např. obrázek), dojde k podpoření aktivace odpovídajícího schématu, která je podobná aktivaci, která se objevuje u známých materiálů, k nimž jsou kontextové opory dostupné. („schema theory“ je použita k vysvětlení, proč by měly předchozí znalosti zprostředkovávat efektivitu elaboračních strategií) (zdroj: Gall)  Pokud výzkum neplánuje testovat hypotézy odvozené z teorie, pracuje s výzkumnými otázkami a cíli a k nim uvádíme podobné zdůvodnění.

Pravidla formulace hypotéz (Gavora) 1/ Hypotézy jsou vědecká tvrzení, formulují se jako oznamovací věty  nezaměňovat je s výzkumnou otázkou (problémem)! 2/ Hypotézy vyjadřují vztah alespoň dvou proměnných  rozdíly (víc, častěji, silněji, výš, odlišné)  vztahy (pozitivní, negativní souvislost, korelace)  následky (čím – tím, jestliže –pak, jak – tak, když – pak,..) 3/ Hypotéza musí být ověřitelná (testovatelná), musí se být potenciálně falzifikovatelná. Proměnné se musí dát měřit nebo kategorizovat:  věk – 16, 17,..; pohlaví – žena, muž;  oblíbenost (míra oblíbenosti na škále)  X kvalita života – je třeba najít indikátory kvality života

Podmínky výzkumných hypotéz 1/ objasňuje všechny známé fakty a je s to předvídat nové,  slučitelná / v souladu s prověřenými fakty,  z více soupeřících hypotéz dáme přednost té, kt. jednotným zp. vysvětluje největší počet těchto faktů 2/ nová hypotéza nemá být v rozporu se známými teoriemi téže oblasti, jejichž pravdivost už byla prokázána X může být i v rozporu  stará teorie je její specif./dílčím případem, nová obecnější teorie zahrnuje širší okruh jevů 3/ odpovídá principům vědeckosti 4/ její experimentální a praktická ověřitelnost  principiální a technická ověřitelnost Fáze: zdůvodňování hypotézy  prověření hypotéz pozorováním, experiment, aj. = soustava hypotéz je východiskem pro operacionalizační fázi výzkumu => vědec. teorií n. zamítnuty Odlišovat vědecké hypotézy (o vzniku vesmíru) X výzkumné hypotézy

Kdy formulujeme výzkumné hypotézy?  Zobecňujeme na populaci  Tj. máme náhodný, reprezentativní výběr, adekvátní velikost vzorku pro dané zobecňování  Tj. plánujeme používat statistické testy k doložení vztahů (závislostí a rozdílů)  Vědecké hypotézy z podstaty věci neformulujeme pro:  Deskriptivní výzkumný problém  A ve výše zmíněných případech  V kvalitativním výzkumu se s hypotézami pracuje bez výše uvedených podmínek ad 1.

Potvrzování hypotéz?!  Mluvit spíše o přijmutí či zamítnutí hypotézy  než o jejím potvrzení nebo dokázání Např. testujeme nulovou hypotézu: Není rozdíl mezi dívkami a hochy v míře určité aktivity ve výuce. a) Ukáže-li statistický test, že rozdíl v aktivitě je, zamítáme nulovou hypotézu a přijímáme alternativní.  Alternativní hypotéza říká, že rozdíl v dané aktivitě existuje. b) Naopak ukáže-li test, že rozdíl v aktivitě je neprůkazný, přijímáme nulovou hypotézu, protože se ji nepodařilo falzifikovat.  Přijímání či zamítání hypotéz je spojeno s akceptací rizika, že se zmýlíme.  Současná věda není normativní, ale pravděpodobnostní (stochastický).

Falzifikace hypotéz  Ohledně verifikace a/či falzifikace hypotéz je dodnes stále diskuse. Falzifikační model vědy  pochází K. R. Poppera  obecné hypotézy nelze v empirických vědách dokázat/verifikovat, pouze falzifikovat. Argumentum ad ignorantiam  Pozor na logický klam,  nedokazatelnost nějakého výroku znamená, že platí opak.  Přestože hypotézu na základě statistických testů můžeme přijmout, i tak existuje možnost, že se v dalším testu ukáže jako neplatná.  Ne všichni podporují Popperův falzifikační model.  Verifikace je v určitých případech podle některých vědců možná.

