1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příklady vztahů mezi populacemi
Advertisements

Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Minerální výživa rostlin
Heterotrofní výživa rostlin
LIŠEJNÍKY Lišejníky jsou organismy složené. Jedná se o SYMBIÓZU houby a řasy. Houba poskytuje řase vodu a řasa houbě dává organické látky. Díky tomuto.
Lišejníky v lese.
VZTAHY ORGANISMŮ.
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Význam hub a mechů v ekosystému
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
HOUBY ŘÍŠE.
Registrační číslo projektu:
Způsoby výživy rostlin
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.18.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_378.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Zvláštnosti metabolismu rostlin
Symbioza Mixotrofie Parazitismus Saprofytismus Mykorhiza
Vztahy mezi organismy.
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu3 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník 1., 4. Anotace.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Projevy života, třídění organismů
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
VADY A NEMOCI ZRAKU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
1. S TÉLKY ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová.
V YVŘELÉ HORNINY - MAGMATICKÉ Mgr. Michal Střeštík.
K ARTOGRAFIE – MĚŘÍTKO MAPY Autor: Hana Brýdlová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
M ETAMORFÓZY LISTU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
PROJEKT KYSELÝ DÉŠŤ Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Obecná charakteristika. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_02_TEMA.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
P(r)opletené kruhy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Metamorfózy stonku Mgr. Michal Střeštík.
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Heterotrofie u rostlin
Vojta pouchlý Houby(fungi).
Název projektu: Moderní škola
OBOJŽIVELNÍCI – OCASATÍ
Sekáči Mgr. Michal Střeštík.
Lišejníky.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
LIŠEJNÍKY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
výživa rostlin autotrofie heterotrofie saprofytismus parazitismus
Transkript prezentace:

1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.1.28/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_2.BI.34 Tematická oblast Biologie – Člověk a příroda Název vzdělávacího materiálu Biologie rostlin - Heterotrofie Druh učebního materiálu Power Pointová prezentace Anotace Prezentace seznamuje žáky s nejběžnějšími případy heterotrofní výživy u rostlin. Slouží k výuce a zápisu nejdůležitějších faktů. Klíčová slova saprofytismus, parazitismus, symbióza, mykorhiza Ročník 5.V ročník Typická věková skupina 15. let Autor Mgr. Michal Střeštík Zhotoveno 5/2014 Celková velikost kB

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Heterotrofní výživa u rostlin 1

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy  zdrojem uhlíku i energie jsou organické látky  tuto výživu mají: a) nezelené rostliny b) u zelených rostlin jejich nezelené orgány např. kořen, plod

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 1.Saprofytismus  živiny berou z odumřelých těl jiných organismů hlístník hnízdák nezelená rostlina (vstavačovité) 2 hnilák smrkový nezelená rostlina (vřesovcovité) 3

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 2. Parazitismus  živiny, vodu, minerály odebírají z těl jiných živých organismů  nezpůsobí zánik hostitele  jsou to ektoparazité jmelí bílé  zelená rostlina  napojená pomocí haustorií na dřevní část hostitele 4 5

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 3. Mixotrofie  přechodný typ výživy mezi autotrofií a heterotrofií  rostliny obsahují chlorofyl  z hostitele odčerpávají další složky potravy  př. masožravé rostliny (z hmyzích těl získávají N a P) rosnatka okrouhlolistá 6

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy láčkovka 7

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy tučnice 8

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 4. Symbióza  vzájemně výhodné (prospěšné) soužití dvou organismů a)Lišejníky  soužití řasy a houby  řasa poskytuje asimiláty, houba vodu a minerální látky 9 terčovník zední 10 mapovník zeměpisný

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy b) Mykorhiza (mykorrhiza)  soužití hub s kořeny vyšších rostlin  houbová vlákna pronikají do kořenových buněk  v poslední době se ukazuje, že % všech rostlin je mykorhizních !!!!! 11 průřez kořenem na němž je patrná mykorhiza 12 kozák březový

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy c) Hlízkovité bakterie s kořeny bobovitých rostlin  rostlina dává asimiláty, bakterie vážou vzdušný dusík  časté vysévání jetele, hrachu, vojtěšky za účelem zvýšení obsah dusíku v půdě 13

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Opakování 1.Při parazitismu získává rostlina důležité látka z: a) odumřelých těl b) z živých organismů b) 2. Které dva organismy tvoří lišejník? houba a řasa, houba a sinice 3. Uveď jednu mixotrofní rostlinu. rosnatka, láčkovka, tučnice 4. Který plyn dokážou vázat hlízkovité bakterie? dusík

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura Kincl J., 2008: Biologie rostlin pro gymnázia. Praha, Fortuna

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 1.BERNDH. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2.BERNDH. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3.TEUNSPAANS. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4.NOVA. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 5.JULIUS SACHS. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 6.MICHAEL GASPERL. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 7.NEPGROWER. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 8.DENISBARTHEL. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: s 9.TAKA. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 10.FIR0002. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 11.ME. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 12.PRASOPESTILENCE. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 13.THOMAS BRESSON. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: