Využití standardů pro průběžné sledování učebního pokroku žáků Jana Straková Institut pro sociální a ekonomické analýzy a Ústav pro informace ve vzdělávání
Cíl, který sledujeme Zlepšování výsledků vzdělávání všech žáků
Alternativní cesty k dosažení stanoveného cíle 1.Prostřednictvím kontroly 2.Prostřednictvím zpětné vazby
1. Prostřednictvím kontroly –Kontrola na výstupu –Předpoklad, že hrozba testů přiměje žáky i učitele k lepší práci –Nepočítá se s průběžnou diagnostikou a podporou (rozpoznat nedostatky na výstupu je pozdě) –Nebezpečí nezamýšlených negativních důsledků (podvádění, zbavování se slabých žáků, redukce kurikula podle obsahu testů)
2. Prostřednictvím zpětné vazby –Včasná diagnostika problémů učitelem –Podpora při jejich odstraňování –Bez nebezpečí nezamýšlených efektů plynoucích ze snahy vyhnout se „trestu“ –Pracnější a bezpečnější cesta k cíli
Ukázka standardů pro čtení a psaní z Mezinárodní školy v Praze
Fáze čtení a psaní –prvopočáteční (věk 3 – 5) –objevující se (věk 4 – 6) –rozvíjející (věk 5 – 7) –začínající (věk 6 – 8) –rozšiřující (věk 7 – 9) –překlenovací (věk 8 – 10) –plynulé (věk 9 – 11) –zdatné (věk 10 – 13) –propojující (věk 11 – 14) –nezávislé
Ukázka specifikace vývojových fází psaní T-typy textů, O – obsahy, P – procesy, K – konvence, H – přístup a sebehodnocení. Rozvíjející T - napíše 1 – 2 věty o daném tématu T - píše jména a známá slova O – přichází s vlastními náměty pro psaní K – píše shora dolů, zleva doprava a zepředu dozadu K – používá velká a malá písmena K – experimentuje s používáním velkých písmen na začátku věty K – experimentuje s interpunkcí K – začíná dělat mezery mezi slovy K – při psaní slov začíná používat zvukové segmenty (slabiky, rýmy) H – začíná po sobě číst svůj text Nezávislý T – píše uspořádané, přesné, nepovrchní odborné texty, ve kterých na sebe jednotlivé myšlenky dobře navazují, a používá správně citace T – píše působivé a plynulé příběhy a poezii O – tvoří srozumitelné věty a odstavce a efektivně navazuje jedeny na druhé O – začíná používat literární prostředky (metafory, personifikace, předpovědi apod.) O – efektivně zařazuje do textu dialogy O – začíná si vytvářet charakteristický písemný styl a projev P – text samostatně upravuje na základě opakovaných revizí P – získává zpětnou vazbu od ostatních a jejich připomínky zapracovává tak, aby se kvalita textu zlepšila P – publikuje text pro různé čtenáře a účely M – používá správnou gramatiku H – píše samostatně texty k různým tématům, demonstruje patřičnou sebedůvěru a zdatnost H – vytrvá u náročného úkolu H – stanovuje si vlastní cíle na základě analýzy a hodnocení vlastních textů
Ukázka specifikace vývojových fází čtení T-typy textů, O – obsahy, P – procesy, K – konvence, H – přístup a sebehodnocení. Začínající T – čte jednoduché knihy pro začínající čtenáře T – čte obtížnější knihy pro začínající čtenáře T – pod vedením učitele přečte jednoduché pokyny a řídí se jimi T – rozlišuje základní žánry (beletrii, věcné texty a poezii) T – při čtení nahlas se řídí interpunkcí. P – čte samostatně 10 – 15 minut P – samostatně si volí materiály k četbě P – čtením se učí a sdílí informace získané četbou s ostatními S – při snaze o porozumění textu se řídí smyslem (kontextem) S – při snaze o porozumění textu využívá stavbu vět (gramatiku) S – rozpozná běžně používaná slova a zkratky S – začíná se opravovat R – s pomocí převypráví začátek, prostředek a konec příběhu R – s pomocí hovoří o postavách příběhu a událostech H – s pomocí rozpoznává své čtenářské návyky
Podobné standardy umožňují –Včas a spolehlivě identifikovat žáky, kteří jsou příliš „vepředu“ nebo příliš „vzadu“ a poskytnout jím cílenou podporu –Přizpůsobit výuku všech žáků jejich aktuální úrovni (diferencované úlohy, čtenářské materiály atd.) –Průběžně sledovat učební pokrok všech žáků –Poskytovat konkrétní informaci žákům a jejich rodičům o tom, co žák již zvládá a jaké jsou nejbližší další vzdělávací cíle