Dvě formy hypotéz z hlediska statistiky Věcná (jednostranná)  Vyjadřuje naše očekávání výsledků.  Př. Existuje pozitivní vztah mezi počtem starších sourozenců a skórem v testu sociální zralosti u šestiletých.  Př. Dívky dosahují lepších výsledků v jazykovém testu než chlapci. Statistická (nulová a alternativní hypotéza; oboustranná)  Odpovídá statistickým testům X čtenáři častěji čekají věcnou => někdy dávají autoři obojí  Tvrdí, že  neexistuje vztah mezi proměnnými,  není rozdíl mezi dvěma skupinami experimentu,  Př. Není rozdíl mezi dětmi, které navštěvují předškolní vzdělávání a těmi, kteří je neabsolvují, ve skóre ve čtenářském testu v první třídě.

Příklady správné a chybné formulace hypotéz  Dobří učitelé využívají ve třídě humor. = výrok => přeformulovat do hypotézy (hypotéza vyjadřuje vztahy):  Učitelé, kteří používají ve třídě humor, dosahují lepších učebních výsledků než učitelé, kteří nepoužívají humor.

Příklady správné formulace různých druhů hypotéz Rozdíly  Žáci 2. ročníku mají školu raději než žáci 5. ročníku.  Studium ve skupině přispívá ke zvýšení výkonu studentů. Vztahy  Mezi vzděláním rodičů a inteligencí dítěte je pozitivní vztah. Následky  Jak učitel zvýší počet pochval žáků, tak se žáci více naučí.  Čím větší je kohezivnost skupiny, tím větší je její vliv na jednotlivé členy.

Příklady správné formulace hypotéz  Dívky dosahují v testech jazykových schopností lepší výkony než chlapci.  Autoritativní styl výchovy rozvíjí v menší míře tvořivost než demokratický styl výchovy.

Příklad chybně formulované hypotézy Špatné formulace  Český denní tisk věnuje málo pozornosti problematice školy.  Absolventů gymnázií je na vysokých školách více než jiných absolventů.  Předpokládáme, že se ne vždy používají adekvátní formy spolupráce školy s rodinou. Přeformulovat!!  Př. Adekvátní formy spolupráce rodiny a školy se vyskytují méně často než neadekvátní formy. (správná formulace)  plus jasně vymezit, co je ne/adekvátní

Další chyby při formulaci hypotéz a)formulace je příliš složitá a dlouhá, b)hypotézy obsahují příliš mnoho proměnných  přičemž jsou mezi nimi nejasné vztahy c)vícero hypotéz, nad nimž není jedna hlavní, mezi nimiž není dostatečný vztah d)nepotvrzení hypotézy dané špatným výběrem hypotézy  Pozor nebo teorie platí jen pro určité podmínky  věk, velikost obce, kvalita učitele => velmi cenné, že se to upřesní!

Příklad špatného formulování hypotézy  Viz body a, b: formulace příliš složitá a dlouhá, příliš mnoho proměnných, mezi nimi nejasné vztahy Hudební aktivita žáků ročníku ZŠ se zvyšuje, když se v plné míře využívá soustava hudebních činností zakotvených v současné koncepci vyučování, kterými učitelé tvořivě aktivizují žáky, využívají metody, formy, prostředky přiměřené věku přispívající k efektivnímu rozvoji hudebnosti a žákovy osobnosti vůbec. Rozmotání nepomůže, žádný výrok neobsahuje dvě proměnné: 1.Když se v plné míře využívá soustava hudebních činností podle současné koncepce vyučování, hudební aktivita žáků se zvyšuje. 2.Učitelé pracující podle současné koncepce vyučování tvořivě aktivizují žáky. 3.Učitelé v hudebních činnostech využívají metody, formy a prostředky přiměřené věku. 4.Tyto hudební činnosti přispívají k efektivnímu rozvoji hudebnosti žáka. 5.Tyto hudební činnosti přispívají k efektivnímu rozvoji osobnosti žáka vůbec.

Správný příklad vícera hypotéz s jednou hlavní hypotézou H: Vyučování podle čítanky autorky Virgovičové způsobuje méně chyb ve čtení žáků než vyučování podle čítanky Němčíkové-Němčíka.  H1: ………… méně chyb ve čtení písmen ………..  H2: ……………………………….slabik ………..  H3: ……………………………….vět ……………

Literatura GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, GALL, M. D.; BORG, W. R.; GALL, J. P. Educational Research. An introduction. N. Y. : Longman, Pelikán, J. (1998,2004) Základy empirického výzkumu ped. jevů. Praha: Karolinum (s ).