Využití standardů pro průběžné sledování učebního pokroku žáků Jana Straková Institut pro sociální a ekonomické analýzy a Ústav pro informace ve vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Dokončení textu Čtenářská gramotnost.
subjektivně zabarvený
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Strukturované učení PROJEKT EU
PISA 2012 – oblast řešení problémů
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Cesta ke kvalitě v praxi
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: cvičení čtení ze známých písmen,
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Didaktické prostředky
Šetření čtenářské gramotnosti
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.15.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
OPEN LEARNING Moderní výuka odborných cizích jazyků 89% žáků cítí potřebu umět cizí jazyk pro svou budoucí práci, NIDV, červen 2012 Brno, 4. červen 2014,
subjektivně zabarvený
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu statického a dynamického. Vzdělávací.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
Zdravá škola.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: cvičení čtení ze známých písmen,
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň,
E-LEARNINGOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ TVŮRCŮ A UŽIVATELŮ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: cvičení čtení ze známých písmen,
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Průřezová témata. Způsob zpracování Rozšíření prostoru vyučovacího předmětu Prostor pro integraci vyučovacích předmětů Prostor, ve kterém je možné realizovat.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Diagnostika a reedukace
Tvorba map učebního pokroku
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
1 Mezinárodní inspirace pro hodnocení výsledků vzdělávání: Celostátní testování žáků v Evropě Studie EURYDICE Český překlad:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná didaktika ÚVOD.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Projekt Impuls / Seminář
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Chebu reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/ Sada.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Chebu reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/ Sada.
Čtení a psaní genetickou metodou
První zkušenosti s evaluací
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Metody výuky počátečního čtení
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Využití standardů pro průběžné sledování učebního pokroku žáků Jana Straková Institut pro sociální a ekonomické analýzy a Ústav pro informace ve vzdělávání

Cíl, který sledujeme Zlepšování výsledků vzdělávání všech žáků

Alternativní cesty k dosažení stanoveného cíle 1.Prostřednictvím kontroly 2.Prostřednictvím zpětné vazby

1. Prostřednictvím kontroly –Kontrola na výstupu –Předpoklad, že hrozba testů přiměje žáky i učitele k lepší práci –Nepočítá se s průběžnou diagnostikou a podporou (rozpoznat nedostatky na výstupu je pozdě) –Nebezpečí nezamýšlených negativních důsledků (podvádění, zbavování se slabých žáků, redukce kurikula podle obsahu testů)

2. Prostřednictvím zpětné vazby –Včasná diagnostika problémů učitelem –Podpora při jejich odstraňování –Bez nebezpečí nezamýšlených efektů plynoucích ze snahy vyhnout se „trestu“ –Pracnější a bezpečnější cesta k cíli

Ukázka standardů pro čtení a psaní z Mezinárodní školy v Praze

Fáze čtení a psaní –prvopočáteční (věk 3 – 5) –objevující se (věk 4 – 6) –rozvíjející (věk 5 – 7) –začínající (věk 6 – 8) –rozšiřující (věk 7 – 9) –překlenovací (věk 8 – 10) –plynulé (věk 9 – 11) –zdatné (věk 10 – 13) –propojující (věk 11 – 14) –nezávislé

Ukázka specifikace vývojových fází psaní T-typy textů, O – obsahy, P – procesy, K – konvence, H – přístup a sebehodnocení. Rozvíjející T - napíše 1 – 2 věty o daném tématu T - píše jména a známá slova O – přichází s vlastními náměty pro psaní K – píše shora dolů, zleva doprava a zepředu dozadu K – používá velká a malá písmena K – experimentuje s používáním velkých písmen na začátku věty K – experimentuje s interpunkcí K – začíná dělat mezery mezi slovy K – při psaní slov začíná používat zvukové segmenty (slabiky, rýmy) H – začíná po sobě číst svůj text Nezávislý T – píše uspořádané, přesné, nepovrchní odborné texty, ve kterých na sebe jednotlivé myšlenky dobře navazují, a používá správně citace T – píše působivé a plynulé příběhy a poezii O – tvoří srozumitelné věty a odstavce a efektivně navazuje jedeny na druhé O – začíná používat literární prostředky (metafory, personifikace, předpovědi apod.) O – efektivně zařazuje do textu dialogy O – začíná si vytvářet charakteristický písemný styl a projev P – text samostatně upravuje na základě opakovaných revizí P – získává zpětnou vazbu od ostatních a jejich připomínky zapracovává tak, aby se kvalita textu zlepšila P – publikuje text pro různé čtenáře a účely M – používá správnou gramatiku H – píše samostatně texty k různým tématům, demonstruje patřičnou sebedůvěru a zdatnost H – vytrvá u náročného úkolu H – stanovuje si vlastní cíle na základě analýzy a hodnocení vlastních textů

Ukázka specifikace vývojových fází čtení T-typy textů, O – obsahy, P – procesy, K – konvence, H – přístup a sebehodnocení. Začínající T – čte jednoduché knihy pro začínající čtenáře T – čte obtížnější knihy pro začínající čtenáře T – pod vedením učitele přečte jednoduché pokyny a řídí se jimi T – rozlišuje základní žánry (beletrii, věcné texty a poezii) T – při čtení nahlas se řídí interpunkcí. P – čte samostatně 10 – 15 minut P – samostatně si volí materiály k četbě P – čtením se učí a sdílí informace získané četbou s ostatními S – při snaze o porozumění textu se řídí smyslem (kontextem) S – při snaze o porozumění textu využívá stavbu vět (gramatiku) S – rozpozná běžně používaná slova a zkratky S – začíná se opravovat R – s pomocí převypráví začátek, prostředek a konec příběhu R – s pomocí hovoří o postavách příběhu a událostech H – s pomocí rozpoznává své čtenářské návyky

Podobné standardy umožňují –Včas a spolehlivě identifikovat žáky, kteří jsou příliš „vepředu“ nebo příliš „vzadu“ a poskytnout jím cílenou podporu –Přizpůsobit výuku všech žáků jejich aktuální úrovni (diferencované úlohy, čtenářské materiály atd.) –Průběžně sledovat učební pokrok všech žáků –Poskytovat konkrétní informaci žákům a jejich rodičům o tom, co žák již zvládá a jaké jsou nejbližší další vzdělávací cíle