Program – 18. 9. 2015 9.00 – 10.15 → výchovný poradce a platné právní předpisy 10.15 – 10.30 → přestávka 10.30 – 11.00 → základní informace o studiu 11.00.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Oddělení prevence a speciálního vzdělávání §16 školského zákona Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Advertisements

PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Rozvoj a zdokonalení integrovaného diagnostického, informačního a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání Priorita 3 Rozvoj celoživotního.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
PRIORITNÍ PROJEKTY LIBERECKÉHO KRAJE V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ PRO OBDOBÍ 2014+
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského G Jiřího Gutha-Jarkovského.
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
NOVELA VYHLÁŠKY Č.72/2005 SB. - VÝKLAD Mgr. Blanka Hrbková, vedoucí úseku poradenství a institucionální výchovy odboru 27 - odboru speciálního vzdělávání,
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Rozpis rozpočtu a normativy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. června 2011 Monika Čermáková.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
Koordinace poskytování podpory ve vzdělávání žáků se SVP
Jsou venkovské školy horší než městské?
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
ZMĚNY V RVP ZV SOUVISEJÍCÍ S ODSTRANĚNÍM PŘÍLOHY 2 RVP ZV UPRAVUJÍCÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM MŠMT 21. října 2015.
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Úřad práce České republiky
Plánování ve školní tělesné výchově
Institucionální cesta podpory
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Podpůrná opatření prvního stupně
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
3. Metody pedagogické diagnostiky
12. června 2017, Pardubice Mgr. Miroslav Jiřička
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Školní poradenství Mgr. Alice Vašáková.
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Školní poradenské pracoviště
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Podpora supervizorů a lektorů zajišťující odbornou praxi studentů FZS TUL ve zdravotnických zařízeních Institucionální plán TUL pro rok 2017 Cíl 2: Diverzifikace.
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Vybrané cíle projektu KIPR
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Model intenzivní podpory
Výchovné a kariérové poradenství v ZŠ a MŠ Vinařice, okres Kladno
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Model intenzivní podpory
Model intenzivní podpory
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

Program – – → výchovný poradce a platné právní předpisy – → přestávka – → základní informace o studiu – → představení posluchačů, motivace ke studiu, očekávání – 1. část – → přestávka – → představení posluchačů, motivace ke studiu, očekávání – 1. část

Představení: Mgr. Lenka Ondráčková - 12 výchovná poradkyně na ZŠ, 9 let vedoucí školního poradenského pracoviště - kontakt: 1. úkol: - Stručná charakteristika poradenských služeb ve vaší škole - Vyplnit stručný dotazník a elektronicky odeslat do dotazník

Výchovný poradce a platné právní předpisy

Dobrá znalost platné legislativy a její efektivní využívání v každodenní práci vede k vyšší profesionalitě a respektu ze strany kolegů i rodičů Příklad – využití § 22 školského zákona – povinnosti žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků§ 22 školského zákona Zákony, vyhlášky a metodické pokyny vymezují rámec pro poskytování poradenských služeb a činnost výchovného poradce Rámec se dá aplikovat na každé škole jinak

Základní dokument, který vymezuje činnost výchovného poradce ve škole, je vyhláška č. 116/2011, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních (ukázka)ukázka Tato vyhláška je platná od Vyhláška vymezuje, kdo poradenské služby poskytuje, komu je poskytuje, co je jejich obsahem a jaké jsou standardní činnosti jednotlivých subjektů Pro školu jsou nejdůležitější paragrafy a příloha č.3

Z vyhlášky č. 116/2011 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních § 4 – Další dokumentace (1) Školské poradenské zařízení vede dokumentaci a) o žádostech o poskytnutí poradenské služby, odmítnutí nebo přerušení poskytování poradenské služby, b) o vyšetření, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální i skupinové c) o poskytnutí informace podle § 1 d) o spolupráci se školami a školskými zařízeními

(2) Škola vede o poradenských službách poskytovaných školním psychologem nebo speciálním pedagogem dokumentaci podle odstavce 1 písm. a) až d) a o poradenských službách poskytovaných školním metodikem prevence nebo výchovným poradcem dokumentaci podle odstavce 1 písm. b) - o vyšetření, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální i skupinové

Z vyhlášky č. 116/2011 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních § 7 – Škola (1 ) Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla výchovným poradcem a školním metodikem prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem.

(2) Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na:  prevenci školní neúspěšnosti  primární prevenci sociálně patologických jevů  kariérové poradenství integrující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění

 odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků u jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním  péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků  průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi a vytváření předpokladů pro jeho snižování  metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a sociálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy

Příloha č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 I. Standardní činnosti výchovného poradce Poradenské činnosti: 1) Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků 2) Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči 3) Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

4) Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků 5) Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám Metodické a informační činnosti: 1) Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence 2) Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, IVP, práce s nadanými žáky apod.

3. Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy 4. Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům 5. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů 6. Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření

II.Standardní činnosti školního metodika prevence III.Standardní činnosti školního psychologa IV.Standardní činnosti školního speciálního pedagoga některé činnosti uvedené ve standardech pro jednotlivé poradenské pracovníky se překrývají, proto je důležité stanovit ve škole poradenským pracovníkům pracovní náplně, které budou co nejpřesněji vymezovat jejich činnost a odpovídat velikosti jejich pracovního úvazkupracovní náplně

Dokumenty související s péčí o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými:  Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání (školský zákon) → §16 - § 19§16 - § 19  Vyhláška č. 73/2005 Sb.o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných v platném znění – důležité novelizace – vyhláška č. 147/2011 Sb. platná od (ukázka) a vyhláška 103/2014 platná od (ukázka)ukázka

Dokumenty související s kariérním poradenstvím:  Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání (školský zákon) → § 59 - § 64§ 59 - § 64  Vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách,ve znění vyhlášky č. 422/2006 Sb., č. 46/2008 Sb.,č. 394/2008 Sb. a č. 86/2012

Další dokumenty související s činností výchovného poradce:  Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č.j /  Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č.j /2008-6

Dokumenty související s odměňováním výchovného poradce:  Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků → § 8 je věnován studiu pro výchovné poradce  Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků

Metodický pokyn k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací č.j / (platný od )

Zařazení do 13. platové třídy: Výkon specializované metodologické činnosti v oblasti pedagogiky a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné získání specializace stanovené zvláštním právním předpisem. Uvedenou třídu zřizovatel nebo zaměstnavatel přizná, požaduje-li vykonávání náročnějších činností, tj. „specializované metodologické činnosti v oblasti pedagogiky a psychologie“. Za specializované metodologické činnosti z oblasti pedagogiky a psychologie lze v práci výchovného poradce považovat činnosti přesahující standardní činnosti výchovného poradce (standardní činnosti výchov.poradce stanoví příloha č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 Sb.)

Tyto činnosti spočívají v tvorbě a analýze metod práce při vykonávání odborných činností výchovného poradce, např. odborná práce se zájmovými dotazníky a profesiogramy, s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, odborná pomoc žákům při vyhledávání vhodných stylů učení, odborná intervence u žáků se specifickými poruchami učení a chování, řešení problémových situací, vyhledávání mimořádně nadaných dětí - participace na úpravách jejich učiva, odhalování šikany, projevů diskriminace, nepřátelství nebo násilí a jiných negativních jevů na škole, orientace v poradenské psychologii.

Tyto činnosti na kvalitativně vyšší úrovni by měly být evidentní a měli by je oceňovat: vedení školy, třídní učitelé, pedagogický sbor, žáci a rodičovská veřejnost. Podmínky studia pro výchovné poradce (nejméně 250 vyučovacích hodin v programu celoživotního vzdělávání na VŠ) Absolvování uvedeného studia neznamená automatické zařazení do 13. platové třídy, ale je jedním z předpokladů.

Novinky v oblasti legislativy týkající se VP: V březnu 2015 byla přijata novela školského zákona č. 561/2014 – číslo novely 82/ Platnost novely od , některé paragrafy platné od , další od 1. září 2016 (včetně par. 16, 16a, 16b, 17 a 19, které se týkají vzdělávání žáků s SVP) V průběhu školního roku 2015/2016 by se měly zrušit vyhlášky 72/2005 a 73/2005 a měla by vzniknou nová vyhláška, která bude poskytování poradenských služeb ve školách a vzdělávaní žáků se speciálními vzdělávacími potřebami řešit

Integrace budou v letošním školním roce probíhat „postaru“, přesto je vhodné změny sledovat, aby mohly být do praxe plynule zařazeny od – škole přibudou nové povinnosti Největší novinka – 5 kategorií podpůrných opatření, která jsou popsaná v katalozích podpůrných opatření ŠPZ budou žáky zařazovat do příslušné kategorie 2 - 5, podpůrná opatření pak pro školu budou závazná Opatření 1. kategorie musí poskytovat škola na základě své diagnostiky, musí vyhodnocovat jejich účinnost a až když budou neúčinná, bude žáka posílat do ŠPZ

Podpůrná opatření mají být poskytována v 10 oblastech:  organizace výuky  modifikace vyučovacích metod a forem  intervence  pomůcky  úpravy obsahu vzdělávání  hodnocení  příprava na výuku  podpora sociální a zdravotní  práce s třídním kolektivem  úprava prostředí Více informací na

Katalogy podpůrných opatření vznikaly v rámci dvouletého výzkumného projektu UP Olomouc Katalogy jsou připravené pro tyto kategorie:  Mentální postižení a oslabení kognitivního výkonu  Tělesné postižení a závažní onemocnění  Zrakové postižení a oslabení zrakového vnímání  Sluchové postižení a oslabení sluchového vnímání  Poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění  Narušení komunikační schopnosti  Sociální znevýhodnění V rámci projektu se neřešila podpůrná opatření pro žáky s poruchami učení a chování a pro žáky mimořádně nadané – ty by během šk. roku 2015/2016 měly vzniknout v NIDV

Úkoly školy – zajišťuje 1. stupeň podpory bez nároku na navýšení finančních prostředků:  Identifikuje speciální vzdělávací potřeby žáka  Navrhuje podpůrná opatření v 1. stupni podpory  Realizuje podpůrná opatření v 1. stupni podpory  Vyhodnocuje podpůrná opatření v 1. stupni podpory Pokud nejpozději po 6 měsících tato opatření nestačí a nenastalo očekávané zlepšení, začne případ řešit ŠPZ V rámci projektu vznikly také metodiky práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření pro jednotlivá postižení