Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 18. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice A UTOR Mgr. Petr Kříž T EMATICKÝ CELEK Zahraniční literatura 20. století R OČNÍK 4. D ATUM TVORBY
* Anotace: Tato prezentace přibližuje dílo George Orwella. Orientačně seznamuje s autorovým životem. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 4. ročníku střední školy – světová literatura 2. poloviny 20. století. * Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 30 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami.
George Orwell
BRANCH OF THE NATIONAL UNION OF JOURNALIST. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
George Orwell * vlastním jménem Eric Arthur Blair * britský autor antiutopických románů * narodil se v Indii, ale od jednoho roku žil v Anglii, pseudonym Orwell si dal podle říčky * zúčastnil se španělské občanské války, byl těžce zraněn odstřelovačem do krku * kvůli TBC se nezúčastnil 2. sv. války, pracoval pro BBC. * v komunistickém Československu jeho knihy nesměly vycházet
* 1984 Dílo popisuje svět, ve kterém vládne absolutní totalita a lidé přestávají myslet. Totalita je přiživována uměle udržovanou válkou. Vše mimo kolektivní myšlení je zločinem, např. myšlení proti Straně, individualita, láska, sexuální touha. Na dodržování všech pravidel dohlíží Velký bratr (fiktivní postava vládce).
* Farma zvířat = zvířecí alegorie (= bajka), ve které moc na farmou přebírají místo lidí zvířata. Jejich vláda se postupně mění v tyranii. V závěru hrají prasata s lidmi karty a zvířata zjišťují, že nejdou odlišit od lidí. Dílo je možným podobenstvím o degeneraci stalinského SSSR
Zvířata ve Farmě zvířat Každé zvíře představuje někoho v lidské společnosti: * prasata = jedno Lenin, druhé Stalin, třetí Trockij, čtvrté propagandista a manipulátor, jako nejchytřejší zvířata vládci na farmě * ovce = tupý dav, bez přemýšlení opakují naučené fráze, nemají názor, svým sborovým, hlasitým opakováním frází přehluší jakýkoli hlas odporu * koně = představují pracující sílu * psi = tajná policie vytvořená prasaty * osel Benjamin = pasivní intelektuál, který zná pravdu a tuší důsledky, ale nevidí žádné východisko. Svou aktivitu považuje za zbytečnou, protože ovce přehluší jakýkoli vzdor a psi zničí kohokoli * krkavec = víra, která postupně v totalitním světě mizí, ale stále pořád je * lidé = kapitalisté, vykořisťovatelé
Zdroje: AL]., [autorsky zpracovali Lukáš Andree... et]. Literatura pro 4. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, ISBN AL], [Otakar Slanař... et]. Obsahy a rozbory děl: k Literatuře - přehledu SŠ učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, ISBN