Tento materi á l byl vytvořen v r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Advertisements

Česká poezie 2.poloviny 19.století
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.19_Jan Neruda, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Karolina Světlá 8. ročník.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Vítězslav Hálek Májovci
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 23, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
MÁJOVCI lit. skupina let 19. století vydali almanach Máj
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Český jazyk a literatura
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
největší literární osobnost 2. pol. 19.stol. novinář, básník, prozaik, literární a divadelní kritik pocházel z Malé Strany gymnázium,maturita, filozofie.
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_112 Téma hodiny: Jiří Wolker Doporučeno pro: 9. ročník základní.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Šrejtrová Marie Název: VY_32_INOVACE_11B_08_PRACOVNÍ ČINNOSTI Téma:
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy: Základní.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Nikola Košťálová Název: VY_32_INOVACE_14B_20_70. a 80. léta v české moderní.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Nikola Košťálová Název: VY_32_INOVACE_8A_3_Literatura doby Karla IV. Téma:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 8.ročník III
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_16_Rozmnožovací soustava ženy Téma:
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
JAN NERUDA ( 1834 – 1891 ) - český básník, prozaik, novinář.
Jan Neruda „Mnohý muž se často zakouká do ženy a přece do ní obyčejně nevidí.“
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastEstetické vzdělávání PředmětČeský jazyk a literatura.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_11_Československá republika.
Jan Neruda Básník a fejetonista. Májovci
Vítězslav Hálek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_11 Název Karolína Světlá Téma hodiny Skupina.
Jan Neruda - dílo.
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Karolína Světlá
Jan Neruda 8. ročník.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ JAZYK
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_ČESKÝ JAZYK
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Jan Neruda Open Presentation.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Božena Němcová.
Opakování z literatury 8. r. 3. část
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_48_Jan Neruda
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
Májovci.
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
ČESKÁ LITERATURA 8-9 JAN NERUDA- PRÓZA
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Tento materi á l byl vytvořen v r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:Nikola Košťálová Název:VY_32_INOVACE_8A_18_Májovci Téma:8A_ČJ8.ročník Datum ověření: VM byl ověřen v 8.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žáci se seznamují s historickými fakty a vznikem literárních památek skupiny májovců, jednotlivými osobnostmi a jejich díly.

Historická data  Pád Bachova absolutismu – mírné kroky k oživění kulturního života  Nová politická práva – zakládány nové české spolky 1861 – Hlahol – pěvecký spolek 1862 – Sokol 1868 – položen základní kámen Národního divadla

Májovci  Almanach Máj 1858 – odvozen podle Máchovy básně  Svou tvorbou bojovali proti útisku (zájem o přítomnost)  Lidovost (tvorba pro lid a o něm)  Úsilí povznést českou literaturu na světovou úroveň

Jan Neruda (1834 – 1891)  Život prožil v Praze na Malé Straně.  Studium práv a filozofie.  Básník, prozaik, novinář.  Redaktor Národních listů.  Fejetony = aktuální publicistický útvar.

Dílo Jana Nerudy Poezie Hřbitovní kvítí – pesimistická básnická sbírka Knihy veršů Písně kosmické – inspirace astronomií Balady a romance Próza Povídky malostranské – soubor 13 povídek, zachycuje život na Malé Straně

