METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.1.28/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_2.BI.23 Tematická oblast Biologie – Člověk a příroda Název vzdělávacího materiálu Biologie rostlin - Metamorfózy kořene Druh učebního materiálu Power Pointová prezentace Anotace Prezentace seznamuje žáky s metamorfózami vegetativních orgánů u rostlin – konkrétně u kořene Slouží k výuce a zápisu nejdůležitějších faktů. Klíčová slova metamorfóza, haustoria, bulva, vzdušné kořeny Ročník 5V ročník Typická věková skupina 15. let Autor Mgr. Michal Střeštík Zhotoveno 6/2013 Celková velikost kb
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy METAMORFÓZY KOŘENE 1
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Metamorfóza = přeměna (modifikace) orgánu Během ontogeneze ztrácí některý z orgánů svou původní funkci, která je nahrazena funkcí novou.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Haustoria (vstřebadla) u parazitických rostlin vrůstají do cévních svazků hostitelské rostliny (jsou napojena na dřevní část – získávají vodu a minerály p ř. jmelí bílé 2
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Vzdušné kořeny hlavně u tropických rostlin, vypadají jako šlahouny přijímají vzdušnou vlhkost př. monstera 3
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Příčepivé (přichycovací) kořeny přichycení k podkladu př. břečťan popínavý 4
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Bulva z tloustlý kořen a spodní části stonku zásobní funkce př. celer 5
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Chůdovité kořeny vyskytují se u rostlin na sypkých substrátech nebo v močálech, kde se mění vodní hladina 7 kukuřice setá 6 mangrove (mangrovy) – souhrn stromů patřících do kořenovníků, kolíkovníků, kuželovníků, kolenovníků a kyjovníků
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Dužnaté kořeny ztloustlý kořen shromažďování zásobních látek př. mrkev obecná 8
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 16 Opakování 1. Vzdušné kořeny přijímají: a) CO 2 a O 2 b) vlhkost c) obojí b) 2. Nahraď slovo metamorfóza českým výrazem. přeměna 3. Haustoria jsou napojena: a) na lýkovou část hostitele b) na dřevní část hostitele c) nelze určit na kterou část b) 4. Břečťan má kořeny: a) vzdušné b) haustoria c) přichycovací c)
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura Kincl J., 2008: Biologie rostlin pro gymnázia. Praha, Fortuna
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 1.DBENBENN. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2.JULIUS SACHS. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3.RAFFI KOJIJAN. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4.NOVA. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MDK09. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 6.CASABLANCA. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 7.MURIEL GOTTROP. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MDK09 PŘEJÍT NA: NAVIGACE, HLEDÁNÍ. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: