TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012
Školní rok 2010/2011- poprvé JZZZ v oborech kategorie E 2 základní otázky – jaké jsou obory kategorie E ? nižší podíl teoretického vzdělání příprava na výkon většinou rutinních pracovních činností manuálního charakteru problematické je pokračovat v dalším vzdělávání méně náročná řemeslná či dělnická povolání – jací jsou žáci oborů kategorie E ?
Počty žáků v 1, 2. a 3. ročníku oborů kategorie E ve šk. r. 2010/11 1. ročník ročník ročník 3380 Celkem: Celkově zaujímají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (dále SVP) 68,2%. Výrazný podíl žáků s dg. mentální postižení (7832 žáků)
Je zde možné uplatnit u ZZ princip JZZZ? Jak by mělo být koncipováno? Červen konzultace k tvorbě JZZZ ve školách, které obory kategorie E vyučují Učitelé potvrdili, že JZZZ bude možné využívat Lze využít JZZZ oborů kategorie H – ale je nutné je upravit
Rozdíly v JZZZ oborů E a oborů H - nejsou zde pokyny pro žáky tím je zdůrazněna role učitele a individuální přístup - nelze zařadit samostatnou odbornou práci samostatnost při zpracování SOP a prezentaci při ZZ by žákům činila potíže - zjednodušeny jsou otázky ze světa práce ty jsou důležité pro podporu zaměstnatelnosti žáků - témata jsou koncipována většinou jednodušeji - podklady pro žáky (ÚZ), jednodušší testy (PíZ)
Využití JZZZ v oborech kategorie E ve školách pilotní ověřování JZZZ 2010/2011 JZZZ využilo 28 % škol s obory kategorie E alespoň v jednom z vyučovaných oborů JZZZ se vždy využívá v souladu s vyhláškou č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č 147/2011 Sb. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011
Postup školy při využívání JZZZ pro žáky se SVP možnost formálních úprav JZZZ ( větší písmo, obrázky) využití spolupráce s PPP či SPC ve kterém žákovi byla diagnostikována SVP možnost uzpůsobit podmínky průběhu zkoušky (delší čas na praktickou zkoušku, pomoc při písemné zkoušce, tlumočení u ústní zkoušky - vyhláška č 73/2005 Sb.) Otázka: Plní JZZZ i zde funkci standardu? Cíle speciálního vzdělání: Začlenění žáka do společnosti a zaměstnatelnost žáka, byť i nebude mistrem v oboru.
Děkuji za pozornost jednotneho-zadani-v-oborech-vzdelani