Týden v tichém domě 1867 Povídka ukazuje krátké obrázky a úryvky života a prolínající se osudy lidí, které spojuje život v jednom malostranském měšťanském domě. V nejrozsáhlejší povídce sbírky autor pečlivě popisuje prostředí, ve kterém se děj odehrává, avšak děj samotný a jednání postav je zachyceno často velmi úryvkovitě a zvláště v přímé řeči místy pouze naznačuje směr vývoje děje a nechává na čtenáři domyslet si svoji obrazotvorností důvody k určitému jednání postav. Celou povídkou prochází kritika měšťanstva a přetvářky společnosti té doby. Povídka má následující dějovou linii: V přízemí domu bydlí přímo v hokynářském krámě manželé Bavorovi se synem Václavem, který miluje Márinku, dceru hostin. Paní Bavorová jako náruživá vykladačka snů se v noci budí a zaznamenává si sny a s pomocí snáře s nimi související číslice. Aby si přivydělala, chodí paní Bavorová prát domácím. Ti mají dvě dcery. Starší Matylda si stále hledá vhodného partnera k sňatku, mladší Valentina se snaží být zpěvačkou. Celá rodina se staví jako velké panstvo, i když paní domácí si přivydělává špatně placenou prací spravování hadrů pro chudé. Pan domácí je úředníkem a zároveň nadřízeným Václava. V druhém patře domu bydlí slečna Josefínka, která se pomáhá starat o nemocnou slečnu Žanýnku z přízemí. Když ji však první den ráno nese jídlo, nachází ji mrtvou. Slečnu Josefínku má rád pan Loukota, a tak ji posílá milostné básně a sní o sňatku s ní. Bydlí v domě jako podnájemník u hospodářského úředníka ve výslužbě pana Lakmuse. Jeho manželka se domnívá, že jejich podnájemník miluje jejich dceru Klárku, a proto se s ním snaží sjednat svatbu. Její snaha se s pomocí šťastné náhody nemine úspěchem. Pan Loukota píše žádost úřadům o svatbu s Josefinkou, aniž se jí na cokoli zeptal, ale právě v momentě, kdy má vepsat její jméno přichází Václav, od kterého se dozví, že slečna Josefinka miluje strojmistra Bavoráka a má s ním nadcházející neděli svatbu. Nedopsanou žádost najde paní Lakmusová a přiměje nešťastného pana Loukotu, aby na ni doplnil jméno její dcery Klárky. Jednoho dne pan domácí sděluje paní Bavorové, že musí vyhodit z úřadu jejího syna Václava, protože psal hanebné básně o panu prezidentovi a vůbec je v úřadě nedůsledný, nepořádný a nechová se dostatečně uctivě ke starším a výše postaveným úředníkům. Následného pohřbu slečny Žanýnky se kromě jejího nenadále objeveného příbuzenstva účastní i někteří obyvatelé domu, jež se dělí na ty „lepší“ - jedoucí v pohřebním průvodu v kočáře – a na ty „horší“ – jdoucí pěšky (paní Bavorová s Václavem). Jenže v dalších dnech paní Bavorová s pomocí čísel ze snáře vyhrává v loterii několik tisíc, které použije na studia syna Václava, jenž je musel právě kvůli nedostatku financí přerušit. Když se o tomto nečekaném zbohatnutí dozví domácí, snaží se za přes velké přátelství s Bavorovými sblížit a následně provdat Matyldu za Václava. Václav na tuto „hru“ přistupuje a v závěru naznačuje, že se naoko blízkým vztahem s Matyldou pomstí domácímu za vyhození z úřadu.

Vítězslav Hálek (1835 – 1874)  Narozen na Mělnicku.  Studoval filozofii.  Přítel Jana Nerudy  Naplno se věnoval novinářské činnosti  Šťastně ženatý.  Umírá na zápal plic.

Dílo Vítězslava Hálka Poezie Večerní písně – jednoduché, obyčejné V přírodě – zdrobněliny, ještě jednodušší Pohádky z naší vesnice Próza – venkovská tématika Na statku a v chaloupce Muzikantská liduška Na vejminku

Karolína Světlá (1830 – 1899)  Autorka povídek a románů.  Příběhy emancipovaných žen.  Ještědské romány.  Hrdinky prožívají konflikt mezi láskou a mravní povinností.

Dílo Karolíny Světlé Romány Vesnický román Kříž u potoka Kantůrčice Frantina Povídky Hubička Černý Petříček

Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Použité zdroje: JEDUDEDEK. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Povídky malostranské [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Dden_v_tich.C3.A9m_dom.C4.9B_ JEDUDEDEK. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _V%C3%ADt%C4%9Bzslav_H%C3%A1lek.jpg BOMBASTUS. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Citace: DOROVSKÁ, Dagmar; ŘEŘICHOVÁ, Vlasta. Čítanka 8. Český Těšín: Pedagogické nakladatelství, 2005, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Praha: Fragment, 2008, ISBN